حاشیههای قانون ساماندهی صنعت خودرو همچنان ادامه دارد
به گزارش مجله ماشین، یکی از انتقادهای اصلی به عملکرد مسئولان در قبال این قانون، عدم اجرای کامل آن است.
تاکنون فقط نیمی از احکام پیشبینی شده در قانون اجرا شده و از ۸ آییننامه و دستورالعمل پیشبینی شده، فقط ۴ مورد ابلاغ شده است.
به عنوان مثال، آییننامه ارتقای کیفیت تولید خودرو، کاهش مصرف سوخت و استانداردسازی قطعات و خدمات پس از فروش، که باید ظرف ۳ ماه پس از تصویب قانون تدوین میشد، هنوز ابلاغ نشده است.
این عدمانجام تعهدات، منجر به نارضایتی شدید در بین مردم و نمایندگان مجلس شده است.
در جلسهای که اخیرا در مجلس برگزار شد، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سوالات در مورد عملکرد این قانون به مجلس احضار شد.
در این جلسه، انتقادات زیادی به عملکرد وزارت صمت در قبال صنعت خودرو مطرح شد.
علاوه بر عدم اجرای کامل قانون، چالشهای دیگری نیز در صنعت خودرو وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
یکی از این چالشها، نوسانات قیمت در بازار است که باعث نارضایتی شدید مصرفکنندگان شده است. همچنین، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) به حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
از دیگر مشکلات، سیل تقاضای کاذب به دلیل اختلاف قیمت زیاد بین بازار و کارخانه در برخی خودروهای پرتیراژ است.
برای حل این مشکلات، راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس ارائه شده است. یکی از این راهکارها، تسهیل در تامین ارز برای واردات خودرو است.
همچنین، واردات خودروهای کارکرده با توجه به ارزبری کمتر آنها میتواند به افزایش واردات و تنظیم بازار کمک کند.
توجه به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و اصلاح ساختار قیمتگذاری خودرو نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی است.