شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی اشکودا الرک: تلاش برای درخشش در میان رقبای برقی
اشکودا الرک

معرفی اشکودا الرک: تلاش برای درخشش در میان رقبای برقی

۱۴۰۳-۰۴-۱۱ زمان مطالعه: 2 دقیقه 11

در این بررسی اولیه، مشخص شد که الرک لقب “انیاک کوچک” را به خوبی یدک می‌کشد. این خودرو جادار است، عملکرد الکتریکی خوبی دارد و سواری نرمی را ارائه می‌دهد.

به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی اشکودا با معرفی Elroq سعی دارد تا موفقیت های شاسی بلند تمام برقی Enyaq را در بخش کوچک‌تر این بازار تکرار کند.

طراحی ظاهری

اشکودا الرک تقریبا هم اندازه فورد اکسپلورر است و از همان پلتفرم MEB استفاده می‌کند. در کل، این خودرو حدود ۱۶۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از اشکودا انیاک است.

این کاهش طول به خاطر کم شدن بیرون‌زدگی‌های جلو و عقب است در حالی که فاصله بین دو محور اشکودا الرک با انیاک تقریبا برابر است.

با این حال، طراحی اشکودا الرک کاملا متفاوت است. اشکودا این زبان طراحی جدید را “محکم مدرن” می‌نامد.

البته هنوز طراحی نهایی آن به طور کامل رونمایی نشده است، چرا که خودروهای تستی که در اختیار ما قرار گرفتند با پوشش استتاری پوشانده شده بودند. اما با بررسی دقیق آنها و صحبت با طراحان اشکودا، توانستیم نکات زیر را کشف کنیم.

نمای جلویی دارای چیزی است که اشکودا آن را “صورت Tech-Deck” می‌نامد. این طراحی شامل چراغ‌های جلوی تمام LED و جدا از هم است، به طوری که چراغ‌های روزتاب بالایی بخشی از یک نوار نورانی هستند که سراسر عرض خودرو کشیده شده است. چراغ‌های جلوی پایین در طرفین پنل مشکی براق (به جای جلوپنجره باز) قرار گرفته‌اند که محل قرارگیری حسگرهای سیستم‌های کمک‌راننده است. اشکودا می‌گوید این سیستم‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند.

اشکودا الرک
نمای عقب اشکودا الرک

همانطور که طبیعی است، بحث آیرودینامیک در طراحی این خودرو اهمیت ویژه‌ای داشته است. کاپوت با برجستگی‌های زیاد، در لبه جلویی خود به جای نشان، نام “ اشکودا” حک شده است. این کاپوت به سمت یک شیشه جلو شیب‌دار کشیده می‌شود که به سقف شیب‌داری شبیه به رنج روور ایووک ختم می‌شود و با یک اسپویلر تکمیل می‌شود.

توجه ویژه‌ای به کم کردن فاصله بین لاستیک‌ها ( سایز چرخ‌ها از ۱۹ تا ۲۱ اینچ متغیر است) و بدنه شده است، که اشکودا می‌گوید کلید دستیابی به ضریب درگ ۰.۲۶ است.

مدل پایه این خودرو “۵۰” نام دارد (نام مدل‌ها نشان‌دهنده ظرفیت باتری است).

این مدل دارای ۱۶۸ اسب بخار قدرت است و به احتمال زیاد قیمتی در حدود ۳۵,۰۰۰ پوند خواهد داشت.

مدل بعدی “۶۰” با ۲۰۴ اسب بخار قدرت است، اما ما مدل “۸۵” را تست کردیم. این مدل دارای ۲۸۱ اسب بخار قدرت است و مانند سایر مدل‌ها دیفرانسیل عقب دارد. همچنین یک مدل با دو موتور و چهار چرخ متحرک به نام “۸۵x” با قدرت ۲۹۵ اسب بخار وجود دارد.

اشکودا می‌گوید هر دو مدل ۸۵ می‌توانند با یک بار شارژ بیش از ۵۶۰ کیلومتر حرکت کنند و تا سرعت ۱۷۵ کیلووات شارژ شوند. تایید نشده است، اما مدل ۵۰ احتمالا می‌تواند حدود ۳۷۰ کیلومتر، مدل ۶۰ حدود ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند و هر دو با سرعت ۱۳۰ کیلووات شارژ شوند.

فضای داخلی

از آنجایی که اشکودا الرک هنوز به طور رسمی رونمایی نشده است، نمی‌توانیم تصاویر داخل آن را به شما نشان دهیم، اما از نظر معماری داخلی شبیه به انیاک خواهد بود.

سطوح تریم و گزینه‌های طراحی نیز مشابه خواهند بود و از مواد زیادی با قابلیت بازیافت استفاده خواهند شد.

اگر به دنبال مدل‌های اسپرت‌لاین و vRS هستید، باید منتظر بمانید، چرا که این مدل‌ها دیرتر عرضه می‌شوند.

نمایشگر ۵.۰ اینچی راننده و نمایشگر ۱۳.۰ اینچی سیستم سرگرمی نیز از Enyaq گرفته شده‌اند، اما در زمان تست، نرم‌افزار الرک نهایی نشده بود.

اشکودا الرک
اشکودا الرک

فضای بار ۴۷۰ لیتری این خودرو با فضای بار اکسپلورر برابر است، اما از رنو اسنیک کوچکتر است.

فضای پای سرنشینان عقب نیز به اندازه اسنیک جادار نیست، اما اشکودا الرک برای چهار بزرگسال قد بلند به اندازه کافی جادار است.

همچنین ۴۸ لیتر فضای ذخیره‌سازی در کابین، یک پد شارژ بی‌سیم و تعدادی پورت USB-C 45 واتی وجود دارد.

تا جایی که به تجهیزات مربوط می‌شود، لیست تجهیزات اشکودا الرک تقریبا مشابه اشکودا انیاک خواهد بود، با این تفاوت که سقف پانوراما قابل انتخاب نیست. با این حال، یک برنامه پارک از راه دور به سبک تسلا وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی

در ابتدا، مدل ۸۵ چابک و سریع به نظر می‌رسد. تخمین ما برای شتاب صفر تا صد حدود ۶.۵ ثانیه است، اما پس از آن شتاب به تدریج کاهش می‌یابد.

در شروع حرکت، کنترل شتاب آسان است. کشش نیز خوب است، اما اگر در وسط پیچ به اشکودا الرک فشار بیاورید، قبل از اینکه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اوضاع را آرام کند، شاهد لغزش در قسمت عقب خواهید بود.

به طور کلی، رانندگی با این خودرو بیشتر نرم و راحت است تا هیجان‌انگیز. تنها نقطه ضعف ترمزها هستند. ترمزها به بدی ترمزهای فورد موستانگ Mach-E نیستند، اما عملکرد غیرقابل پیش‌بینی آنها در ابتدای حرکت شما را به فکر فرو می‌برد.

مسیر تست ما بیشتر در خیابان‌های پرپیچ و خم آمستردام بود، بنابراین ادعای درک کامل تمام جزئیات دینامیکی این خودرو اغراق‌آمیز خواهد بود.

اشکودا الرک
اشکودا الرک

نکته اصلی این است که اشکودا الرک حسی شبیه به Enyaq دارد. این خودرو ساکت، انعطاف‌پذیر و نسبت به اکسپلورر کمتر تکان می‌خورد. حرکت عمودی بیشتر در دست‌اندازها گواه این موضوع است.

با این حال، بخش‌های کوتاه با سرعت بالا نشان داد که Elroq در سرعت‌های بالا نیز کنترل خوبی دارد.

اشکودا الرک کمی بیشتر از اکسپلورر خم می‌شود و فرمان آن کمی تنبل‌تر است، اما نه بی‌حال. به طور کلی، فرمان به خوبی متعادل، مستقیم و دقیق است – فقط حس و حال خاصی ندارد.

اشکودا Elroq یک شاسی بلند برقی کوچک و جادار است که برد حرکتی بالا و سواری نرمی را ارائه می‌دهد. با این حال، رقابت در این بخش از بازار، به خصوص در پلتفرم MEB فولکس واگن، بسیار شدید است. قیمت نهایی Elroq نقشی کلیدی در موفقیت آن خواهد داشت.

جدول مشخصات اشکودا الرک

مشخصهمقدار
مدل تست شدهSkoda Elroq 85
قیمتحدود ۴۰,۰۰۰ پوند
موتور الکتریکیموتور سنکرون آهنربای دائم AC عقب
باتریلیتیوم یون، NMC
نیروی محرکهتک موتور عقب، دیفرانسیل عقب
قدرت۲۸۱ اسب بخار
گشتاور۴۰۲ پوند فوت
صفر تا صد۶.۵ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت۱۷۶ کیلومتر بر ساعت
وزن خالص۲۰۰۰ کیلوگرم (تخمینی)
ظرفیت باتری۸۲/۷۷ کیلووات ساعت (کل/قابل استفاده)
مصرف انرژیاطلاعات در دسترس نیست
برد حرکتیبیش از ۵۶۰ کیلومتر
حداکثر سرعت شارژ۱۷۵ کیلووات
فضای بار۴۷۰ لیتر
فضای سرنشینان عقبمتوسط
نمایشگر راننده۵.۰ اینچ
نمایشگر سیستم سرگرمی۱۳.۰ اینچ
پلتفرمMEB فولکس واگن

گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×