شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی پاگانی هوایرا اپیتوم: اوج هنر و مهندسی پاگانی
پاگانی هوایرا اپیتوم

معرفی پاگانی هوایرا اپیتوم: اوج هنر و مهندسی پاگانی

۱۴۰۳-۰۴-۱۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه 13

هوایرا اپیتوم تجسم اعلای فناوری‌های کنونی پاگانی در خودروهای مجاز به تردد شهری است و با وسواس و جزئی‌نگری مثال‌زدنی برای یک مشتری خاص ساخته شده است.

به گزارش مجله ماشین، کمپانی پاگانی از جدیدترین اثر هنری خود، هایپراسپرت هوایرا اپیتوم رونمایی کرد. این خودروی تک‌نسخه، محصول بخش گراندی کامپلیکاتسیونی (Grandi Complicazioni) است و نمایشی فوق‌العاده از تعهد پاگانی به ارتقای جایگاه هایپراسپرت‌ها به سطحی جدید از اعتبار، نوآوری و سفارشی‌سازی به شمار می‌رود.

این پروژه، حاصل بالاترین سطح همکاری خلاقانه بین طراحان پاگانی و مشتری است.

قلب تپنده‌ی فناوری پاگانی

قلب تپنده‌ی هوایرا اپیتوم، موتور V12 پاگانی است که قادر به تولید ۸۶۴ اسب بخار قدرت (۶۳۵ کیلووات) در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و دمای هوای ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

گشتاور این موتور نیز ۱۱۰۰ نیوتن‌متر است. این پیشرانه‌ی ۵۹۸۰ سی‌سی توربوشارژ دوقلو که بر اساس مشخصات پاگانی توسط آام‌گ ساخته شده، از سیستم توزیع قدرتی بهره می‌برد که محدودکننده‌ی دور موتور را تا ۶۷۰۰ دور در دقیقه افزایش می‌دهد و عملکردی مهیج و پویا را ارائه می‌دهد.

هوایرا اپیتومه، نخستین و تنها نسخه‌ی هوایرا است که به گیربکس دستی مجهز شده و تجربه‌ای ناب از رانندگی مکانیکی را به ارمغان می‌آورد.

پاگانی هوایرا اپیتوم
پاگانی هوایرا اپیتوم

گیربکس هفت‌سرعته‌ی عرضی Xtrac پاگانی که نیروی موتور را به جاده منتقل می‌کند، از دیفرانسیل کنترل‌شده‌ی الکترونیکی و میل گاردان سه‌پایه به سبک خودروهای مسابقه بهره می‌برد.

این مجموعه به لطف کلاچ دوفلکه‌ی جدید با قابلیت انتقال گشتاور بهتر و دیفرانسیل با مدیریت الکترونیکی و سیستم مفصل سه‌پایه برگرفته از مسابقات، امکان انتقال تمام قدرت و پاسخگویی فوق‌العاده‌ی موتور به جاده را فراهم می‌کند.

تمرکز پژوهش‌های فناورانه همچنین بر سیستم تعلیق با هندسه‌ای بوده که شیرجه‌ی خودرو در هنگام شتاب‌گیری، تکان‌دادن در زمان ترمزگیری و لَغزش در پیچ‌ها را کاهش می‌دهد.

این امر به راننده اجازه می‌دهد تا در آخرین لحظه اقدام به ترمزگیری در پیچ‌ها کند و کنترل و ایمنی خودرو را بهبود بخشد.

پاگانی اتوموبیلی بر آسایش رانندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف در مطالعه و تکامل همه‌ی خودروهای خود، از جمله خودروهای مسابقه‌ای، تأکید دارد.

سیستم اگزوز

سیستم اگزوز تیتانیومی سبک شش‌کاناله، سمفونی‌ای از صدا را در هر بار شتاب‌گیری خلق می‌کند و با فشردن دکمه‌ی چهار اگزوز که در کنسول مرکزی قرار دارد، جذابیت آن دوچندان می‌شود.

دو خروجی دایره‌ای شکل مستقیم دیگر برای بهره‌مندی از اصل دیفیوزر دمنده طراحی شده‌اند و نیروی رو به پایین اضافی ایجاد می‌کنند.

رینگ‌ها

رینگ‌های یکپارچه‌ی آلیاژ آلومینیوم فورج‌شده‌ی هوایرا اپیتومه، اوج دانش فنی پاگانی در راستای دستیابی به عملکرد و ایمنی مطلوب را به نمایش می‌گذارند.

پاگانی هوایرا اپیتوم
پاگانی هوایرا اپیتوم

این رینگ‌ها با الهام از سبک منحصر به فرد کوپه ایمولا از مجموعه شخصی مشتری، در جلو هفت پره و در عقب نُه پره دارند. سایز رینگ‌های جلو بزرگ‌تر از کوپه هوایرا است و در عین حال، سبک نمادین رودستر را حفظ می‌کند، اما با تمرکز بر وزن سبک برای استفاده در پیست.

این رینگ‌ها در کنار تایرهای پیرلی پی‌زیرو تروفیو آر، چسبندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند و پکیج عملکردی این خودروی منحصربه‌فرد را تکمیل می‌کنند.

طراحی

طراحی هوایرا اپیتوم، پاک و ظریف است و با عناصر سفارشی‌سازی شده برای برآورده کردن نیازهای خاص مشتری، از سایر نمونه‌ها متمایز می‌شود.

سپرهای کاملاً جدید جلو و عقب، کاپوت جلویی با خوشه‌های نوری منحصر به فرد و سیستم جدید تهویه هوای قوس چرخ، و کاپوت عقبی با دریچه‌های جانبی بزرگ و بال یکپارچه، تنها برخی از ویژگی‌هایی هستند که این خودروی تک‌نسخه را به نمونه‌ای بی‌بدیل از طراحی و مهندسی تبدیل می‌کنند.

بخش جلویی به سپر جدیدی با اسپلیتر یکپارچه مجهز شده است که به درخواست مشتری برای افزایش نیروی رو به پایین و تعادل خودرو در تمام شرایط رانندگی، طراحی شده و جریان هوا را به مجاری رادیاتور داخلی هدایت می‌کند.

ورودی هوای عریض‌تر، جریان هوای بیشتری را به مجاری جدید داخلی هدایت می‌کند و با بهینه‌سازی آیرودینامیک، راندمان رادیاتورهای جلو را افزایش می‌دهد.

واحدهای نوری نیز منحصر به فرد هستند: هوایرا اپیتومه تنها خودروی تک‌نسخه‌ی پاگانی است که از چهار واحد نوری روی کاپوت جلو و دو عنصر DRL روی سپر بهره می‌برد.

این انتخاب، انحصار به‌فردی را برای خودرو تضمین می‌کند و در عین حال، خلوص فرم‌ها را ارتقا می‌دهد و راندمان نورپردازی را افزایش می‌دهد.

پاگانی هوایرا اپیتوم
پاگانی هوایرا اپیتوم

بخش عقب به طور کامل بر اساس درخواست‌های مشتری که خواهان کاپوت با بال یکپارچه بود، بازطراحی شده است. این بال، ترکیبی از هنر و علم است: این طراحی نه تنها عملکرد را بهبود می‌بخشد، بلکه زیبایی‌شناسی را نیز ارتقا می‌دهد و در عین حال، ظرافت خاص هوایرا را حفظ می‌کند.

بال‌ها به طور ارگانیک از عضلات جانبی کاپوت توسعه یافته‌اند و عنصری حجاری‌شده‌ی منحصربه‌فرد را خلق می‌کنند.

بدین ترتیب، تمام فرم‌ها به خطوط خودرو تداوم می‌بخشند، گویی توسط باد تراشیده شده‌اند. پروفایل آیرودینامیک جدید بال، که بر اساس مطالعات انجام شده روی هوایرا R طراحی شده است، به تعادل مطلوب خودرو در هر شرایط رانندگی می‌پردازد.

کاور آیرودینامیک جدیدی نیز برای چراغ‌های عقب طراحی شده است تا مقاومت هوا را کاهش دهد، لایه‌ی مرزی آرام را روی کاپوت گسترش دهد و ظاهری تهاجمی و منحصربه‌فرد به بخش عقب خودرو ببخشد.

لورنزو کرکو، مدیر بخش گراندی کامپلیکاتسیونی پاگانی: «مشتری با ایده‌های روشنی به سراغ ما آمد. او می‌خواست نمونه‌ای منحصربه‌فرد خلق کند که هایپراسپرت هوایرا را به بالاترین حد کمال برساند. نام آن نیز به درستی «اپیتوم» انتخاب شده است، چرا که این خودرو تجسمی ناب از یک مفهوم، یک ایده و یک ارزش است. او رویای خودرویی با طراحی اختصاصی در سر داشت که عملکرد هوایرا را بدون خدشه‌دار کردن ظرافت ذاتی آن ارتقا دهد. خلق هر هایپراسپرت از بخش گراندی کامپلیکاتسیونی، مستلزم همکاری نزدیک با مشتری است؛ مشتریانی که به هم‌خالقِ رویای متحرک خود تبدیل می‌شوند. در جلسات اولیه، مشتری دیدگاه خود را با هوراچیو پاگانی و تیم او در میان گذاشت و سفری از شنیدن و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها در هماهنگی کامل آغاز شد تا افکار به شکلی ملموس درآیند. این مرحله ۹ ماه به طول انجامید و منجر به مفهومی نهایی شد که پس از آن، ۱۰ ماه کار طراحی توسط تیمی مجرب و بین‌رشته‌ای را در پی داشت. این فرآیندی طولانی و پیچیده است، زیرا توسعه قطعات اختصاصی برای یک خودرو به همان اندازه زمان می‌برد که ساخت اجزای خودروهای تولیدی انبوه. با این حال، این فرآیند بسیار الهام‌بخش است؛ چرا که همکاری با مشتریانی که دیدگاهی روشن از خواسته‌های خود دارند، به ما امکان می‌دهد با شور و اشتیاق با چالش‌های جدید روبرو شویم.»

مشخصات فنی پاگانی هوایرا اپیتوم

مشخصهمقدار
موتورV12 با حجم ۵۹۸۰ سی‌سی
قدرت۸۶۴ اسب بخار (۶۳۵ کیلووات) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۱۰۰ نیوتن‌متر
گیربکسدستی ۷ سرعته
شتاب صفر تا صد(تخمینی)
سرعت نهاییبیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (بیش از ۱۵۵ مایل در ساعت)
سیستم تعلیقفعال
رینگ‌ها۲۰ اینچی آلیاژ آلومینیوم فورج‌شده
تایرهاپیرلی P Zero™ Trofeo R
رنگ‌هاسفارشی
تعداد۱ دستگاه
قیمتنامشخص

گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×