معرفی ب ام و R 1300 GS Adventure: مناسب برای ماجراجویی
به گزارش مجله ماشین، کمپانی آلمانی سازنده موتورسیکلت، ب ام و، نه ماه پیش قدرتمندترین نسخه از R 1300 GS را عرضه کرد.
در این مدت، شاهد عملکرد خیرهکنندهی این موتورسیکلت در صعود به قله آتشفشان نِوادو اوخوس دل سالادو در شیلی، آمریکای جنوبی، بودیم.
همچنین نسخهی ویژهای از این موتورسیکلت برای شرکت در مسابقهای تکمدل که قرار است در اواخر سال جاری در نامیبیا، آفریقا، برگزار شود، ساخته شده است.
حالا نوبت به نسخه Adventure این موتورسیکلت رسیده است که در مرکز توجه قرار بگیرد.
خط تولید Adventure کمپانی ب ام و بیش از دو دهه است که فعالیت میکند، اما آلمانیها قول میدهند که این نسخه جدید، راحتی صندلی، ارگونومیک، محافظت در برابر باد را با هندلینگ، راحتی سیستم تعلیق و عملکرد نرم موتور به گونهای بیسابقه ترکیب کند.
باید منتظر بمانیم و ببینیم نظر راکبان این موتورسیکلت در مورد این ادعا چیست، اما وظیفه ما این است که تغییرات صورتگرفته در این موتورسیکلت نسبت به نسخه قبلی را به شما بگوییم.
با توجه به اینکه این نسخه Adventure بر اساس یک موتورسیکلت کاملا جدید از سری GS ساخته شده است، این موضوع به راحتی قابل درک است.
ابتدا به سراغ اسکلت ب ام و R 1300 GS Adventure، یعنی شاسی آن، میرویم. شاسی این موتورسیکلت نسبت به گذشته کاملاً بازطراحی شده و حالا با استفاده از یک فریم اصلی ورق فلزی و یک فریم عقب لولهای مشبک آلومینیومی ساخته شده است که جایگزین سیستم لوله فولادی قبلی شده است.
انتظار میرود مواد و ساختار جدید، باعث استحکام بیشتر این موتورسیکلت نسبت به قبل شود.
این شاسی بر روی سیستم تعلیق تجدید نظر شدهای سوار شده است که از سیستم تنظیم الکترونیکی تعلیق پویا (DSA) جدید استفاده میکند.
این سیستم به راکب این امکان را میدهد که در زمان توقف یا حرکت با سرعت پایین، ارتفاع موتورسیکلت را ۳۰ میلیمتر کاهش دهد.
قلب تپندهی این موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure همان پیشرانهی قدرتمند دو سیلندر Boxer با حجم ۱۳۰۰ سیسی است که ۹ ماه پیش در این سری معرفی شد.
این موتور به لطف قرارگیری جعبهدنده در زیر آن و نوع جدیدی از چیدمان میل بادامک، فضای کمتری را نسبت به قبل اشغال میکند.
سطوح قدرت موتور ب ام و R 1300 GS Adventure مشابه نسخه استاندارد است، به این معنی که همچنان ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتنمتر گشتاور دارد.
نیازی به افزایش بیشتر این اعداد نبود، چرا که این نیروگاه هماکنون قدرتمندترین موتور باکسر است که بی ام و تا به حال برای تولید انبوه ساخته است.
چهار حالت سواری برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که از حالتهای معمول باران، جاده و Eco شروع شده و با حالت ویژه Enduro به پایان میرسد.
این موتورسیکلت از نظر ظاهری نیز با نسل قبلی خود متفاوت است. اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند باک سوخت آن است، قطعهای عظیم از آلومینیوم که میتواند تا ۳۰ لیتر سوخت را در خود جای دهد، که این ظرفیت معادل با ظرفیت باک سوخت برخی از خودروهای کوچک اروپایی است.
چنین ظرفیتی باید اطمینان حاصل کند که این موتورسیکلت قادر است مسافتهای زیادی را در طبیعت طی کند.
از آنجایی که این موتورسیکلت برای ماجراجویان ساخته شده است، فضای زیادی برای بار در نظر گرفته شده است.
به عنوان مثال، خود باک سوخت دارای حلقههای اتصال جداگانه و یک تکیهگاه مفصلی با قفل ضامندار است. این ویژگی به نصب یک کیف باک ۱۲ لیتری بر روی آن امکان میدهد.
در قسمت عقب، ب ام و یک باکس صندوق آلومینیومی با ظرفیت ۳۷ لیتر (یا ۸ کیلوگرم وزن) را تعبیه کرده است. باکسهای جانبی نیز ظرفیت کلی بیش از ۷۳ لیتر دارند و میتوانند تا ۱۰ کیلوگرم وزن را تحمل کنند.
ب ام و میگوید که مدل ۲۰۲۵ R 1300 GS Adventure را در چهار نسخه ارائه خواهد کرد: استاندارد (قرمز مسابقهای)، Triple Black (مشکی با خاکستری)، GS Trophy (آبی متالیک مسابقهای با سفید روشن و نوارهای قرمز مسابقهای) و Option 719 Karakorum.
این نسخه به رنگ اختصاصی به نام Aurelius Green رنگآمیزی شده و دارای رگههای طلایی و نشان ویژهای روی باک سوخت است.
از آنجایی که سوار شدن در فضای باز به آمادگی و کمک زیادی نیاز دارد، بی ام و تجهیزات جانبی متعددی را برای این موتورسیکلت ارائه میدهد که شامل مواردی مانند دستیار رانندگی، هشدار تغییر مسیر و هشدار برخورد از عقب میشود.
شاید هیجانانگیزترین گزینهی موجود در لیست آپشنها، سیستم دستیار تعویض دنده (ASA) باشد که به تازگی معرفی شده است.
این سیستم به طور خلاصه عملکرد کلاچ را به صورت خودکار انجام میدهد، اهرم کلاچ را از طراحی حذف میکند و به راکبان این امکان را میدهد که بین تعویض دنده دستی (اما بدون نیاز به استفاده از کلاچ) و خودکار یکی را انتخاب کنند.
اگرچه این موتورسیکلت به تازگی معرفی شده است، اما R 1300 GS هماکنون در فهرستهای پیکربندیکنندههای موتورسیکلت بی ام و موجود است.
برای بازار آمریکا، علامت بزرگی در صفحه این موتورسیکلت با عنوان “به زودی موجود است” بدون ارائه هیچ جزئیات دیگری، حتی قیمت، دیده میشود.
برای اطلاع از قیمت، میتوانید به قیمت مدل استاندارد ۲۰۲۴ BMW R 1300 GS که از ۱۸,۸۹۵ دلار شروع میشود، مراجعه کنید. بنابراین انتظار میرود برای نسخه Adventure قیمت بیشتری بپردازید.
جدول مشخصات ب ام و R 1300 GS Adventure
مشخصه | مقدار |
---|---|
نوع موتور | دو سیلندر تخت، چهار سوپاپه، خنک کننده مایع و هوا |
حجم موتور | ۱۲۹۳ سی سی |
قطر سیلندر و کورس پیستون | ۱۰۶.۵ میلی متر x 73 میلی متر |
نسبت تراکم | ۱۲.۵:۱ |
حداکثر قدرت | ۱۴۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۹ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور الکترونیکی |
سیستم جرقه زنی | الکترونیکی |
سیستم استارت | برقی |
سیستم انتقال قدرت | جعبه دنده ۶ سرعته دستی با کلاچ چند صفحه ای خیس |
سیستم انتقال نیرو | شفت نهایی |
نوع قاب | فریم اصلی ورق فلزی، فریم عقب لولهای مشبک آلومینیومی |
سیستم تعلیق جلو | دوشاخه تلسکوپی معکوس، ۱۹۰ میلی متر حرکت |
سیستم تعلیق عقب | تک بازویی با اتصالات هیدرولیکی، ۲۰۰ میلی متر حرکت |
ترمز جلو | دیسک دوقلو ۳۲۰ میلی متری، کالیپر چهار پیستونه شعاعی، ABS Pro |
ترمز عقب | دیسک ۲۸۰ میلی متری، کالیپر تک پیستونه شناور، ABS Pro |
رینگ جلو | آلومینیومی ریخته گری شده، ۱۹ اینچ |
رینگ عقب | آلومینیومی ریخته گری شده، ۱۷ اینچ |
لاستیک جلو | ۱۲۰/۷۰-۱۹ |
لاستیک عقب | ۱۷۰/۶۰-۱۷ |
ارتفاع زین | ۸۹۰ میلی متر (ارتفاع قابل تنظیم ۸۶۰ تا ۹۲۰ میلی متر) |
فاصله بین دو محور | ۱۵۳۵ میلی متر |
فاصله تا زمین | ۲۱۰ میلی متر |
وزن (خشک) | ۲۴۲ کیلوگرم |
ظرفیت باک سوخت | ۳۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (برآورد شده) |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
امکانات | صفحه نمایش TFT رنگی ۶.۵ اینچی، سیستم اتصال BMW Motorrad، کنترل کشش پویا (DTC)، کنترل پایداری دینامیکی (DSC)، ترمز ABS Pro، کنترل کروز پویا (DCC)، دستیار دنده معکوس، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی (HSA)، گرمکن دستگیره ها، پریز برق USB، محافظ دست با چراغ راهنما، سیستم هشدار فشار باد لاستیک، سیستم KeylessRide |
قیمت (ایالات متحده) | به زودی اعلام خواهد شد |