جمعه , ۲ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد
داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

۱۴۰۳-۰۴-۲۰ زمان مطالعه: 2 دقیقه 6

شرکت داچیا با رونمایی نسل جدید داستر در اواخر سال گذشته، سروصدای زیادی به پا کرد. این شاسی‌بلند اقتصادی رومانیایی، حالا بالغ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، از طراحی جذابی (برای چنین خودرویی) برخوردار است، هوشمندتر شده و برای اولین بار با نیروی محرکه‌ی هیبریدی عرضه می‌شود.

به گزارش مجله ماشین، این خودروساز که زیر نظر رنو فعالیت می‌کند، داستر جدید را یک خرید به‌صرفه می‌داند. با این حال، پس از انجام تست‌های تصادف توسط یورو NCAP، دبیرکل این سازمان ایمنی یعنی Michiel van Ratingen به مشتریان توصیه کرد سراغ گزینه‌های دیگری بروند.

عملکرد داستر جدید در تست‌های ایمنی چگونه بود؟

درواقع، کاملاً ناامیدکننده! این خودرو تنها موفق به کسب سه ستاره از پنج ستاره ایمنی شده است.

بخش‌های مربوط به محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودک به ترتیب امتیاز ۷۰ و ۸۴ درصد را دریافت کردند.

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

امتیاز کسب‌شده در بخش ایمنی برای عابران پیاده، ۶۰ درصد و در بخش دستیارهای ایمنی، تنها ۵۷ درصد بود.

سوزوکی سوئیفت نیز امتیاز مشابهی کسب کرده است و رئیس یورو NCAP به خریداران خودروهای اقتصادی توصیه می‌کند گزینه‌های دیگری را مدنظر قرار دهند.

Michiel van Ratingen گفت: «برای دچیا و سوزوکی، تأکید بر قیمت مناسب است، اما مصرف‌کنندگان نباید تردیدی داشته باشند که خودروهای رقیب داستر و سوئیفت در بازار موجود هستند که سطوح ایمنی به مراتب بالاتری را ارائه می‌دهند.

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد
داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

این چیزی است که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت. برخی خودروسازان مانند مرسدس-بنز، اشکودا، فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و رنو، از اهمیت ایمنی برای مشتریان خود و ارزش بالای آن در محصولاتشان آگاه هستند.»

اما چرا باید در مورد این برندها صحبت کنیم؟ یورو NCAP همچنین جدیدترین مرسدس E-کلاس، نسل جدید فولکس‌واگن پاسات در اروپا، اشکودا سوپرب و کودیاک، رنو رافائل و اسپیس و ب‌ام‌و X2 را مورد بررسی قرار داد.

حدس بزنید چه شد؟ همه‌ی آن‌ها موفق به کسب امتیاز ایمنی کامل، یعنی پنج ستاره شدند.

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد
داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

سازمان ایمنی خودرو اروپا اضافه کرد: «اسپیس، رافائل و X2 به عنوان خودروهای پنج‌ستاره مشابه مدل‌های تست‌شده در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی شده‌اند.»

همچنین این سازمان به این نکته اشاره کرد که مرسدس G 580 با فناوری EQ، یا همان G-واگن برقی، به‌عنوان نسخه‌ای از G-کلاس تست‌شده در سال ۲۰۱۹ به این لیست اضافه شده است.

با وجود اندازه‌ی حجیم‌تر، دچیا داستر همچنان یک B-SUV با فاصله‌ی بین دو محور ۲۶۵۷ میلی‌متر (۱۰۴.۶ اینچ) باقی مانده است.

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد
داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

طول کلی این خودرو از سپر جلو تا عقب ۴۳۴۳ میلی‌متر (۱۷۱ اینچ)، عرض آن ۱۸۲۹ میلی‌متر (۷۲ اینچ) و ارتفاع آن ۱۶۶۰ میلی‌متر (۶۵.۴ اینچ) است.

بیشتر بخوانید: تفاوت c-ncap با euro ncap چیست؟

گیربکس‌های دستی و اتوماتیک برای این خودرو قابل سفارش هستند و پیشرانه‌ی دیزلی دیگر گزینه‌ای نیست.

در عوض، این مدل با یک سیستم محرکه‌ی هیبریدی خودشارژ ۱۴۰ اسب بخاری در نسخه‌های فول، یک سیستم هیبریدی ملایم و یک پیشرانه‌ی دوگانه‌سوز که قابلیت استفاده از بنزین و گاز مایع (LPG) را دارد، عرضه می‌شود.

داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد
داچیا داستر جدید، تنها سه ستاره ایمنی از یورو NCAP دریافت کرد

سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ‌ها (AWD) همچنان به‌عنوان یک آپشن برای برخی نسخه‌ها دردسترس است.

در رومانی، داچیا برای پایه‌ی‌ترین مدل داستر جدید حداقل ۱۸,۸۰۰ یورو (معادل ۲۰,۳۴۰ دلار آمریکا) طلب می‌کند.

قیمت مدل ۴۸ ولتی از ۲۱,۶۰۰ یورو (معادل ۲۲,۳۷۰ دلار آمریکا) و قیمت مدل هیبریدی خودشارژ ۱۴۰، از ۲۵,۱۵۰ یورو (معادل ۲۷,۲۱۰ دلار آمریکا) آغاز می‌شود.

حالا به نظر شما، آیا نسل جدید داستر همچنان ارزش خرید بالایی دارد؟

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×