دوشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » پایان عمر موتور V8 برای تویوتا لندکروز سری ۷۰ در استرالیا
پایان عمر موتور V8 برای تویوتا لندکروز سری 70 در استرالیا

پایان عمر موتور V8 برای تویوتا لندکروز سری ۷۰ در استرالیا

۱۴۰۳-۰۴-۲۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه

علاقه‌مندان به موتورهای هشت سیلندر تویوتا در استرالیا، با خبر بدی مواجه شده‌اند. تویوتا سرانجام تایید کرد که تولید موتور 4.5 لیتری توربودیزل V8 برای لندکروز سری 70 را متوقف خواهد کرد.

به گزارش مجله ماشین، دلیل این تصمیم، مطابق اعلام تویوتا استرالیا، «تغییر مقررات و انتظارات جامعه» عنوان شده است. سفارش این موتور تقریبا دو سال پیش بسته شده بود و نشانه‌هایی از توقف تولید آن وجود داشت.

تولید برای تکمیل سفارشات قبلی همچنان ادامه خواهد داشت، اما تویوتا دیگر سفارشات جدید برای خودروهای مجهز به موتور ۱VD-FTV را نمی‌پذیرد.

اولین قربانیان این تصمیم، لندکروزهای چهار درب «واگن» و دو درب «تراپ‌کَریِر» هستند که هر دو عملا خودروهای شاسی‌بلند محسوب می‌شوند. تولید این دو مدل در سپتامبر ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد. در همین زمان، تولید وانت‌بارهای تک‌کابین و دو کابین با تریم GX نیز پایان می‌یابد. تحویل نهایی این چهار مدل به مشتریان قبل از پایان سال انجام خواهد شد.

با این حال، خبر خوش برای علاقه‌مندان به گیربکس‌های دنده‌ای این است که تویوتا همچنان این نوع گیربکس را برای لندکروز سری ۷۰ ارائه می‌دهد. از ماه اکتبر، تویوتا گیربکس ۵ سرعته دستی را برای موتور ۲.۸ لیتری توربودیزل ارائه خواهد کرد. این موتور چهار سیلندر، قدرتی برابر با ۲۰۱ اسب بخار تولید می‌کند (مشابه مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته)، اما گشتاور آن با کاهش ۳۷ پوند-فوت به ۳۳۲ پوند-فوت می‌رسد.

این همان گیربکس دستی است که در نسخه قبلی با موتور V8 استفاده می‌شد، اما با ضریب دنده‌های متفاوت. سه دنده اول برای شتاب‌گیری بهتر کوتاه‌تر شده‌اند و دنده پنجم برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ایجاد کابین آرام‌تر در سرعت‌های بالا، بلندتر شده است.

استرالیا تنها بازاری نیست که تویوتا نسل فعلی لندکروز را که در ابتدا در سال ۱۹۸۴ عرضه شد، به فروش می‌رساند. سری ۷۰ در اواخر سال گذشته با یک آینه جانبی روی گلگیر به ژاپن بازگشت. همچنین، لندکروز ۷۰ با موتور شش سیلندر برای مدل‌های سه درب و پنج درب شاسی‌بلند در امارات متحده عربی عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که این لندکروز با مدلی که دو سال قبل از تولد نویسنده معرفی شده بود، متفاوت است. این آفرودسوار محبوب در طول سال‌ها به‌روز شده است و آخرین به‌روزرسانی آن در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت که طی آن به ویژگی‌های مدرنی مانند صفحه‌نمایش لمسی ۶.۷ اینچی با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay مجهز شد. این خودرو همچنین دارای سیستم نوربالای اتوماتیک، تشخیص علائم سرعت و هشدار خروج از خط است. نسخه‌های اتوماتیک نیز از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی بهره می‌برند.

با وجود این که لندکروز سری ۷۰ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای موجود در بازار است، تقاضا برای آن همچنان بالا است. سفارشات جدید در استرالیا طی ۳ تا ۶ ماه آینده تحویل داده نخواهند شد. محبوبیت این خودرو در عصر حاضر که وسایل نقلیه بیش از حد پیچیده و مملو از فناوری‌های غیرضروری هستند، قابل درک است. ماهیت ساده LC70 به جذابیت آن می‌افزاید، به ویژه اگر قابلیت اطمینان در اولویت باشد، چرا که قطعات کمتری در آن وجود دارد که به مرور زمان دچار مشکل شوند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×