سه شنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » آیا نصف دارندگان خودروهای برقی به بنزینی برمی‌گردند؟
آیا نصف دارندگان خودروهای برقی به بنزینی برمی‌گردند؟

آیا نصف دارندگان خودروهای برقی به بنزینی برمی‌گردند؟

۱۴۰۳-۰۴-۲۱ زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق یک نظرسنجی، ۴۶ درصد از دارندگان خودروهای برقی قصد دارند به خودروهای بنزینی برگردند. این آمار از جدیدترین گزارش مؤسسه مکینزی استخراج شده و به عنوان نشانه‌ای از مشکلات جدی در روند گذار به سمت خودروهای برقی به کار می‌رود.

به گزارش مجله ماشین، این نتایج با باور رایج در صنعت خودرو تناقض دارد. این باور که خریداران خودروهای برقی به ندرت به سراغ خودروهای بنزینی برمی‌گردند. آیا این ذهنیت درست در زمانی که صنعت خودرو در تلاش برای تبدیل خودروهای برقی به گزینه‌ای رایج است، در حال تغییر است؟

سردردهای رایج برای دارندگان خودروهای برقی

گفته می‌شود عمده‌ترین بازار هدف آینده برای خودروهای برقی، اقشار با درآمد متوسط و پایین هستند.

این افراد به دنبال خودروهای کاربردی برای مصارف روزمره بوده و تازه‌واردان دنیای خودروهای برقی به شمار می‌روند.

اما آن‌ها با شرایط به مراتب سخت‌تری نسبت به خریداران اولیه تسلا مواجه‌اند؛ به ویژه در زمینه برد و شارژ در مکان‌های عمومی.

یکی از نویسندگان این مطالعه به وب‌سایت InsideEVs می‌گوید واقعیت، پیچیده‌تر و باظرافت‌تر از چیزی است که در تیترها به چشم می‌خورد. او بر این باور است که داده‌های این مطالعه نشان می‌دهند خودروسازان، فروشندگان و شرکت‌های تأمین شارژ برای حفظ روند رو به رشد استفاده از خودروهای برقی، کارهای بیشتری باید انجام دهند.

چه کسانی به بنزینی برمی‌گردند؟

مطالعه مکینزی شامل داده‌های جالبی در مورد دیدگاه مردم نسبت به قابلیت‌های رانندگی خودکار، تمایل به خرید خودروهای چینی یا انتظار آن‌ها از امکانات نرم‌افزاری متصل به خودرو است.

با این حال، پرسشی که بیشترین توجه را به خود جلب کرده، احتمال بسیار بالای بازگشت دارندگان خودروهای برقی به مدل‌های بنزینی است. (البته منظور جایگزینی کامل خودرو و نه صرفاً اضافه کردن یک خودروی بنزینی یا هیبریدی دیگر به مجموعه خودروهای فرد است.)

به گفته‌ی کمپشوف، نویسنده‌ی این مطالعه، در سطح جهانی، حدود ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد در خرید بعدی خود، سراغ خودروهای برقی نخواهند رفت.

دغدغه‌های همیشگی دارندگان خودروهای برقی دلیل این تصمیم عنوان شده است: مشکل پیدا کردن شارژرهای عمومی که کار کنند، عدم امکان شارژ در خانه به هر دلیلی و نگرانی همیشگی از کمبود برد.

خریداران جدید، انتظارات جدید

کمپشوف می‌گوید پرسشنامه بر روی حدود ۳۶ هزار نفر در ۱۵ کشور و طی ماه‌های اخیر انجام شده است؛ به این معنا که تعداد زیادی از خریداران جدید خودروهای برقی، پس از یک سال با فروش جهانی بی‌سابقه، در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

او بیان می‌کند که در آمریکا، حدود ۴ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند. به عبارت دیگر، تنها ۱۸۴۰ نفر گفته‌اند که به احتمال زیاد در خرید بعدی خود، قید خودروهای برقی را خواهند زد. این رقم با در نظر گرفتن ثبت حدود ۱.۴ میلیون خودروی برقی جدید تنها در سال ۲۰۲۳ در آمریکا و رضایت احتمالی بسیاری از خریداران، ناچیز به نظر می‌رسد.

با این حال، احساسات منفی نسبت به خودروهای برقی در میان برخی رانندگان، نشان‌دهنده‌ی تغییر در ترکیب خریداران این نوع خودرو و انتظارات خریداران جدید از این تجربه است. کمپشوف می‌گوید حل این مسائل برای گسترش بیشتر استفاده از خودروهای برقی حیاتی است.

خریداران جدید این نظرسنجی، به طور فزاینده‌ای از الگوی سنتی خریداران خودروهای برقی فاصله می‌گیرند. این الگو شامل افراد با درآمد بالا یا ثروتمند، احتمالاً صاحب خانه‌ی تک‌خانوار و اغلب خریدار خودروهای تسلا بود. در مقابل، خریداران جدید با قیمت‌های مناسب‌تر از برندهای دیگر خرید می‌کنند و اغلب با اجاره یا تسهیلات مالی جذاب به سمت خودروهای برقی سوق داده می‌شوند.

اما این به معنای عدم دسترسی آن‌ها به شبکه‌ی شارژ سریع و قابل اعتماد تسلا (حداقل تا زمانی که برای همه رانندگان باز شود)، احتمال زندگی در آپارتمان بدون دسترسی آسان به شارژ و تمایل کمتر برای تحمل دردسرهای مرتبط با خودروهای برقی است که بسیاری از خریداران اولیه آن را به جان می‌خریدند.

کمپشوف می‌گوید به دلیل افت شدید قیمت خودروهای برقی در سال گذشته، بسیاری از مالکان فعلی با از دست دادن ارزش قابل توجهی در هنگام فروش مجدد خودرو خود مواجه هستند. این موضوع به گفته‌ی او، عامل دیگری است که برخی از مالکان فعلی را از خودروهای برقی دور می‌کند.

جالب توجه است که کمپشوف می‌گوید بسیاری از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی در آمریکا که احتمالاً در خرید بعدی خود از خودروهای برقی صرف‌نظر می‌کنند، جوان‌تر (حدود ۳۶ سال) و بسیاری از آن‌ها دارای خانواده‌های جوان هستند. به گفته‌ی او، این افراد بیش از دیگران طعم مشکلات شبکه‌ی شارژ نامناسب آمریکا را چشیده‌اند.

کمپشوف می‌گوید: تصور کنید با داشتن فرزندان خردسال در خودرو، مجبور به صرف نیم ساعت وقت برای پیدا کردن یک شارژر سریع باشید و در نهایت متوجه شوید که کار نمی‌کند. این موضوع ناامیدی را به شدت افزایش می‌دهد.

این دقیقاً مشکلی است که بسیاری از رانندگان خودروهای برقی، چه با فرزند و چه بدون فرزند، با آن مواجه هستند. علاوه بر این، شارژ در خانه برای کسانی که اجاره می‌کنند یا در آپارتمان زندگی می‌کنند، همچنان دشوار است. اگرچه زیرساخت‌های شارژ سریع DC در آمریکا در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما هنوز از نظر فراوانی و قابلیت اطمینان با چالش‌هایی روبرو است.

کمپشوف می‌گوید: ما به طور فزاینده‌ای به سمت نسلی از خریداران حرکت می‌کنیم که به شدت به زیرساخت‌های شارژ عمومی وابسته هستند. این افراد احتمالاً از خودروهای خود به همان شکلی که قبلاً استفاده می‌کردند، یعنی با استفاده از زیرساخت‌های عمومی، استفاده می‌کنند. قبلاً به جایگاه بنزین می‌رفتند و حالا باید از شارژر استفاده کنند. اما حالا متوجه می‌شوند که این کار چندان آسان نیست.

مشکل آموزش

کمپشوف می‌گوید این چالش تا حدی به عدم آگاهی خریداران جدید از فناوری جدیدی که می‌تواند به طور قابل توجهی با خودروهای بنزینی متفاوت باشد، مربوط می‌شود.

آیا به آن‌ها گفته می‌شود که کجا و چگونه شارژ کنند، یا در صورت امکان چگونه شارژر خانگی تهیه کنند، یا اصلاً کیلووات ساعت چیست و چه معنایی برای آنها دارد؟

اما مشخص نیست چه کسی قرار است این وضعیت را بهبود بخشد. در نهایت، بسیاری از نمایندگی‌های خودرو (البته نه همه) تمایلی به فروش خودروهای برقی ندارند، زیرا این امر مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گران‌قیمت در زمینه شارژ و احتمالاً از دست دادن درآمد تعمیرات است. خودروسازان نیز مدتی است که به «شرکای نمایندگی» خود تکیه کرده‌اند تا به مشتریان در مورد عملکرد واقعی این خودروها آموزش دهند.

کمپشوف می‌گوید با وجود اینکه این دو گروه برای فروش و سودآوری بیشتر خودروهای برقی با چالش‌هایی روبرو هستند، ممکن است عجله‌ای برای فروش بیشتر این نوع خودروها نداشته باشند.

او می‌گوید: همه به طور مساوی برای فروش آنها انگیزه ندارند. یک نمایندگی ممکن است بگوید: اگر از زیرساخت‌ها یا ارزش‌های بازاریابی راضی نیستید، فعلاً به یک خودروی بنزینی برگردید و بعداً می‌توانید به سراغ خودروی برقی بروید. چرا فعلاً آنها را به تعویق نیاندازیم؟

با این حال، کمپشوف علی‌رغم نتایج این مطالعه، نسبت به آینده خودروهای برقی خوش‌بین‌تر است. او می‌گوید: «نکات مثبت زیادی وجود دارد.»

او با اشاره به اینکه فقط ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان جهانی به نظرسنجی گفته‌اند که به جای خودروی برقی به مدل بنزینی برمی‌گردند، می‌گوید: «می‌توان گفت ۷۱ درصد گفته‌اند که برنمی‌گردند. این نشان‌دهنده وفاداری نسبتاً بالایی به خودروهای برقی است.»

اما برای جلوگیری از رویگردانی نسل جدیدی از خریداران از خودروهای برقی در خریدهای بعدی، همه طرف‌های درگیر باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

کمپشوف می‌گوید: دلایل نارضایتی مردم به خود محصول مربوط نمی‌شود. آنها به دلیل مشکلات شارژ و ارزش‌های بازاریابی به سراغ خودروهای بنزینی برمی‌گردند. هر دوی این مشکلات قابل حل هستند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×