شنبه , ۳ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی فورد رپتور تی ۱: برای نبرد در رالی داکار ۲۰۲۵
فورد رپتور تی ۱

معرفی فورد رپتور تی ۱: برای نبرد در رالی داکار ۲۰۲۵

۱۴۰۳-۰۴-۲۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه 12

فورد پرفورمنس با همکاری برترین متخصصان مسابقات آف‌رود، خودروی جدید فورد رپتور تی ۱ پلاس را طراحی و مهندسی کرده است. این خودرو که قله‌ی توانمندی و طراحی سری رپتور است، با هدف فتح طاقت‌فرساترین مسیرهای رالی داکار ساخته شده است.

به گزارش مجله ماشین، فورد رپتور تی ۱ با الهام از تجربیات کسب‌شده در رالی داکار ۲۰۲۴، از سیستم تعلیق پیشرفته، پیشرانه‌ی قدرتمند V8 و طراحی اختصاصی برای غلبه بر بی‌رحمانه‌ترین مسیرهای رالی‌رِید بهره می‌برد.

این خودرو که برای نخستین بار در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ رونمایی شد، حاصل همکاری فورد پرفورمنس با شریک قدیمی خود، شرکت ام-اسپورت است.

مارک راشبروک، مدیر جهانی بخش موتور اسپرت فورد پرفورمنس در این باره می‌گوید: شرکت در رقابتی چالش‌برانگیز مانند داکار برای همه ما در فورد پرفورمنس کار دشواری است، اما ما هرگز از رویارویی با چالش‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنیم. برای غلبه بر این رقابت، با برترین‌های جهان در ام-اسپورت و ردبول همکاری کرده‌ایم و فکر می‌کنم این موضوع جدیت ما را در این پروژه نشان می‌دهد. فورد رپتور تی ۱ پلاس نشانگر عزم ما برای پیشتازی در عرصه‌ی جهانی آف‌رود است. ما می‌خواهیم با بهترین‌ها رقابت کنیم و در دشوارترین نقاط زمین خود را ثابت کنیم. تجربیاتی که از رپتور تی ۱ پلاس به دست می‌آوریم، به همراه رقابت با خودروهای استاندارد در مسابقات باجا ۱۰۰۰ و فینکه دزرت ریس، به ما کمک می‌کند تا خودروهای سری رپتور را برای مشتریانمان حتی بهتر از گذشته بسازیم.

چهار تیم متشکل از راننده و کمک‌راننده، هدایت فورد رپتور تی ۱ پلاس را بر عهده خواهند داشت.

فورد رپتور تی ۱
فورد رپتور تی ۱

از جمله‌ی این نفرات می‌توان به رانندگان رالی، کارلوس ساینز پدر به همراه لوکاس کروز، کمک‌راننده و نانی روما به همراه الکس هارو، کمک‌راننده اشاره کرد.

مت ویلسون، مدیر ام-اسپورت و مدیر تیم داکار می‌گوید: این فرصتی است که تنها یک بار در طول عمر پیش می‌آید. حمایت از فورد پرفورمنس در مسیر حضورشان در داکار با خودروی جدید فورد رپتور تی ۱ پلاس، تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود. ما پیش از این، ۱۰,۰۰۰ کیلومتر (۶,۲۱۳ مایل) تست را در برخی از سخت‌ترین شرایطی که می‌توانستیم پیدا کنیم، پشت سر گذاشته‌ایم؛ بنابراین از ماه آینده با شروع مسابقات باجا مجارستان، برای رویارویی با این چالش نهایی احساس آمادگی می‌کنیم.

ویژگی‌های کلیدی فورد رپتور تی ۱

  • سیستم تعلیق پیشرفته: فورد رپتور تی ۱ پلاس با همکاری شرکت فاکس مجهز به سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی در جلو و عقب شده است. این سیستم از کمک‌فنرهای coilover با قابلیت تنظیم سه حالته و چهارحالته با مخزن‌های خارجی و بِیس‌کنترل بهره می‌برد که در هر چرخ نصب شده‌اند و عملکرد فوق‌العاده و دوام لازم در شرایط سخت را تضمین می‌کنند.
  • چرخ‌ها و ترمزها: این خودروی قدرتمند روی رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی با پهنای ۸.۵ اینچ و لاستیک‌های ۳۷ اینچی سوار شده و از دیسک‌های تهویه‌دار ۳۵۵ میلی‌متری الکون با کالیپرهای تک‌پیستون شش سیلندر در جلو و عقب استفاده می‌کند. ح Fورد رپتور تی ۱ پلاس قادر است تا ۳۵۰ میلی‌متر جابه‌جایی چرخ داشته باشد.
  • پیشرانه‌ی V8: فورد رپتور تی ۱ پلاس مجهز به یک موتور ۵.۰ لیتری بر اساس موتور کایوت است که قدرت و گشتاور لازم برای غلبه بر مسیرهای ناهموار را فراهم می‌کند. این موتور به سیستم روغن‌کاری خشک (dry-sump) و اگزوز مخصوصی مجهز شده است که برای چالش‌های داکار طراحی شده‌اند.
فورد رپتور تی ۱
فورد رپتور تی ۱

طراحی اختصاصی برای آف‌رود

این خودرو که از شاسی فضایی T45 فولادی و پنل‌های بدنه‌ی فیبر کربن ساخته شده است، کارایی را با زیبایی‌شناسی خاص رپتور فورد ترکیب می‌کند. از جمله ویژگی‌های بارز این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتفاع از سطح زمین ۴۰۰ میلی‌متری
  • عرضی عریض برای پایداری بهتر در مسیرهای آف‌رود
  • جلوپنجره‌ای خشن با عبارت FORD در سراسر قسمت جلویی

این ویژگی‌ها نه تنها ظاهری چشم‌نواز به خودرو می‌بخشند، بلکه مزایای عملکردی نیز به همراه دارند. فورد رپتور تی ۱ پلاس حداقل وزن ۲,۰۱۰ کیلوگرم، عرض ۲,۳۰۰ میلی‌متر و زاویه‌ی حمله‌ی بیش از ۷۰ درجه دارد.

 گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×