پنجشنبه , ۱ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲: احیا شده پس از ۹۰ سال
آئودی آتو یونیون تایپ 52

معرفی آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲: احیا شده پس از ۹۰ سال

۱۴۰۳-۰۴-۲۳ زمان مطالعه: 4 دقیقه 10

همه با خودروهای افسانه ای Auto Union Silver Arrows، اتومبیل های مسابقه گرندپری دهه 1930، آشنا هستند. اما به احتمال زیاد کمتر کسی بداند که آئودی آتو یونیون تایپ 52 برای این خودروهای پیشگام، نسخه جاده ای اسپرت با موتور 16 سیلندر نیز برنامه ریزی شده بود. حال شرکت آئودی این خودرو را با نام مستعار Schnellsportwagen ساخته و برای اولین بار در سال 2024 در جشنواره سرعت گودوود انگلستان به نمایش عموم گذاشته است.

به گزارش مجله ماشین، شرکت Auto Union AG که در سال ۱۹۳۲ از ادغام کمپانی های آئودی، DKW، Horch و Wanderer تشکیل شد، از همان ابتدا به عنوان مدعی مسابقات اتومبیل رانی مطرح شد تا لوگوی جدید خود، چهار حلقه، را به نامی شناخته شده در سراسر جهان تبدیل کند.

در همان سال، قوانین فرمول جدید ۷۵۰ کیلوگرمی برای گرندپری که از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ برگزار می شد، منتشر شد.

در سال ۱۹۳۳، شرکت Auto Union AG به دفتر طراحی فردیناند پورشه در اشتوتگارت سفارش توسعه یک خودروی مسابقه بر اساس فرمول ۷۵۰ کیلوگرم را داد.

کار بر روی Auto Union Type A (در داخل پورشه آن را Type 22 می نامیدند) در مارس ۱۹۳۳ آغاز شد.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

تنها یک سال بعد، هانس استوک با هدایت این خودرو در پیست AVUS برلین رکورد جهانی ثبت کرد.

هنگامی که خودروهای مسابقه ای نوآورانه ی Auto Union و مرسدس بنز وارد صحنه ی بین المللی مسابقات شدند، افسانه ی “فلاش های نقره ای” متولد شد.

این نیروگاه های افسانه ای با سرعت یک تیر و کمان، با طراحی آینده نگرانه و فناوری انقلابی خود، تماشاگران را مجذوب کردند. در حالی که مرسدس بنز موتورهای جلو را ترجیح می داد، Auto Union اولین شرکتی بود که موتور را پشت سر راننده قرار داد.

این چیدمان موتور وسط، امروزه همچنان به عنوان استاندارد در فرمول یک باقی مانده است.

در سال های بعد، Auto Union چندین رکورد جهانی را به ثبت رساند، در مسابقات سربالایی متعددی پیروز شد، سه قهرمانی آلمان را به دست آورد و در سال ۱۹۳۶ با خودروی پیشرفته Auto Union Type C، قهرمان اروپا شد. و مابقی داستان است…

شاید هم داستان به طور کامل تمام نشده باشد، زیرا بخشی از آن هنوز روایت نشده است.

افراد کمی می دانند که در حالی که خودروهای مسابقه گرندپری در حال توسعه بودند، شرکت Auto Union AG و دفتر طراحی فردیناند پورشه همچنین برنامه ریزی برای ساخت یک سدان اسپرت جاده ای را داشتند.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

به نظر می رسد نام تجاری در نظر گرفته شده برای این خودرو بر اساس اسناد مفهومی، “Schnellsportwagen” بوده است.

امروزه، این خودرو با ویژگی های خاص خود، بیشتر شبیه یک Gran Turismo کلاسیک است.

قرار بر این بود که آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲، همانطور که بعدها شناخته شد، به مشتریانی فروخته شود که قصد رانندگی در مسابقات طولانی مانند Mille Miglia یا مسابقات اتومبیل های اسپرت مانند مسابقات استقامتی Spa-Francorchamps یا Le Mans را داشتند.

همچنین صحبت هایی در مورد استفاده از این خودرو به عنوان خودروی مسابقه ای کارخانه مطرح بود.

در مشخصات طراحی آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ به دینامیک اسپرت و قابلیت استفاده روزمره اشاره شده است.

در اواخر سال ۱۹۳۳، دفتر طراحی پورشه اولین طرح های اولیه را ترسیم کرد که در سال ۱۹۳۴ شکل ملموس تری به خود گرفت.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
نمای عقب آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

مدیران پروژه تصمیم به ساخت یک خودروی تست گرفتند  اما تا جایی که امروز می دانیم، این پروژه هرگز عملی نشد.

این پروژه در سال ۱۹۳۵ رها شد و ردپای آن در بایگانی های آئودی و پورشه گم شد.

اما توسعه دهندگان کارهای پیشگامانه ی زیادی را بر روی کاغذ به جای گذاشتند.

این خودرو بر اساس فناوری خودروی مسابقه گرندپری که همزمان در حال توسعه بود، ساخته شد.

شاسی آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ به عنوان یک قاب نردبانی با موتور وسط طراحی شده بود.

از سیستم انتقال قدرت Auto Union Type 22 استفاده شد، اما برای اینکه خودرو بتوان با بنزین معمولی کار کند، نسبت تراکم موتور ۱۶ سیلندر قدرتمند را کاهش دادند.

در همین زمان، مهندسان نسبت دنده سوپرشارژر Roots را نیز کاهش دادند. موتور Auto Union Type 52 قرار بود با ۴.۴ لیتر حجم موتور در ۳۶۵۰ دور در دقیقه، حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

حداکثر گشتاور آن ۴۴۵۰ کیلوگرم متر (۴۳۶ نیوتن متر) در دور موتور ۲۲۳۵۰ دور در دقیقه بدست می آمد.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

در مقایسه با افسانه گرندپری، این افت قدرت محسوب می شد، اما عملکرد عالی حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت که توسط مهندسان محاسبه شده بود، نشان می داد که Schnellsportwagen به نام خود وفادار خواهد بود.

در زمان خود، این خودرو یکی از قدرتمندترین خودروهای جاده ای مجاز و در مسابقات اتومبیل های اسپرت بود.

ساخت خودرو: اسناد تاریخی به عنوان نقطه شروع

آئودی به شرکت Crosthwaite & Gardner سفارش ساخت آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ را با استفاده از اسناد بایگانی، نقشه ها و طرح های طراحی موجود داد.

متخصصان مرمت بریتانیایی همچنین سابقه ی مراقبت از “فلاش های نقره ای” را برای مجموعه خودروهای تاریخی آئودی داشتند و پس از چندین سال کار، در سال ۲۰۲۳ ساخت Schnellsportwagen را به پایان رساندند.

تمام اجزا به طور سفارشی ساخته شده و به طور خاص برای این مدل طراحی شده اند.

آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ با طول بیش از پنج متر، ظاهری چشمگیر دارد: بدنه کشیده ی آن نشان می دهد که چگونه مهندسان این خودرو را برای آیرودینامیک بهینه و حداکثر عملکرد طراحی کرده اند.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

برخلاف خواهر و برادران گرندپری خود، این خودرو با توجه به هدف طراحان برای رانندگی روزمره، با سقف، چراغ های جلو و فضای بار مناسب تر است. همچنین فضایی برای دو لاستیک زاپاس وجود دارد.

اما امکانات رفاهی این خودرو سه نفره در اینجا به پایان می رسد.

همانطور که برای یک خودروی مسابقه ای معمول است، راننده ی Auto Union Type 52 در وسط می نشیند و صندلی های سرنشین عقب کمی به پهلو متمایل هستند.

با احتساب سه سرنشین، ۷۰ کیلوگرم بار و ۱۵۰ کیلوگرم تجهیزات، برگه ی اطلاعات فنی وزن کلی خودرو را ۱۷۵۰ کیلوگرم و وزن بدون بار را ۱۳۰۰ کیلوگرم نشان می دهد.

در حالی که موتور، گیربکس و جعبه دنده ۵ سرعته ی باز از خودروی گرندپری گرفته شده بود، مهندسان برای سیستم تعلیق و میرایی راه حل های فنی متفاوتی را انتخاب کردند.

به جای ترکیبی از فنرهای تخت عرضی و کمک فنرهای اصطکاکی مانند Auto Union Type 22، Type 52 از سیستم تعلیق فنر پیچشی طولی در ترکیب با کمک فنرهای هیدرولیکی استفاده می کند.

در طول توسعه، مخزن سوخت ۲۹ گالنی زیر صندلی ها جابجا شد.

معرفی آئودی آتو یونیون تایپ 52: احیا شده پس از 90 سال
فضای داخل آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

در خودروی مسابقه گرندپری، مخزن به طور قابل توجهی بزرگتر، درست پشت راننده در مرکز ثقل خودرو قرار دارد و به “فلاش های نقره ای” توزیع وزن ایده آل را می دهد، چه مخزن پر باشد چه خالی.

هم آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ و هم Type 22 از ترمزهای کاسه ای روی هر چهار چرخ سیمی استفاده می کنند.

نظرات در مورد آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

در سال ۲۰۲۴، Audi Tradition برای اولین بار Schnellsportwagen را در گودوود به نمایش عموم گذاشت.

اشتفان تراف، رئیس Audi Tradition:

ما بسیار هیجان زده هستیم که Auto Union Type 52 را در جشنواره سرعت گودوود معرفی کنیم. این خودرو شور و اشتیاق به طراحی و فناوری را در مردم برمی انگیزد. برای من، این یک ماشین رویایی مطلق است. متأسفانه، در زمان خود فقط یک رویا باقی ماند – رویایی که اکنون ۹۰ سال بعد آن را به واقعیت تبدیل می کنیم. Auto Union Type 52 نشان دهنده ی نبوغ خلاقان و نوآوری تکنولوژیکی زمان خود است. تجربه Schnellsportwagen به صورت زنده برای من لذت بزرگی است.

آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ توسط تام کریستنسن، برنده رکورد لمان و افسانه ی مسابقات هانس یوآخیم “استریتزل” استوک در گودوود رانده خواهد شد.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

پدر دومی، هانس استوک، با پیروزی های متعدد در مسابقات سربالایی با خودروهای مسابقه گرندپری Auto Union در دهه ۱۹۳۰، به عنوان “قهرمان سربالایی” در تاریخ ثبت شد.

هانس یوآخیم استوک پس از اولین تست رانندگی خود با Auto Union Type 52:

وقتی گاهی اوقات در رویدادهای Audi Tradition، Auto Union Type C را که پدرم در زمان خود با آن رانندگی می کرد، هدایت می کنم، هیجان و شیفتگی طرفداران موتورسواری ملموس است. افتخار و لذت بزرگی است که برای اولین بار در گودوود با Auto Union Type 52 رانندگی کنم. Schnellsportwagen به سادگی نفس گیر است: صدای آن فوق العاده رسا است – مانند یک ارکستر. و طراحی Auto Union Type 52 شما را مجذوب خود می کند – این یک شاهکار است!

نگاهی به چالش های ساخت این مدل منحصر به فرد

آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲ در حالت نهایی به دست ما نرسیده است، بنابراین هیچ تصویری از مدل نهایی وجود ندارد.

در حین انحلال شرکت Auto Union AG در منطقه‌ای در روسیه پس از جنگ جهانی دوم، بیشتر خودروهای مسابقه گرندپری تاریخی، به همراه بسیاری از پرونده ها و عکس ها، ناپدید شدند.

به طور مشابه، هیچ گزارش تایید شده ای از معاصران وجود ندارد که بر اساس آنها بتوان در مورد پیکربندی نهایی Schnellsportwagen برنامه ریزی شده، در صورت وجود، نتیجه گیری کرد.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

با این حال، این طرح ها تصویری واضح از جهت توسعه و اهدافی که مهندسان دنبال می کردند ارائه می دهد.

در طول مرحله ساخت، Audi Tradition و متخصصان Crosthwaite & Gardiner در ارتباط مداوم و فشرده ای بودند، در طی آن تیمو ویت، رئیس مجموعه خودروهای تاریخی آئودی، مجبور به حل مسائل فنی متعددی شد.

تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از راه حل های فنی خاص لازم بود.

آئودی آتو یونیون تایپ 52
آئودی آتو یونیون تایپ ۵۲

ویت امروز، پس از اتمام پروژه خودرو: یکی از بینش هایی که از تبادل نظر فشرده ما به دست آمد این بود که توسعه دهندگان در دهه ۱۹۳۰ احتمالاً در حین آزمایش نیز مجبور به تنظیم برخی از جزئیات فنی بودند. به همین دلیل، ما مجبور شدیم فاصله بین دو محور Auto Union Type 52 را در مقایسه با اسناد طراحی اصلی افزایش دهیم زیرا از نظر فنی در ترکیب با اجزای دیگر مانند سیستم تعلیق جلو، موتور، فرمان و گیربکس اجتناب ناپذیر بود. فضای داخلی با الهام از خودروهای مسابقه گرندپری Auto Union با تفسیری مدرن از رنگ ها و پارچه ها طراحی شده است.

هیچ یک از اسناد رنگ خودرو را در آن زمان مشخص نمی کرد.

بنابراین، Audi Tradition بار دیگر از خودروی مسابقه ای به عنوان پایه استفاده کرد و رنگ نقره ای سلولزی را برای روکش انتخاب کرد.

در مورد موتوری که Auto Union Type 52 را به حرکت در می آورد، Audi به طور آگاهانه تصمیم گرفت از برنامه اصلی طراحان منحرف شود.

Audi Tradition از موتور ۱۶ سیلندر Auto Union Type C استفاده کرد؛ قدرت آن برای Type 52 محدود نشد تا با خودروهای مسابقه گرندپری سازگاری داشته باشد.

به همین دلیل، موتور با مخلوط متانول مخصوص کار می کند. بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده و با دقت زیادی توسط Audi Tradition تفسیر و اجرا شده است، Auto Union Type 52 که برای اولین بار در گودوود رونمایی خواهد شد، نزدیک ترین نسخه به Schnellsportwagen Auto Union Type 52 است که ۹۰ سال پیش تصور شده بود!

جدول مشخصات

مشخصهمقدار
نوع موتور۱۶ سیلندر خطی، سوپرشارژر
حجم موتور۴.۴ لیتر
قدرت موتور۲۰۰ اسب بخار در ۳۶۵۰ دور در دقیقه
گشتاور موتور۴۳۶ نیوتن متر در ۲۲۳۵ دور در دقیقه
سیستم سوخت رسانیانژکتور مستقیم با مخلوط متانول
نوع گیربکسدستی ۵ سرعته
سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل عقب
شاسیقاب نردبانی فولادی
سیستم تعلیقتعلیق فنر پیچشی جلو و عقب، کمک فنرهای هیدرولیکی
ترمزهاترمزهای کاسه ای در تمامی چرخ ها
رینگ هارینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی
لاستیک ها۷.۲۵-۱۸
ابعادطول: ۵۰۳۰ میلی متر، عرض: ۱۸۰۰ میلی متر، ارتفاع: ۱۴۰۰ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۸۰۰ میلی متر
وزن۱۷۵۰ کیلوگرم (با سرنشین، بار و تجهیزات)
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر در ساعت (برآورد)
شتاب ۰ تا ۱۰۰نامشخص
مصرف سوختنامشخص
قیمتنمونه منحصر به فرد، قیمت‌گذاری نشده

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×