پنجشنبه , ۱ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کمبود نقدینگی، ترمز تولید خودرو
خط تولید تیبا

کمبود نقدینگی، ترمز تولید خودرو

۱۴۰۳-۰۴-۲۳ زمان مطالعه: 1 دقیقه

بازار خودرو ایران در ماه‌های اخیر شاهد افت تولید بوده است. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس ریشه‌ی این مشکل را در کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان جستجو می‌کنند. هادی عامری، کارشناس این مرکز، با اشاره به آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی سال جاری، از افت تولید و علل متعدد آن سخن می‌گوید.

به گزارش مجله ماشین، به گفته‌ی عامری، روند تولید خودرو در ایران از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ روندی صعودی داشته و از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۷۰ به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسیده است. اما با آغاز تحریم‌های اقتصادی در دهه ۱۳۹۰ و نوسانات متعدد در صنعت خودرو، شاهد نوساناتی در میزان تولید نیز بوده‌ایم.

عامری ریشه نوسانات تولید در دهه گذشته را در موضوعاتی مانند تامین نقدینگی مورد نیاز تولید، زیان‌دهی خودروسازان و عدم توازن در طول زنجیره تامین می‌داند. به گفته‌ی او، این موارد باعث شده تا در طول دهه گذشته و سال اخیر، میزان تولید خودرو بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نوسان باشد.

عامری در ادامه به مشکلات گذشته‌ی صنعت خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: “در گذشته به دلیل تحریم‌ها، مشکلاتی در تامین قطعات مورد نیاز خارجی وجود داشت که باعث عدم توازن در کل تامین خودروسازان و قطعه‌سازان می‌شد.” او همچنین به مواردی مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری اشاره می‌کند که به گفته‌ی او، باعث زیان‌دهی خودروسازان شده است.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در سه سال گذشته با رفع عدم توازن در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان تا حدی تولید منظم شده است، اما هنوز با اعداد در نظر گرفته شده برای رشد تولید فاصله داریم، می‌گوید: “با رفع موانع پیش رو می‌توان تولید را افزایش داد و به اعداد در نظر گرفته شده که سالی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، رسید.”

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×