چهارشنبه , ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » اتحادیه اروپا در مورد تعرفه خودروهای برقی چین اختلاف نظر دارد
اتحادیه اروپا در مورد تعرفه خودروهای برقی چین اختلاف نظر دارد

اتحادیه اروپا در مورد تعرفه خودروهای برقی چین اختلاف نظر دارد

۱۴۰۳-۰۴-۲۷ زمان مطالعه: 1 دقیقه

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رای‌گیری غیرالزام‌آوری که روز سه‌شنبه برگزار شد، دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اعمال تعرفه بر خودروهای برقی وارداتی از چین نشان دادند. هرچند این رای الزام‌آور نیست، اما همچنان تاثیرگذار است.

به گزارش مجله ماشین، کمیسیون اروپا که سیاست تجارت این اتحادیه را مدیریت می‌کند، برای مقابله با آنچه یارانه‌های ناعادلانه می‌داند، تعرفه‌های موقت تا سقف ۳۷.۶ درصد بر خودروهای برقی وارداتی از چین وضع کرده است.

کمیسیون اروپا برای دریافت نظرات کشورهای عضو، یک رای‌گیری مشورتی برگزار کرد.

منابع آگاه گزارش داده‌اند که در این رای‌گیری، دوازده کشور عضو اتحادیه اروپا به اعمال تعرفه رأی مثبت دادند، چهار کشور مخالف بودند و یازده کشور نیز رأی ندادند.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا هنگام تصمیم‌گیری نهایی در مورد وضع تعرفه‌های قطعی، نتایج این رای‌گیری را در نظر بگیرد. این پرونده، مهم‌ترین پرونده تجاری اتحادیه اروپا تا به امروز است.

اگر کمیسیون اروپا پس از اتمام تحقیقات، اعمال تعرفه را پیشنهاد دهد، این موضوع به رای‌گیری الزام‌آوری بین کشورهای عضو گذاشته می‌شود. در صورت مخالفت اکثریت واجد شرایط (حداقل ۱۵ کشور عضو که نماینده ۶۵ درصد جمعیت اتحادیه اروپا باشند)، تعرفه‌ها اعمال نخواهد شد.

اگر الگوی رای‌گیری مشورتی تکرار شود، تعرفه‌های قطعی که معمولاً برای پنج سال اعمال می‌شوند، لازم‌الاجرا خواهد شد.

با این حال، تعداد زیاد کشورهایی که رأی ندادند، نشان‌دهنده‌ی تردید آن‌هاست.

این کشورها از یک طرف با استدلال‌های کمیسیون اروپا در مورد لزوم برابری شرایط تجارت موافق هستند، اما از طرف دیگر نگران خطر بروز جنگ تجاری با چین هستند. پکن تهدید به تلافی گسترده کرده است.

خودروسازان آلمانی که یک سوم فروش خود را در سال گذشته در چین انجام داده‌اند، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا تعرفه‌ها را لغو کند.

این تعرفه‌ها نه تنها شامل تولیدکنندگان چینی مانند BYD، Geely و SAIC می‌شود، بلکه خودروهای برقی تولید چینِ خودروسازان غربی مانند تسلا و بی‌ام‌و را نیز در بر می‌گیرد.

منابع دولتی می‌گویند در این رای‌گیری، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از تعرفه‌ها حمایت کردند، در حالی که آلمان، فنلاند و سوئد رأی ندادند.

یک منبع آلمانی گفت که عدم رأی دادن آن‌ها به نشانه‌ی «همبستگی انتقادی» با کمیسیون اروپا بوده است. یک مقام سفارت فنلاند نیز با ابراز تردید نسبت به منافع اتحادیه اروپا از این اقدام، گفت که همه خودروسازان اروپایی موافق این کار نیستند.

وزیر تجارت سوئد، یوهان فورسل، گفت که گفتگو بین کمیسیون اروپا و چین برای یافتن راه حل، بسیار مهم خواهد بود.

کمیسیون اروپا تحقیقات خود را برای سه ماه دیگر ادامه خواهد داد.

در نشانه‌ای از احتمال مصالحه، دو منبع مطلع گفته‌اند که کمیسیون اروپا ممکن است وضع تعرفه‌های پایین‌تر را برای مینی الکتریکی ساخت چینِ بی‌ام‌و و کوپرا تاواسکانِ فولکس‌واگن در نظر بگیرد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 1.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×