شنبه , ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی آئودی A5: قدرت، تکنولوژی و ظرافت در یک پکیج
آئودی A5

معرفی آئودی A5: قدرت، تکنولوژی و ظرافت در یک پکیج

۱۴۰۳-۰۴-۲۷ زمان مطالعه: 3 دقیقه 13

آئودی A5 جدید با ظاهری تازه، تکنولوژی به‌روزرسانی شده و دو موتور پرقدرت درون‌سوز عرضه می‌شود که آئودی امیدوار است طیف وسیعی از رانندگان را راضی نگه دارد.

به گزارش مجله ماشین، آئودی تولید مدل A4 سدان بنزینی را متوقف کرد. بجای آن، یک سدان A5 جدید عرضه خواهد شد.

پس از ۳۰ سال حضور در خط مقدم خودروهای کوچک مدیریتی بنزینی آئودی، تولید مدل A4 متوقف می‌شود. A5 که قبلا یک کوپه اسپرت بود، حالا به عنوان سدان (یا لیفت‌بک) بنزینی جدید آئودی برای مدیران میانی سراسر دنیا شناخته خواهد شد.

اما چرا A4 دیگر تولید نمی‌شود؟ درواقع A4 کاملا از بین نرفته است. طبق برنامه جدید آئودی، خودروهای با شماره زوج برقی و خودروهای با شماره فرد همچنان بنزینی خواهند بود.

 مدل پایه مجهز به یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر است که ۲۶۸ اسب بخار نیرو را از طریق یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچ هفت سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. تکنولوژی هندسه متغیر توربوشارژ باعث افزایش کارایی موتور می‌شود (البته هنوز آمار مصرف سوخت اعلام نشده است).

آئودی A5
نمای عقب آئودی A5

اگر مدل‌های اسپرت S را ترجیح می‌دهید، S5 با یک موتور ۳.۰ لیتری توربوشارژ V6 با قدرت ۳۶۲ اسب بخار که نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچ هفت سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند، انتخاب مناسبی است. این اولین بار است که آئودی از چنین گیربکسی در مدل S5 استفاده می‌کند. سیستم انتقال قدرت کواترو (Quattro) این خودرو به یک دیفرانسیل اسپرت کواترو با توزیع گشتاور متصل است.

آئودی می‌گوید برای سیستم تعلیق و فرمان A5 و S5 تغییرات گسترده‌ای درنظر گرفته است تا با این موتورهای قدرتمندتر هماهنگ شود. خریداران همچنین می‌توانند سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر سفارش دهند که به آن‌ها امکان می‌دهد نرمی یا سفتی خودرو را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.

در آمریکا، A5 و S5 تنها با یک مدل بدنه سدان عرضه خواهند شد. در خارج از آمریکا نسخه واگن به نام آوانت برای هر دو مدل وجود دارد اما برنامه‌ای برای تولید مدل کوپه یا کانورتیبل وجود ندارد. این خودرو اولین محصول از پلتفرم درخشش جدید آئودی برای خودروهای احتراق داخلی است که قابلیت پشتیبانی از دیفرانسیل جلو یا تمام چرخ محرک و همچنین موتورهای بنزینی یا هیبریدی را دارد.

A5 جدید بزرگ‌تر از A5 اسپرت‌بک قدیمی است اما طراحی کشیده آن به اندازه گذشته نیست. در نمای جلو شاهد جلوپنجره‌ای پهن هستیم که در طرفین آن ورودی‌های هوای بزرگ قرار گرفته‌اند. در نمای عقب نیز خروجی‌های اگزوز همگی واقعی هستند.

آئودی A5
آئودی A5

با طراحی بیرونی جدید، تکنولوژی‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. در این خودرو، چراغ‌های روشنایی روز LED نمای جلو را روشن می‌کنند، در حالی که نسل دوم چراغ‌های OLED در عقب به کار رفته است. امکان استفاده از افکت‌های نورپردازی پویا با حداکثر هشت حالت قابل تنظیم وجود دارد. در اروپا این چراغ‌ها در حال حرکت قابل تنظیم هستند اما قوانین آمریکا الزام می‌کنند که این تغییرات تنها زمانی که خودرو متوقف است انجام شوند.

داخل کابین، آئودی بر اساس چهار اصل کلیدی طراحی A5 جدید را پایه‌ریزی کرده است. اولین اصل، “طراحی انسان‌محور” است که به این معنی است که افراد به راحتی در خودرو جای گرفته و می‌توانند با ایمنی رانندگی کنند. عنصری به نام “صحنه دیجیتال” وجود دارد که از دو نمایشگر اطلاعات و سرگرمی MMI تشکیل شده و اطلاعات حیاتی را هم برای راننده و هم برای سرنشین جلو به نمایش می‌گذارد. سومین اصل “طراحی بر پایه مواد” نام دارد که به حس فضا و راحتی سرنشینان اشاره می‌کند. آخرین اصل نیز “وضوح بصری” است که به چیدمان آسان و قابل فهم کابین مربوط می‌شود.

به لطف فاصله محوری بیشتر، فضای داخلی A5 بزرگ‌تر شده است. حتی با وجود طراحی شیب‌دار سقف در عقب، فضای سر مناسبی برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد.

آئودی A5
آئودی A5

مدل‌های A5 و S5 عرضه شده در آمریکا به صورت استاندارد به لطف فاصله محوری بیشتر، فضای داخلی A5 بزرگ‌تر شده است. حتی با وجود طراحی شیب‌دار سقف در عقب، فضای سر مناسبی برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. مدل‌های A5 و S5 عرضه شده به صورت استاندارد از یک سانروف پانوراما تیره بهره می‌برند (سقف ثابت قابل سفارش نیست) در حالی که در پکیج‌های تریم بالاتر، یک سقف الکتروکرومیک قابل تنظیم در شش بخش وجود دارد (این آپشن در تریم‌های پایین‌تر قابل سفارش خواهد بود).

سیستم اطلاعات و سرگرمی Digital Stage واقعا چشم‌گیر است. این سیستم از یک نمایشگر MMI OLED باریک و مستقل به همراه یک صفحه نمایشگر مجازی Cockpit 11.9 اینچی و یک نمایشگر لمسی MMI 14.5 اینچی تشکیل شده است. یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو نیز به صورت آپشن قابل سفارش است.

علاوه بر همه این‌ها، یک نمایشگر سربالا قابل تنظیم نیز وجود دارد که برای اولین بار به رانندگان امکان می‌دهد عملکردهای خودرو و سیستم اطلاعات و سرگرمی را کنترل کنند. این سیستم از همان معماری و فناوری استفاده می‌کند که در Q6 E-Tron به کار رفته و به احتمال زیاد در سال‌های آینده در مدل‌های دیگر نیز شاهد آن خواهیم بود.

آئودی A5
کابین آئودی A5

همانطور که از یک خودروی جدید انتظار می‌رود، A5 و S5 به امکانات رفاهی متعددی مجهز هستند. نمایشگر سرنشین جلو به صورت آپشن ارائه می‌شود و به او امکان می‌دهد در حین حرکت با سیستم ناوبری کار کند یا محتوای مورد علاقه خود را تماشا کند. نگران نباشید، این نمایشگر دارای روکش مخصوصی است که راننده نمی‌تواند محتوای آن را ببیند.

اگر آپشن‌های مناسب را انتخاب کنید، می‌توانید یک سیستم صوتی Bang and Olufsen را سفارش دهید که بلندگوهایی را در قسمت هدلینر (سقف ستون) خودرو قرار می‌دهد. این بلندگوها دو ناحیه‌ای هستند، به این معنی که سرنشین می‌تواند به موسیقی گوش دهد، فیلم تماشا کند یا هر کار دیگری که دوست دارد انجام دهد، در حالی که راننده می‌تواند به تماس تلفنی خود پاسخ دهد.

A5 جدید با ارتقای امکانات، به‌روزرسانی تکنولوژی و نامی جدید، به میراث A4 ادامه می‌دهد. تلاش‌های آئودی در زمینه خودروهای بنزینی به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد و این خبر می‌تواند خیال کسانی را که به اجبار به سمت خودروهای برقی سوق داده می‌شوند راحت کند.

 قیمت پایه این خودرو در آلمان از ۴۹,۴۰۰ یورو  آغاز می‌شود.

جدول مشخصات آئودی A5

مشخصهتوضیحات
نوع خودروسدان / لیفت‌بک
مبدل نیروبنزینی
موتور۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر یا ۳.۰ لیتری توربوشارژ V6
قدرت۲۶۸ اسب بخار یا ۳۶۲ اسب بخار
گشتاور۳۷۳ نیوتن متر یا ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکساتوماتیک دو کلاچ هفت سرعته
سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل جلو یا تمام چرخ محرک (کواترو)
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت(هنوز اعلام نشده)
سرعت نهایی(هنوز اعلام نشده)
مصرف سوخت(هنوز اعلام نشده)
ابعادطول: ۴.۹۲ متر، عرض: ۱.۸۹ متر، ارتفاع: ۱.۴۱ متر
فاصله محوری۲.۸۳ متر
ظرفیت صندوق عقب(هنوز اعلام نشده)
وزن(هنوز اعلام نشده)
قیمت پایه در آلمان۴۹,۴۰۰ یورو
تاریخ عرضه
بهار یا تابستان ۲۰۲۵

گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

تعداد دیدگاه‌ها: ۱

  1. امیر

    امروز اولین بار بود اومدم به سایت مجله ماشین.تمام خاطراتم با دیدن لوگو مجله ماشین زنده شد!
    انتظار ماه به ماه برای خریدن مجله و خوندنش تو دو ساعت و چسبوندن پوستر وسط مجله به دیوار اتاق….
    یادش بخیر…
    عجیب بود که هیچکس کامنتی نذاشته بود زیر مطالب.
    از امروز دوباره مشتری مجله ماشین شدم…
    خدا قوت دم همتون گرم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×