جمعه , ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴: اولین پیروزی پیاستری
فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴

فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴: اولین پیروزی پیاستری

۱۴۰۳-۰۵-۰۱

گزارش مسابقه اصلی

اسکار پیاستری در گرندپری مجارستان به اولین پیروزی خود در فرمول یک دست یافت. هم‌تیمی او لاندو نوریس نیز با کسب مقام دوم، به مک‌لارن کمک کرد تا پس از سه سال، برای اولین بار شاهد یک-دو شدن این تیم باشیم. لوئیس همیلتون راننده مرسدس نیز توانست سکوی نهایی را به دست آورد.

پیشتازی دراماتیک پیاستری

برتری نهایی پیاستری از همان شروع مسابقه رقم خورد. او توانست در پیچ اول از نوریس که در جایگاه پول پوزیشن قرار داشت، سبقت بگیرد. با این حال، پیروزی راننده استرالیایی با تصمیم استراتژیک دیرهنگام تیم برای توقف زودتر نوریس در پیت‌استاپ نهایی به خطر افتاد. این توقف باعث شد تا نوریس با زیربرش (آندرکات) از پیاستری پیشی بگیرد. پس از بحث‌های طولانی در مورد دستورات تیمی، در نهایت نوریس جایگاه اول را به پیاستری واگذار کرد و بدین ترتیب، اولین یک-دو شدن مک‌لارن از گرندپری ایتالیا در سال ۲۰۲۱ رقم خورد.

مبارزات نفس‌گیر در میانه مسابقه

در ابتدای مسابقه، نوریس که در جایگاه پول پوزیشن قرار داشت، شروع خوبی داشت. اما در مسیر رسیدن به پیچ اول، پیاستری و مکس ورشتپن راننده ردبول به او نزدیک شدند و هر سه باهم وارد پیچ شدند. ورشتپن از مسیر خارج شد و با وجود تلاش نوریس برای حفظ جایگاه خود، پیاستری از فرصت استفاده کرد و از داخل به او نزدیک شد و پیشتازی را به دست گرفت.

ورشتپن در جایگاه دوم به مسابقه برگشت، اما با بررسی این حادثه توسط مسئولان مسابقه، به او دستور داده شد تا جایگاه خود را به نوریس پس بدهد که این کار را به سرعت انجام داد. در اواخر دور اول، صدرنشین رده‌بندی قهرمانی، جایگاه خود را در پیچ اول پس داد.

استراتژی بحث‌برانگیز مک‌لارن

در پایان دورهای ابتدایی نزدیک، لوئیس همیلتون راننده مرسدس، از جایگاه چهارمی خود برای توقف در پیت‌استاپ پیش‌قدم شد و پس از او، نوریس و پیاستری نیز به پیت رفتند. با این حال، ورشتپن تا دور ۲۱ صبر کرد و توقف اول خود را انجام داد. با انجام دور اول تعویض لاستیک، پیاستری با اختلاف سه ثانیه نسبت به نوریس، به جایگاه اول بازگشت. اما همیلتون توانسته بود از زیربرش استفاده کند و اکنون در جایگاه سوم و بالاتر از ورشتپن قرار داشت.

اشتباه ورشتپن و دفاع محکم همیلتون

ورشتپن با لاستیک‌های جدیدتر، در دورهای بعدی به همیلتون نزدیک شد و در ابتدای دور ۳۵ به او در پیچ اول حمله کرد. راننده مرسدس قفل کرد و از مسیر خارج شد و به ورشتپن فرصت داد تا در پیچ ۳ از او سبقت بگیرد، اما در تلاش دوم، این ورشتپن بود که از مسیر خارج شد و همیلتون جایگاه خود را حفظ کرد.

با ادامه فشار ورشتپن، مرسدس در نهایت همیلتون را به پیت فراخواند و راننده ردبول شروع به کم کردن فاصله با نوریس کرد.

تسلیم نوریس و پیروزی پیاستری

در همین حال، در جلوی مسابقه، پیاستری در دور ۳۳ دچار لغزش شد و این به نوریس اجازه داد تا فاصله را به ۱.۵ ثانیه کاهش دهد. در دور ۴۵، با تهدید هر دوی ورشتپن و همیلتون، مک‌لارن نوریس را زودتر از پیاستری به پیت استاپ فرستاد تا از حمله آن‌ها جلوگیری کند. با ماندن پیاستری در مسیر برای دو دور دیگر، آندرکات برای نوریس باعث شد تا او به جایگاه اول مسابقه صعود کند.

این تصمیم استراتژیک، پایانی تکنیکی را برای مک‌لارن رقم زد. نوریس در مورد لزوم واگذاری جایگاه به پیاستری تردید داشت و مهندس مسابقه او را متقاعد کرد تا اجازه دهد پیاستری از او سبقت بگیرد.

ورشتپن در انتهای دور ۴۹ توقف کرد، اما با وجود توقف سریع ۲.۳ ثانیه‌ای، او پشت سر همیلتون و لکلرک در جایگاه پنجم قرار گرفت و برای ۲۰ دور پایانی وظیفه داشت تا از هر دوی آن‌ها سبقت بگیرد.

دفاع لکلرک محکم بود، اما با لاستیک‌های جدیدتر ورشتپن، این دفاع دوام چندانی نداشت.

رتبهرانندهتیم/موتورتعداد دورزمانفاصله
۱اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۷۰۱:۳۸’۰۱.۹۸۹
۲لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۷۰۱:۳۸’۰۴.۱۳۰۲.۱۴۱
۳لوئیس همیلتونمرسدس۷۰۱:۳۸’۱۶.۸۶۹۱۴.۸۸۰
۴چارلز لکلرکفراری۷۰۱:۳۸’۲۱.۶۷۵۱۹.۶۸۶
۵مکس ورشتپنردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۷۰۱:۳۸’۲۳.۳۳۸۲۱.۳۴۹
۶کارلوس ساینزفراری۷۰۱:۳۸’۲۵.۰۶۲۲۳.۰۷۳
۷سرجیو پرزردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۷۰۱:۳۸’۴۱.۷۸۱۳۹.۷۹۲
۸جورج راسلمرسدس۷۰۱:۳۸’۴۴.۳۵۷۴۲.۳۶۸
۹یوکی سونوداردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۷۰۱:۳۹’۱۹.۲۴۸۱’۱۷.۲۵۹
۱۰لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۷۰۱:۳۹’۱۹.۹۶۵۱’۱۷.۹۷۶
۱۱فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۷۰۱:۳۹’۲۴.۴۴۹۱’۲۲.۴۶۰
۱۲دنیل ریکاردوردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۶۹۱:۳۸’۱۹.۹۱۳۱ دور / ۱۷.۹۲۴
۱۳نیکو هالکنبرگهاس/فراری۶۹۱:۳۸’۳۵.۱۷۳۱ دور / ۳۳.۱۸۴
۱۴الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۶۹۱:۳۸’۳۸.۷۵۸۱ دور / ۳۶.۷۶۹
۱۵کوین مگنوسنهاس/فراری۶۹۱:۳۸’۴۷.۲۹۱۱ دور / ۴۵.۳۰۲
۱۶والتری بوتاسسائوبر/فراری۶۹۱:۳۸’۴۷.۳۹۸۱ دور / ۴۵.۴۰۹
۱۷لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۶۹۱:۳۸’۵۴.۵۸۰۱ دور / ۵۲.۵۹۱
۱۸استبان اوکونآلپاین/رنو۶۹۱:۳۹’۰۲.۹۱۸۱ دور / ۱’۰۰.۹۲۹
۱۹ژو گوانیوسائوبر/فراری۶۹۱:۳۹’۰۵.۵۸۷۱ دور / ۱’۰۳.۵۹۸

تعیین خط

لاندو نوریس راننده تیم مک‌لارن توانست با کسب زمان ۱:۱۵.۲۲۷ ثانیه، هم‌تیمی خود اسکار پیاستری را با اختلاف تنها ۲ صدم ثانیه پشت سر بگذارد و برای نخستین بار پس از ۱۲ سال، به مک‌لارن برای کسب ردیف اول استارت (فرانت-رو) در گرندپری مجارستان کمک کند. مکس ورشتپن صدرنشین رده‌بندی رانندگان نیز با اختلاف ۰.۰۴۶ ثانیه نسبت به نوریس، در جایگاه سوم قرار گرفت.

با وجود بارش باران nhẹ (نَه) در یک ساعت پیش از تعیین خط، در ابتدای مرحله اول (Q1)، پیست برای استفاده از لاستیک‌های نرم (اسلیک) به اندازه کافی خشک تشخیص داده شد و با روشن شدن چراغ‌ها، هر ۲۰ خودرو برای دورزدن در پیست، پیش از بارش احتمالی بعدی، به رقابت پرداختند. لوئیس همیلتون راننده مرسدس، بیشترین بهره را از شرایط دشوار برد و با ثبت زمان ۱:۱۷.۰۸۷ ثانیه، پیشتاز شد. سپس کارلوس ساینز از فراری به رده دوم صعود کرد و ورشتپن نیز پس از کسب جایگاه ششم در دور اول خود، با زمان ۱:۱۷.۲۸۷ ثانیه، به رده سوم رسید.

با این حال، هم‌تیمی هلندی او، سرجیو پرز نتوانست پیشرفتی داشته باشد. او که پس از دور اول خود در رده چهاردهم قرار داشت، در دور دوم نیز نتوانست زمان بهتری ثبت کند. پرز با همان مجموعه لاستیک برای دور سوم هم به میدان رفت، اما در میانه دور سرعتی خود، در پیچ ۸ وارد قسمت خیس‌تر شد و از مسیر خارج شده و به موانع برخورد کرد. پرچم‌های قرمز به اهتزاز درآمدند و با خارج شدن خودروی او از پیست، مسابقه متوقف شد.

فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴
فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴

پس از ۱۱ دقیقه وقفه و با باقی ماندن ۶ دقیقه از زمان تعیین خط، مسابقه مجددا آغاز شد. با بارش باران بیشتر در طول توقف و غیرفعال بودن سیستم DRS، به نظر می‌رسید که ثبت زمان‌های بهتر دشوار باشد. با این حال، با گذشت دقایق پایانی، پیست به سرعت خشک شد و دور نهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردید.

ورشتپن یکی از اولین رانندگانی بود که از این شرایط بهره برد و با زمان ۱:۱۷.۰۸۷ ثانیه در دور نهایی خود، موقتا به رده دوم و پشت سر همیلتون صعود کرد. با این حال، این دنیل ریکاردو از ردبول بود که جهش بزرگی انجام داد و با ثبت زمان خیره کننده ۱:۱۷.۰۵۰ ثانیه، از رده شانزدهم به صدر جدول در پایان مرحله اول رسید.

برخی رانندگان دیگر اما، مسیر نزولی را طی کردند. پرز که قبلا از دور خارج شده بود، با پیشرفت سایرین به الحیاه شانزدهم سقوط کرد، اما این جورج راسل بود که به عنوان بدترین راننده این مرحله شناخته شد. راننده انگلیسی نتوانست با هم‌تیمی خود همیلتون برابری کند و در نهایت با قرار گرفتن در رده هفدهم، پشت سر رانندگانی همچون ژو گوان‌یو از سائوبر و استبان اوکون و پیر گسلی از آلپین، مسابقه را ترک کرد.

در ابتدای مرحله دوم (Q2)، ورشتپن با لاستیک‌های نرم جدید، زمان ۱:۱۵.۷۷۰ ثانیه را به ثبت رساند و با اختلاف ۸ دهم ثانیه نسبت به همیلتون که از لاستیک‌های کارکرده استفاده می‌کرد، پیشتاز شد. سپس پیاستری با اختلاف تنها ۰.۰۰۵ ثانیه نسبت به ورشتپن، در رده دوم قرار گرفت و ساینز با دور دوم خود به رده سوم رسید. فرناندو آلونسو از استون مارتین و نوریس نیز به ترتیب در رده‌های بعدی جای گرفتند.

در دورهای نهایی، این نوریس بود که سرعت را تعیین کرد. راننده مک‌لارن با ثبت زمان ۱:۱۵.۵۴۰ ثانیه و کسب بهترین زمان در دو بخش پایانی پیست، پیشتازی را از آن خود کرد. ورشتپن در رده دوم قرار گرفت و پیاستری و ساینز به ترتیب سوم و چهارم شدند. همیلتون به سختی از حذف در پایان Q2 جان سالم به در برد. با حضور هر دو راننده ردبول در Q3، یوکی سونودا در رده هشتم و پیش از ریکاردو قرار گرفت، قهرمان هفت‌بار جهان با تنها یک صدم ثانیه اختلاف نسبت به نیکو هولکنبرگ از هاس که در رده یازدهم قرار گرفت، به زحمت به Q3 راه یافت. والتری بوتاس از سائوبر، الکساندر البون و لوگان سارجنت از ویلیامز و کوین مگنوسن راننده دوم هاس، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

با پیش‌بینی بارش باران در اواسط مرحله نهایی (Q3)، ۱۰ راننده باقی‌مانده در ابتدای Q3 با لاستیک‌های نرم جدید به پیست رفتند. ورشتپن اولین راننده‌ای بود که از خط عبور کرد و به نظر می‌رسید که مصمم است نهمین پول پوزیشن فصل خود را کسب کند. او با ثبت زمان ۱:۱۵.۵۵۵ ثانیه، پیشتازی موقت را به دست آورد. با این حال، نوریس بار دیگر سرعت خود را نشان داد و با زمان ۱:۱۵.۲۲۷ ثانیه، از راننده ردبول پیشی گرفت.

ورشتپن اکنون تحت فشار بود و پس از تنظیماتی سریع در بالچه جلویی برای رفع کم‌فرمانی که در دور اول خود تجربه کرده بود، برای حمله نهایی به میدان رفت. در دو بخش اول پیست به نظر می‌رسید که راننده هلندی می‌تواند به نوریس برسد، اما لاستیک‌های او در بخش نهایی فرسوده شدند و با وجود ثبت زمان بهتر، تنها به رده سوم با زمان ۱:۱۵.۲۷۳ ثانیه بسنده کرد. پیاستری نیز با اختلاف ۰.۰۲۴ ثانیه سریع‌تر از او، در رده دوم قرار گرفت.

به این ترتیب، نوریس سومین پول پوزیشن دوران حرفه‌ای خود و دومین پول پوزیشن خود در سال ۲۰۲۴ را کسب کرد و مک‌لارن برای اولین بار از زمان گرندپری برزیل ۲۰۱۲، صاحب ردیف اول استارت شد.

در میان این رقابت‌ها، سونودا در خروجی پیچ ۵ تعادل خود را از دست داد و به موانع برخورد کرد. پرچم‌های قرمز به اهتزاز درآمد و نوریس از فرصت دور دوم خود محروم شد. مسابقه برای دومین بار و با تنها دو دقیقه زمان باقی‌مانده متوقف شد.

پس از ۱۳ دقیقه وقفه، مسابقه با لاستیک‌های کارکرده از سر گرفته شد، اما بعید به نظر می‌رسید که تغییری در رتبه‌بندی ایجاد شود. ورشتپن و آلونسو ترجیح دادند به تلاش خود ادامه ندهند و از خودروهای خود پیاده شدند. نوریس و پیاستری در صدر جدول قرار گرفتند تا از جایگاه خود دفاع کنند، اما در نهایت تنها راننده‌ای که در دور نهایی خود پیشرفت قابل توجهی داشت، ریکاردو بود که با پشت سر گذاشتن سونودا به رده نهم صعود کرد.

رتبهرانندهتیم/موتورزمانفاصله
۱لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۱۵.۲۲۷
۲اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۱:۱۵.۲۴۹۰.۰۲۲
۳مکس ورشتپنردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۵.۲۷۳۰.۰۴۶
۴کارلوس ساینزفراری۱:۱۵.۶۹۶۰.۴۶۹
۵لوئیس همیلتونمرسدس۱:۱۵.۸۵۴۰.۶۲۷
۶چارلز لکلرکفراری۱:۱۵.۹۰۵۰.۶۷۸
۷فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۱۶.۰۴۳۰.۸۱۶
۸لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۱۶.۲۴۴۱.۰۱۷
۹دنیل ریکاردوردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۴۴۷۱.۲۲۰
۱۰یوکی سونوداردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۴۷۷۱.۲۵۰
۱۱نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۱۶.۳۱۷۱.۰۹۰
۱۲والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۱۶.۳۸۴۱.۱۵۷
۱۳الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۱۶.۴۲۹۱.۲۰۲
۱۴لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۱:۱۶.۵۴۳۱.۳۱۶
۱۵کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۱۶.۵۴۸۱.۳۲۱
۱۶سرجیو پرزردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۷.۸۸۶۲.۶۵۹
۱۷جورج راسلمرسدس۱:۱۷.۹۶۸۲.۷۴۱
۱۸ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۱۸.۰۳۷۲.۸۱۰
۱۹استبان اوکونآلپاین/رنو۱:۱۸.۰۴۹۲.۸۲۲
۲۰پیر گاسلیآلپاین/رنو۱:۱۸.۱۶۶۲.۹۳۹

تمرین سوم  

لاندو نوریس، راننده بریتانیایی، در تمرین نهایی فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴ با اختلاف تنها چهارصدم ثانیه نسبت به هم‌تیمی‌اش اسکار پیاستری، به مقام اول رسید تا مک‌لارن را در بالاترین رده‌های جدول قرار دهد. مکس ورشتپن از ردبول در جایگاه سوم قرار گرفت.

فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴
فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴

در ابتدای جلسه، سرخیو پرز، هم‌تیمی ورشتپن، اولین کسی بود که زمان ثبت کرد. او با لاستیک‌های سخت (Hard) زمان نسبتاً غیررقابتی ۱:۱۹.۱۵۹ را به جا گذاشت. اما به سرعت توسط ورشتپن کنار زده شد که با دو دهم ثانیه سریع‌تر، زمان ۱:۱۸.۸۹۷ را ثبت کرد و سپس آن را به ۱:۱۸.۳۱۲ بهبود بخشید.

ورشتپن پس از گزارش کم‌فرمانی (understeer) و بازگشت به گاراژ برای تنظیم بال جلو، با بال جدید به مسیر بازگشت و با رسیدن به زمان ۱۵ دقیقه، معیار را به ۱:۱۷.۹۳۸ کاهش داد.

در نهایت، رانندگان دیگر نیز به رقابت پیوستند و والتری بوتاس با لاستیک‌های نرم و زمان ۱:۱۸.۲۰۶ به مقام دوم رسید. با این حال، الکس آلون از ویلیامز با زمان ۱:۱۷.۶۴۶ به صدر جدول صعود کرد.

رانندگان مک‌لارن و مرسدس نیز با لاستیک‌های نرم وارد پیست شدند و نوریس با زمان ۱:۱۶.۹۳۱، نیم ثانیه جلوتر از پیاستری و با همیلتون و راسل در جایگاه‌های سوم و چهارم، به مقام اول رسید. سپس رانندگان ردبول ظاهر شدند، با دانیل ریکاردو که با اختلاف ۰.۴۴۱ ثانیه نسبت به نوریس به مقام دوم رسید و هم‌تیمی او یوکی تسونودا در جایگاه سوم قرار گرفت.

کارلوس ساینز از فراری در پیچ آخر با نیکو هولکنبرگ برخوردی نزدیک داشت، اما پس از عبور از راننده هاس، ساینز زمان ۱:۱۷.۲۸۹ را ثبت کرد و به مقام دوم رسید.

با رسیدن به نیمه راه، راسل با زمان ۱:۱۶.۸۲۶ و تنها با اختلاف یک‌دهم ثانیه نسبت به نوریس، از همه سریع‌تر شد. پشت سر آن‌ها، پیاستری قبل از چارلز لکلرک از فراری که پس از تصادف در تمرین دوم در حال جبران زمان از دست‌رفته بود، به جایگاه سوم بازگشت. راسل سپس زمان خود را به ۱:۱۶.۵۶۴ بهبود بخشید و همیلتون با ۰.۲۲۲ ثانیه اختلاف نسبت به هم‌تیمی‌اش به مقام دوم رسید.

سپس نوریس با ثبت زمان ۱:۱۶.۰۹۸، با اختلاف ۰.۴۶۶ ثانیه نسبت به راسل، معیار جدیدی را تعیین کرد و پیاستری با اختلاف چهار صدم ثانیه نسبت به هم‌تیمی‌اش به او پیوست.

ردبول‌ها که در دو سوم ابتدایی تمرین با لاستیک‌های سخت رانندگی می‌کردند، سرانجام با لاستیک‌های نرم ظاهر شدند، اما ورشتپن نتوانست با سرعت مک‌لارن‌ها برابری کند و زمان ۱:۱۶.۳۷۹ او تنها برای کسب مقام سوم کافی بود. پرز عملکرد ضعیف‌تری داشت و این راننده مکزیکی که در ابتدای تمرین با لاستیک‌های سخت در انتهای رده‌بندی قرار داشت، تنها توانست با لاستیک‌های نرم به جایگاه سیزدهم برسد.

این به معنای آن بود که با قرار گرفتن زوج مک‌لارن، با ورشتپن کمی عقب‌تر، جایگاه چهارم به راسل رسید. ساینز در جایگاه پنجم و جلوتر از ریکاردو، آلبون و هولکنبرگ قرار گرفت. تسونودا در خودروی دیگر ردبول نهم شد و همیلتون جایگاه دهم را به خود اختصاص داد.

رتبهرانندهتیم/موتورزمانفاصلهتعداد دورمیانگین سرعت (کیلومتر بر ساعت)
۱لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۱۶.۰۹۸۱۷۲۰۷.۲۵۳
۲اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۱:۱۶.۱۴۲۰.۰۴۴۱۷۲۰۷.۱۳۴
۳مکس ورشتپنردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۳۷۹۰.۲۸۱۲۷۲۰۶.۴۹۱
۴جورج راسلمرسدس۱:۱۶.۵۶۴۰.۴۶۶۱۵۲۰۵.۹۹۲
۵کارلوس ساینزفراری۱:۱۶.۶۳۹۰.۵۴۱۱۶۲۰۵.۷۹۰
۶دنیل ریکاردوردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۶۵۲۰.۵۵۴۱۵۲۰۵.۷۵۵
۷الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۱۶.۶۶۱۰.۵۶۳۱۶۲۰۵.۷۳۱
۸نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۱۶.۶۹۶۰.۵۹۸۱۵۲۰۵.۶۳۷
۹یوکی سونوداردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۷۴۴۰.۶۴۶۱۶۲۰۵.۵۰۹
۱۰لوئیس همیلتونمرسدس۱:۱۶.۷۸۶۰.۶۸۸۱۴۲۰۵.۳۹۶
۱۱چارلز لکلرکفراری۱:۱۶.۸۰۳۰.۷۰۵۱۷۲۰۵.۳۵۱
۱۲والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۱۶.۸۰۴۰.۷۰۶۲۰۲۰۵.۳۴۸
۱۳سرجیو پرزردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۶.۹۵۴۰.۸۵۶۲۵۲۰۴.۹۴۸
۱۴فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۱۷.۰۰۱۰.۹۰۳۲۱۲۰۴.۸۲۳
۱۵لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۱۷.۰۸۵۰.۹۸۷۲۲۲۰۴.۶۰۰
۱۶لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۱:۱۷.۱۶۸۱.۰۷۰۱۵۲۰۴.۳۸۰
۱۷ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۱۷.۲۹۱۱.۱۹۳۱۵۲۰۴.۰۵۴
۱۸پیر گاسلیآلپاین/رنو۱:۱۷.۴۹۹۱.۴۰۱۱۵۲۰۳.۵۰۷
۱۹کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۱۷.۵۰۷۱.۴۰۹۱۷۲۰۳.۴۸۶
۲۰استبان اوکونآلپاین/رنو۱:۱۷.۵۷۵۱.۴۷۷۱۶۲۰۳.۳۰۷

تمرین دوم

لاندو نوریس از مک‌لارن در دور دوم تمرین آزاد برای فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴، با اختلاف زمانی کمتر از یک‌چهارم ثانیه، از مکس ورشتاپنِ صدرنشین ردبول پیشی گرفت. این در حالی بود که چارلز لکلرک با برخورد به دیواره و متوقف شدن خودرویش، باعث برافراشته شدن پرچم قرمز شد.

فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴
فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴

سرجیو پرز، راننده‌ی مکزیکیِ ردبول، در دقایق ابتدایی این جلسه با لاستیک‌های متوسط (Medium) و زمان ۱:۱۸.۵۶۸ در صدر جدول قرار گرفت. زمان پرز برای نیمه اول جلسه کافی بود تا او را با اختلاف دو دهم ثانیه نسبت به راسل و با لوئیس همیلتون در جایگاه سوم، در صدر نگه دارد.

ورشتاپنِ در جایگاه چهارم با زمان ۱:۱۹.۲۱۳ قرار گرفت، اما از عملکرد خودرویش راضی نبود و اعلام کرد ترمزهایش به خوبی عمل نمی‌کنند. او برای تنظیمات فنی به گاراژ ردبول بازگشت و پس از بازگشت به پیست، زمان ۱:۱۸.۷۲۴ را ثبت کرد و درست پشت سر هم‌تیمی‌اش به جایگاه دوم رسید.

این جلسه با برخورد لکلرک در پیچ ۴ متوقف شد. راننده فراری در خروج از پیچ از لبه‌ی پیست (کرب) بیش‌ از حد استفاده کرد و خودروی فراری او ابتدا به یک سمت منحرف شد و سپس با چرخش کامل در عرض پیست، با قسمت چپ به شدت به دیواره برخورد کرد. با برافراشته شدن پرچم قرمز و نیاز به تعمیر دیواره‌ها، ۱۵ دقیقه وقفه در تمرین ایجاد شد.

تمرین اندکی پس از نیمه راه مجدداً آغاز شد و رانندگان بلافاصله با لاستیک‌های نرم (Soft) به تمرین شبیه‌ساز شرایط تعیین خط پرداختند.

جرج راسل از مرسدس با زمان ۱:۱۸.۲۹۴ پیشتاز شد، اما لاندو نوریس با زمان خیره کننده ۱:۱۷.۷۸۸ به طور قابل توجهی از او عبور کرد. فرستاپن با زمان ۱:۱۸.۰۳۱ نزدیک‌ترین راننده به مک‌لارن بود و کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت.

پرز در رده چهارم پشت ساینز و فرستاپن به پایان رساند و راسل همچنان در جایگاه پنجم باقی ماند. کوین مگنوسن با اختلافی ناچیز (۰.۰۲۱ ثانیه) نسبت به راننده‌ی مرسدس، عملکردی درخشان با جایگاه ششم ارائه داد، در حالی که لوئیس همیلتون و دنیل ریکاردو به ترتیب هفتم و هشتم شدند. الکس آلون از ویلیامز در جایگاه نهم قرار گرفت و فرناندو آلونسو از استون مارتین، جمع ۱۰ نفر برتر را تکمیل کرد.

 

رتبهرانندهتیم/موتورزمانفاصلهتعداد دورمیانگین سرعت (کیلومتر بر ساعت)
۱لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۱۷.۷۸۸۲۴۲۰۲.۷۵۱
۲مکس ورشتپنردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۰۳۱۰.۲۴۳۲۰۲۰۲.۱۱۹
۳کارلوس ساینزفراری۱:۱۸.۱۸۵۰.۳۹۷۲۳۲۰۱.۷۲۱
۴سرجیو پرزردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۲۵۵۰.۴۶۷۲۳۲۰۱.۵۴۱
۵جورج راسلمرسدس۱:۱۸.۲۹۴۰.۵۰۶۲۰۲۰۱.۴۴۰
۶کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۱۸.۳۱۵۰.۵۲۷۲۴۲۰۱.۳۸۶
۷لوئیس همیلتونمرسدس۱:۱۸.۳۶۳۰.۵۷۵۲۰۲۰۱.۲۶۳
۸دنیل ریکاردوردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۳۷۱۰.۵۸۳۲۰۲۰۱.۲۴۲
۹الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۱۸.۵۱۴۰.۷۲۶۲۲۲۰۰.۸۷۶
۱۰فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۱۸.۵۱۹۰.۷۳۱۲۳۲۰۰.۸۶۳
۱۱والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۱۸.۵۸۶۰.۷۹۸۲۵۲۰۰.۶۹۲
۱۲لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۱:۱۸.۶۱۱۰.۸۲۳۲۱۲۰۰.۶۲۸
۱۳اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۱:۱۸.۶۱۸۰.۸۳۰۲۱۲۰۰.۶۱۰
۱۴استبان اوکونآلپاین/رنو۱:۱۸.۷۵۴۰.۹۶۶۲۵۲۰۰.۲۶۴
۱۵نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۱۸.۷۹۱۱.۰۰۳۲۵۲۰۰.۱۷۰
۱۶پیر گاسلیآلپاین/رنو۱:۱۸.۸۸۸۱.۱۰۰۲۴۱۹۹.۹۲۳
۱۷لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۱۹.۱۷۹۱.۳۹۱۲۵۱۹۹.۱۸۹
۱۸چارلز لکلرکفراری۱:۱۹.۲۸۶۱.۴۹۸۸۱۹۸.۹۲۰
۱۹یوکی سونوداردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۹.۶۰۶۱.۸۱۸۱۳۱۹۸.۱۲۰
۲۰ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۲۰.۰۶۷۲.۲۷۹۲۵۱۹۶.۹۸۰

تمرین اول

کارلوس ساینز راننده فراری در اولین مرحله تمرین برای گرندپری مجارستان فرمول یک ۲۰۲۴ با اختلاف یک‌چهارم ثانیه نسبت به مکس ورشتپن از ردبول، به صدر جدول زمان رسید. هم‌تیمی ساینز در فراری، شارل لکلرک، با اختلاف تقریباً سه دهم ثانیه نسبت به او، در جایگاه سوم قرار گرفت.

فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴
فرمول یک مجارستان ۲۰۲۴

این جلسه تمرینی یک‌ساعته که در هوای بسیار گرم برگزار شد، با ثبت زمان ۱:۲۰.۹۸۰ توسط جورج راسل از مرسدس با لاستیک‌های با دوام متوسط (C3) آغاز شد. سپس ورشتپن با زمانی تقریباً سه دهم ثانیه سریع‌تر، به صدر جدول رسید، اگرچه او برخلاف اکثر رانندگان، با لاستیک‌های نرم (C5) وارد پیست شد.

این اقدام او را کمی جلوتر از لاندو نوریس با زمان ۱:۲۰.۷۵۰ ثانیه قرار داد. نوریس با لاستیک‌های متوسط رانندگی می‌کرد. راسل سپس زمان خود را به ۱:۲۰.۰۸۳ بهبود بخشید و فاصله خود را با ورشتپن به شش دهم ثانیه رساند.

با این حال، راننده هلندی که همچنان از لاستیک‌های نرم استفاده می‌کرد، سرعت بیشتری در اختیار داشت و با ثبت زمان ۱:۱۹.۸۳۱ به صدر جدول بازگشت، اما پس از آن به گاراژ ردبول رفت.

اسکار پیاستری که به دلیل رفع احتمالی مشکل هیدرولیک در خودروی خود توسط مک‌لارن، ۱۰ دقیقه ابتدایی جلسه را از دست داده بود، با اختلافی ۰.۰۰۷ ثانیه‌ای نسبت به ورشتپن در جایگاه دوم قرار گرفت، اما الکس آلون با ثبت زمان ۱:۱۹.۷۹۴ ثانیه با لاستیک‌های نرم، در میانه‌های جلسه به طور غیرمنتظره‌ای به صدر جدول رسید.

رانندگان مرسدس سپس برای اولین بار با لاستیک‌های نرم ظاهر شدند و راسل با زمان ۱:۱۹.۱۳۷ به جایگاه اول بازگشت، در حالی که لوئیس همیلتون با اختلافی ۰.۱۵۰ ثانیه نسبت به او، در جایگاه دوم قرار گرفت.

لکلرک برای مدت کوتاهی به صدر جدول رفت، اما در نهایت هم‌تیمی‌اش کارلوس ساینز با ثبت زمان ۱:۱۸.۷۱۳، جایگاه اول را از آن خود کرد.

ورشتپن پس از تنظیم مجدد خودرو، بار دیگر با لاستیک‌های نرم استفاده‌شده، زمان خوبی با ثبت ۱:۱۸.۹۸۹ به دست آورد و با اختلافی ۰.۲۷۶ ثانیه نسبت به ساینز و ۰.۰۲۲ ثانیه جلوتر از لکلرک که به مقام سوم بسنده کرد، به پایان رساند.

راسل در جایگاه چهارم قرار گرفت، در حالی که ژو گوان‌یو از Sauber با خودروی C44 به‌روزرسانی‌شده، عملکرد خوبی از خود نشان داد و به مقام پنجم رسید. نوریس و پیاستری در رده‌های ششم و هفتم قرار گرفتند و یوکی تسونودا از ردبول، پیش از لانس استرول از استون مارتین، در جایگاه هشتم قرار گرفت. لوئیس همیلتون نیز رده دهم را به خود اختصاص داد.

رتبهرانندهتیم/موتورزمانفاصلهدورمیانگین سرعت (کیلومتر بر ساعت)
۱لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۱۷.۷۸۸۲۴۲۰۲.۷۵۱
۲مکس ورشتپنردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۰۳۱۰.۲۴۳۲۰۲۰۲.۱۱۹
۳کارلوس ساینزفراری۱:۱۸.۱۸۵۰.۳۹۷۲۳۲۰۱.۷۲۱
۴سرجیو پرزردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۲۵۵۰.۴۶۷۲۳۲۰۱.۵۴۱
۵جورج راسلمرسدس۱:۱۸.۲۹۴۰.۵۰۶۲۰۲۰۱.۴۴۰
۶کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۱۸.۳۱۵۰.۵۲۷۲۴۲۰۱.۳۸۶
۷لوئیس همیلتونمرسدس۱:۱۸.۳۶۳۰.۵۷۵۲۰۲۰۱.۲۶۳
۸دنیل ریکاردوردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۸.۳۷۱۰.۵۸۳۲۰۲۰۱.۲۴۲
۹الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۱۸.۵۱۴۰.۷۲۶۲۲۲۰۰.۸۷۶
۱۰فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۱۸.۵۱۹۰.۷۳۱۲۳۲۰۰.۸۶۳
۱۱والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۱۸.۵۸۶۰.۷۹۸۲۵۲۰۰.۶۹۲
۱۲لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۱:۱۸.۶۱۱۰.۸۲۳۲۱۲۰۰.۶۲۸
۱۳اسکار پیاستریمک‌لارن/مرسدس۱:۱۸.۶۱۸۰.۸۳۰۲۱۲۰۰.۶۱۰
۱۴استبان اوکونآلپاین/رنو۱:۱۸.۷۵۴۰.۹۶۶۲۵۲۰۰.۲۶۴
۱۵نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۱۸.۷۹۱۱.۰۰۳۲۵۲۰۰.۱۷۰
۱۶پیر گاسلیآلپاین/رنو۱:۱۸.۸۸۸۱.۱۰۰۲۴۱۹۹.۹۲۳
۱۷لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۱۹.۱۷۹۱.۳۹۱۲۵۱۹۹.۱۸۹
۱۸چارلز لکلرکفراری۱:۱۹.۲۸۶۱.۴۹۸۸۱۹۸.۹۲۰
۱۹یوکی سونوداردبول/هوندا آر.بی.پی.تی۱:۱۹.۶۰۶۱.۸۱۸۱۳۱۹۸.۱۲۰
۲۰ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۲۰.۰۶۷۲.۲۷۹۲۵۱۹۶.۹۸۰

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×