پنجشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » رشد سود CATL در سایه چالش‌های صنعت خودروهای برقی
رشد سود CATL در سایه چالش‌های صنعت خودروهای برقی

رشد سود CATL در سایه چالش‌های صنعت خودروهای برقی

۱۴۰۳-۰۵-۰۶ زمان مطالعه: 1 دقیقه

سازنده چینی باتری خودروهای برقی CATL با وجود کند شدن تقاضا، رشد سریعتر سود را در سه ماهه دوم گزارش کرد.

به گزارش مجله ماشین، غول باتری خودروهای برقی چین، CATL، علیرغم کند شدن تقاضای خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان و در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی بر گسترش فعالیت‌های خارج از کشور آن سایه افکنده است، همچنان شاهد رشد سریع‌تر سود در سه ماهه دوم بوده است.

بر اساس محاسبات بر اساس اظهارات مالی روز جمعه، سود خالص CATL در ماه‌های آوریل تا ژوئن نسبت به سال قبل ۱۳.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۲.۳۶ میلیارد یوان (۱.۷ میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که درآمد آن ۱۳.۲ درصد کاهش یافته و به ۸۷ میلیارد یوان رسیده است.

این رقم در مقایسه با برآورد یو بی اس (UBS) که ۱۰.۴۱ میلیارد یوان یا کاهش ۴.۵ درصدی سود سه ماهه دوم و جهش ۷ درصدی سود سه ماهه اول را نشان می‌دهد، قرار دارد.

کاهش درآمد CATL که سومین سه ماهه متوالی کاهش درآمد است، از کاهش ۱۰.۴ درصدی در سه ماهه اول عمیق‌تر شده است.

این درآمدهای ترکیبی در حالی به دست آمد که فروش خودروهای برقی در چین با کند شدن روند بهبود اقتصادی، به دنده پایین‌تری تغییر کرده است.

رشد فروش خودروهای برقی در ماه ژوئن به ۹.۹ درصد از ۲۷.۴ درصد در ماه مه کاهش یافت، در حالی که کل فروش خودرو علیرغم مشوق‌های مختلف از سوی دولت و خودروسازان، برای سومین ماه متوالی کاهش یافت.

CATL که تسلا را به عنوان بزرگترین خریدار باتری خود معرفی کرد، همچنان در نیمه اول ۴۶.۴ درصد از باتری‌های خودروهای برقی ساخت چین را در اختیار داشت که نسبت به سال قبل ۳ واحد درصد افزایش یافته است، در حالی که سهم BYD (رتبه دوم) و CALB (رتبه سوم) با هم به ۳۲ درصد کاهش یافت، طبق اطلاعات اتحاد نوآوری باتری خودرو چین.

BYD، قهرمان خودروهای برقی داخلی، ۴.۸ درصد از باتری‌هایی را که در نیمه اول تولید کرده است به مشتریان خارجی از جمله FAW-Toyota، FAW و شیائومی فروخته است، طبق گزارش موسسه Gaogong Industrial Institute، که یک تامین‌کننده اطلاعات صنعتی باتری است.

خودروسازان چینی برای دور ماندن از رقابت شدید در داخل کشور، اهداف بلندپروازانه‌ای را در بازارهای خارج از کشور در نظر گرفته‌اند، اما با موانعی مانند تعرفه‌های موقت خودروهای برقی اتحادیه اروپا مواجه شده‌اند.

به همین ترتیب، متخصص باتری خودروهای برقی نیز سهم خود را از مشکلات ژئوپلیتیکی دارد.

CATL و BYD همچنین به دنبال بازار رو به رشد ذخیره‌سازی انرژی ثابت هستند که برای کمک به متعادل کردن عرضه و تقاضا در زمانی که مزارع بادی و خورشیدی برق تجدیدپذیر بیشتری نسبت به ظرفیت شبکه توزیع برق تولید می‌کنند، حیاتی است.

باتری‌های ذخیره‌سازی انرژی CATL در نیمه اول ۲۸.۸۲ میلیارد یوان درآمدزایی داشته است که نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که درآمد باتری‌های خودروهای برقی آن ۱۹.۲ درصد کاهش یافته و به ۱۱۶.۶۵ میلیارد یوان رسیده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×