جمعه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » ورزشی » فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴: همیلتون برنده شد
راسل از گرند پری بلژیک کنار گذاشته شد و همیلتون برنده شد

فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴: همیلتون برنده شد

۱۴۰۳-۰۵-۰۸

راسل از فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد و همیلتون برنده شد

جورج راسل، راننده تیم مرسدس، پس از آنکه مشخص شد خودروی W15، کمتر از حداقل وزن تعیین‌شده یعنی ۷۹۸ کیلوگرم بوده است، از رقابت‌های گراند پری بلژیک کنار گذاشته شد. این تصمیم به معنای پیروزی هم‌تیمی‌اش، لوئیس همیلتون، در این مسابقه است.

راسل با اتخاذ یک استراتژی تک‌پیتی هوشمندانه، پیروزی چشمگیری در اسپا کسب کرد؛ اما پس از پایان مسابقه، نماینده فنی فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) گزارش داد که در ابتدا خودروی راسل وزن قانونی ۷۹۸ کیلوگرم را داشته است. با این حال، هنگامی که برای نمونه‌گیری سوخت، ۲.۸ لیتر بنزین از خودرو خارج شد، وزن خودرو مجدداً اندازه‌گیری شد و مشخص گردید که ۷۹۶.۵ کیلوگرم است که ۱.۵ کیلوگرم کمتر از حداقل وزن تعیین‌شده در ماده ۴.۱ مقررات فنی فرمول یک می‌باشد.

این موضوع به داوران مسابقه ارجاع شد و پس از استماع توضیحات نماینده تیم مرسدس مبنی بر عدم وجود شرایط تخفیف و وقوع یک خطای انسانی، داوران تصمیم گرفتند که ماده ۴.۱ مقررات فنی فرمول یک نقض شده است و راسل از نتیجه مسابقه حذف شود.

این حکم به معنای کسب پیروزی صد و پنجم لوئیس همیلتون در فرمول یک است. اسکار پیاستری از مک‌لارن به مقام دوم صعود کرد و شارل لکلرک با کسب جایگاه سوم، سی و ششمین سکو خود را در کارنامه ثبت کرد. با ارتقای سایر رانندگان به یک پله بالاتر، دنیل ریچیاردو از ردبول توانست به جمع ده نفر برتر دست یابد و سومین امتیاز خود در این فصل را کسب کند.

مسابقه فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴ 

رتبهرانندهتیمدور
۱جورج راسلمرسدس۴۴
۲لوئیس همیلتونمرسدس۴۴
۳اسکار پیاسریمک‌لارن/مرسدس۴۴
۴چارلز لکلرکفراری۴۴
۵مکس ورشتاپنردبول/هوندا RBPT۴۴
۶لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۴۴
۷کارلوس ساینزفراری۴۴
۸سرجیو پرزردبول/هوندا RBPT۴۴
۹فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۴۴
۱۰استبان اوکونآلپاین/رنو۴۴
۱۱دنیل ریکاردوردبول/هوندا RBPT۴۴
۱۲لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۴۴
۱۳الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۴۴
۱۴پیر گسلیآلپاین/رنو۴۴
۱۵کوین مگنوسنهاس/فراری۴۴
۱۶والتری بوتاسسائوبر/فراری۴۴
۱۷یوکی تسونوداردبول/هوندا RBPT۴۴
۱۸لوگان سارجنتویلیامز/مرسدس۴۴
۱۹نیکو هالکنبرگهاس/فراری۴۴
ژو گوانیوسائوبر/فراری۵

راسل با استراتژی غافلگیرانه، قهرمان گراند پری بلژیک شد؛ همیلتون دوم شد

جورج راسل با اتخاذ یک استراتژی غافلگیرانه و توقف تنها یک‌باره، پیروزی سومین گراند پری خود را از چنگ لوئیس همیلتون، صدرنشین طولانی‌مدت مسابقه، ربود. همیلتون با اختلاف اندکی بیش از نیم ثانیه نسبت به هم‌تیمی خود در تیم مرسدس به مقام دوم رسید و با فاصله ۰.۶ ثانیه از اسکار پیاستری، راننده مک‌لارن، در جایگاه سوم ایستاد.

راسل با یک توقف، همیلتون و مرسدس را شوکه کرد
راسل با یک توقف، همیلتون و مرسدس را شوکه کرد

در آغاز مسابقه، شارل لکلرک، پول‌سایتر فراری، شروع خوبی داشت و به صدر جدول رسید. سرجیو پرز، هم‌تیمی او در ردیف جلو، شروع کندتری داشت و در پیچ لا سورس توسط همیلتون سبقت خورد. در پشت آن‌ها، لاندو نوریس از تیم مک‌لارن خط مسابقه را باز کرد و در خروجی پیچ اول، یکی از چرخ‌هایش روی شن‌ها قرار گرفت. این اتفاق به پیاستری، راسل و کارلوس ساینز از فراری اجازه داد تا از او سبقت بگیرند و این چهار نفر وارد پیچ او روژ شدند.

در عقب‌تر، مکس ورشتاپن از جایگاه یازدهم شروع خوبی داشت و در دور اول، با سبقت گرفتن از استبان اوکان از آلفا رومئو و الکس آلبون از ویلیامز، حمله‌ای سریع به میانه جدول آغاز کرد و سپس در دور دوم، فرناندو آلونسو از آستون مارتین را پشت سر گذاشت و به نوریس که در جایگاه هفتم بود نزدیک شد.

در دور بعد، با فعال شدن DRS، همیلتون در پیچ او روژ به لکلرک نزدیک شد و در خط مستقیم بلند کمل، راننده مرسدس از فراری سبقت گرفت و به صدر جدول رسید. پشت سر آن‌ها، پرز با فشار پیاستری، در جایگاه سوم باقی ماند و راسل در جایگاه پنجم و ساینز در جایگاه ششم قرار داشتند.

در پشت آن‌ها، ورشتاپن پشت سر نوریس گیر افتاده بود و رد بول تصمیم گرفت تا در دور دهم برای استفاده از تاکتیک انحراف، هلندی را به پیت استاپ ببرد. این تصمیم باعث شد تا سایر مدعیان نیز برای تعویض لاستیک وارد پیت شوند و پس از پایان توقف‌ها، ساینز که از لاستیک سخت استفاده می‌کرد، به جایگاه اول رسید و همیلتون و لکلرک در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. با این حال، پرز پس از توقف، پشت سر لنس استرول کندتر از آستون مارتین قرار گرفت و این فرصت را به پیاستری داد تا به او نزدیک شود. استرول با فراخوانی تیم آستون مارتین به پیت، از مسیر خارج شد، اما پیاستری اکنون درست پشت سر پرز قرار داشت و با استفاده از DRS در مسیر به پیچ لس کامب، از او سبقت گرفت و به جایگاه چهارم رسید.

نوریس آخرین راننده از میان مدعیان بود که پنج دور پس از مکس وارد پیت شد و زمانی که راننده مک‌لارن با لاستیک‌های سخت مجددا وارد پیست شد، ورشتاپن فاصله زیادی با او داشت و شروع به نزدیک شدن به راسل و پرز که اکنون در جایگاه پنجم بود، کرد. با این حال، راننده مکزیکی با مشکل سرعت در خطوط مستقیم روبرو بود و به زودی توسط راسل سبقت خورد. این اتفاق پرز را مستقیماً در مسیر ورشتاپن قرار داد و با گیر افتادن راننده هلندی، نوریس با لاستیک‌های تازه شروع به نزدیک شدن به هر دو راننده کرد. این موضوع باعث شد تا رد بول پرز را زودتر از موعد به پیت ببرد و راننده مکزیکی با لاستیک‌های سخت برای رسیدن به پایان مسابقه، با مسیر طولانی و سختی روبرو شد.

لکلرک در پایان دور ۲۵، دور آخر توقف‌ها را آغاز کرد و پس از تعویض لاستیک‌ها، راسل که از لاستیک جدید صرف‌نظر کرده بود و ناگهان تصمیم گرفته بود که یک توقف کافی است، در صدر جدول قرار گرفت و همیلتون و لکلرک در جایگاه‌های بعدی بودند و پیاستری در جایگاه چهارم قرار داشت. ورشتاپن اکنون در جایگاه پنجم و با فاصله کمتر از یک ثانیه از نوریس قرار داشت و پرز در جایگاه هفتم بود.

در دور ۳۶، پیاستری پس از یک تلاش ناموفق برای سبقت از لکلرک، در خروجی پیچ لا سورس به فراری نزدیک شد. لکلرک در هنگام ورود به منطقه ترمز برای پیچ لس کامب، دفاع سرسختانه‌ای انجام داد، اما پیاستری در خارج پیچ ماند و سپس با بستن محکم در، لکلرک را پشت سر گذاشت و با فاصله ۵.۶ ثانیه نسبت به همیلتون، به جایگاه سوم رسید.

در دور ۳۹، پرز تحت فشار ساینز قرار گرفت و اگرچه راننده مکزیکی با بهترین توانایی خود از لاستیک‌های فرسوده دفاع کرد، اما ساینز در خط مستقیم کمل از او سبقت گرفت و راننده رد بول را به جایگاه هشتم تنزل داد.

در پنج دور پایانی، همه مدعیان به راسل نزدیک شدند، اما به طرز شگفت‌آوری راننده مرسدس توانست لاستیک‌های سخت فرسوده خود را حفظ کند و همیلتون و پیاستری را در پشت سر خود نگه دارد و در پایان ۴۴ دور، راسل با اختلاف تنها نیم ثانیه نسبت به همیلتون به پیروزی سومین گراند پری خود دست یافت و پیاستری با اختلاف یک‌دهم ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت.

لکلرک در جایگاه چهارم باقی ماند و تنها شش‌دهم ثانیه از ورشتاپن که به جایگاه پنجم رسید، جلوتر بود. نوریس در جایگاه ششم و ساینز در جایگاه هفتم قرار گرفت و پرز مسابقه را در جایگاه هشتم به پایان رساند. با این حال، با اختلاف بیش از نیم دقیقه نسبت به فرناندو آلونسو از آستون مارتین، راننده مکزیکی برای کسب امتیاز اضافی، در دورهای پایانی با لاستیک‌های نرم توقف کرد و با ثبت سریع‌ترین زمان ۱:۴۴.۷۰۱، به این هدف دست یافت. اوکان در جایگاه نهم قرار گرفت و دنیل ریچیاردو از رد بول را در مراحل پایانی از کسب امتیاز بازداشت.

تعیین خط فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

مکس ورشتپن در شرایط بارانی پیست اسپا فرانکورشان با اختلاف نزدیک به شش دهم ثانیه، چارلز لکلرک از فراری را شکست داد و سرجیو پرز تحت فشار نیز عملکرد خوبی داشت و به جایگاه سوم رسید. با این حال، با توجه به پنالتی ۱۰ جایگاهی ورشتپن برای مسابقه، لکلرک صاحب پول‌پوزیشن برای گراند پری بلژیک فردا خواهد بود.

در ادامه جدول نتایج تعیین خط گرندپری بلژیک ۲۰۲۴ فرمول یک آمده است:

ردهنام رانندهتیمزماناختلاف زمان
۱مکس ورشتپنردبول/هوندا RBPT۱’۵۳.۱۵۹
۲چارلز لکلرکفراری۱’۵۳.۷۵۴۰.۵۹۵
۳سرجیو پرزردبول/هوندا RBPT۱’۵۳.۷۶۵۰.۰۱۱
۴لوئیس همیلتونمرسدس۱’۵۳.۸۳۵۰.۰۸۱
۵لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱’۵۳.۹۸۱۰.۲۲۷
۶اسکار پیستریمک‌لارن/مرسدس۱’۵۴.۰۲۷۰.۲۷۳
۷جورج راسلمرسدس۱’۵۴.۱۸۴۰.۴۳۰
۸کارلوس ساینزفراری۱’۵۴.۴۷۷۰.۷۲۳
۹فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱’۵۴.۷۶۵۱.۰۱۱
۱۰استبان اوکونآلپاین/رنو۱’۵۴.۸۱۰۱.۰۵۶
۱۱الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱’۵۴.۴۷۳۰.۷۱۹
۱۲پیر گسلیآلپاین/رنو۱’۵۴.۶۳۵۰.۸۸۱
۱۳دنیل ریکاردوردبول/هوندا RBPT۱’۵۴.۶۸۲۰.۹۲۸
۱۴والتری بوتاسسائوبر/فراری۱’۵۴.۷۶۴۱.۰۱۰
۱۵لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱’۵۵.۷۱۶۱.۹۶۲
۱۶نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱’۵۶.۳۰۸۲.۵۵۴
۱۷کوین مگنوسنهاس/فراری۱’۵۶.۵۰۰۲.۷۴۶
۱۸یوکی سونوداردبول/هوندا RBPT۱’۵۶.۵۹۳۲.۸۳۹
۱۹ژو گوانیوسائوبر/فراری۱’۵۷.۷۷۵۴.۰۲۱
۲۰لوگان سرجنتویلیامز/مرسدس۱’۵۷.۲۳۰۳.۴۷۶

ورشتپن گفت: کمی باران می‌بارید اما توانستیم یک انتخابی مناسب داشته باشیم. می‌دانم که باید از جایگاه دهم شروع کنم بنابراین امروز بهترین کاری که می‌توانستم انجام دادم را انجام دادم. از اینجا به بعد پیش می‌رویم. نمی‌دانم چقدر سریع خواهیم بود اما امیدوارم بتوانیم در ترکیب باشیم تا برای پیشروی تلاش کنیم.

فرمول یک بلژیک 2024: ورشتپن صاحب پول‌پوزیشن شد
فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴: ورشتپن صاحب پول‌پوزیشن شد

اولین بخش انتخابی در پیستی بارانی و با لاستیک‌های اینترمدیت اما بدون بارش باران آغاز شد و ورشتپن سریع بود. راننده‌ی ردبول در دور نخست خود با ثبت زمان ۱:۵۶.۰۰۳ به جایگاه نخست رسید و اسکار پیاستری از مک‌لارن و پرز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

با کمتر از هفت دقیقه مانده به پایان، پیاستری با ثبت زمان ۱:۵۵.۵۴۹ و با اختلاف ۰.۴۵۴ ثانیه نسبت به ورشتپن که دور سریع دیگری را آغاز کرده بود، به صدر جدول بازگشت. و هنگامی که راننده‌ی هلندی از خط پایان گذشت، با زمان ۱:۵۴.۹۳۸ و با اختلاف شش دهم ثانیه نسبت به پیاستری به صدر جدول بازگشت.

در سوی دیگر جدول، نیکو هالکنبرگ و کوین ماگنوسن از هاس به ترتیب در جایگاه‌های شانزدهم و هفدهم حذف شدند و یوکی تسونودا از ردبول در جایگاه هجدهم، پیش از لوگان سارژانت از ویلیامز و ژو از آلفا رومئو حذف شدند.

الکس البون با زمان ۱:۵۴.۷۲۴ کار را آغاز کرد اما به سرعت توسط لاندو نوریس که تقریبا سه دهم ثانیه سریع‌تر از راننده ویلیامز بود، تنزل یافت. با این حال، ورشتپن حتی سریع‌تر حرکت کرد و با ثبت زمان ۱:۵۳.۸۵۷ و با اختلاف شش دهم ثانیه نسبت به نوریس و هشت دهم ثانیه نسبت به البون به صدر جدول رسید.

سپس ورشتپن دو صدم ثانیه از زمان دور اول خود کم کرد تا جایگاه نخست خود را تثبیت کند اما در عقب‌تر، پرز با مشکل مواجه شد.

راننده‌ی مکزیکی لاستیک‌های اینترمدیت تازه دیگری را پوشید و به جایگاه چهارم رسید اما با بهبود بیشتر پیست و ثبت زمان‌های بهتر در جایگاه‌های دیگر، او شروع به سقوط در جدول زمانی کرد. و هنگامی که ترتیب پس از جابه‌جایی نهایی مشخص شد، راننده‌ی مکزیکی با اختلاف ۰.۰۰۳ ثانیه نسبت به الکس البون از ویلیامز که حذف شد، به مرحله‌ی سوم راه یافت. گاسلی، دنیل ریچیاردو از ردبول، والتری بوتاس از آلفا رومئو و استرول نیز حذف شدند.

در آغاز مرحله‌ی نهایی، دو راننده‌ی ردبول آخرین نفراتی بودند که به پیست آمدند و با لاستیک‌های اینترمدیت تازه، ورشتپن با ثبت زمان ۱:۵۳.۱۵۹ و با اختلاف شش دهم ثانیه نسبت به پرز که با لاستیک‌های استفاده‌شده دور سریعی را ثبت کرد و زمان ۱:۵۳.۷۶۵ را به جا گذاشت، به صدر جدول رسید. این زمان، پرز را بیش از دو دهم ثانیه نسبت به همیلتون که لاستیک‌های تازه داشت، بالاتر برد.

و با توجه به اینکه تنها خودروهای فراری لاستیک‌های اینترمدیت تازه برای دورهای نهایی داشتند، زمان اولیه‌ی ورشتپن غیرقابل دسترس بود و او به مقام نخست انتخابی دست یافت، به این معنی که پس از پنالتی برای استفاده از موتور احتراق داخلی پنجم در این فصل، قهرمان از جایگاه یازدهم خط شروع خواهد کرد.

در پشت سر او، لکلرک که یکی از معدود رانندگانی بود که لاستیک اینترمدیت تازه برای دور نهایی داشت، در لحظات پایانی با اختلاف ۰.۰۱ ثانیه نسبت به پرز پیشی گرفت و جایگاه دوم و استارت از خط اول را برای مسابقه کسب کرد. پرز که در این بخش سوم شد، برای اولین بار از زمان گراند پری چین در آوریل، در خط اول قرار خواهد گرفت.

در پشت سر چک، همیلتون در جایگاه چهارم، پیش از نوریس و پیاستری در جایگاه ششم قرار گرفت. راسل در مرسدس دوم در جایگاه هفتم، پیش از ساینز قرار گرفت، در حالی که فرناندو آلونسو از آستون مارتین در جایگاه نهم و اوکون در جایگاه دهم این بخش را به پایان رساند.

سومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

در سومین جلسه تمرین آزاد گراند پری بلژیک ۲۰۲۴ که تحت تأثیر بارش شدید باران قرار داشت، مکس ورشتپن سریع‌ترین زمان را ثبت کرد. پیش از آنکه شرایط نامساعد باعث تعلیق دوباره‌ی تمرین شود، تصادف لانس استرول راننده‌ی آستون مارتین موجب به اهتزاز درآمدن پرچم قرمز شد.

سومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴
سومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

ورشتپن در ابتدای این جلسه که با شرایط مرطوب پیست برگزار می‌شد، نخستین راننده‌ای بود که برای جمع‌آوری داده پیش از آغاز احتمالا بارانی انتخابی، به پیست رفت. این راننده‌ی هلندی با لاستیک‌های اینترمدیت توانست با اختلاف تقریبی ۲۰ ثانیه نسبت به بهترین زمان خود در تمرین‌های خشک روز جمعه، خط پایان را در زمان ۲:۰۳.۲۳۲ طی کند.

ورشتپن سه دور دیگر نیز پیمود و در نهایت با ثبت زمان ۲:۰۱.۵۶۵ در صدر جدول زمانی قرار گرفت. او با اختلاف ۱.۴ ثانیه نسبت به اسکار پیاستری از مک‌لارن، پیر گاسلی از آلفا رومئو و لاندو نوریس دیگر راننده‌ی مک‌لارن جایگاه نخست را حفظ کرد.

نوریس در پیچ مالمدی لحظات دلهره‌آوری را تجربه کرد و پس از انحراف از مسیر، از میان شن‌ها عبور کرد. در پی این حادثه، مک‌لارن تصمیم به تعویض کف خودرو نوریس گرفت.

با گذشت کمی بیش از ۱۰ دقیقه به پایان تمرین، تصادف استرول در پیچ ریدیلون موجب به اهتزاز درآمدن پرچم قرمز شد. این راننده‌ی آستون مارتین در شیب تند این پیچ دچار آب‌پاشی شد و پس از چرخش کنترل خودرو را از دست داد و با بخش چپ جلوی خودرو به موانع برخورد کرد که منجر به شکستن سیستم تعلیق شد.

پس از وقفه‌ای ۱۰ دقیقه‌ای، تمرین از سر گرفته شد اما بدتر شدن شرایط جوی باعث ماندن تمام رانندگان در گاراژها شد و با تداوم بارش باران، مسابقه‌ی کنترل برای بار دوم و اندکی پیش از دو سوم زمان تعیین‌شده، تمرین را متوقف کرد.

بدین ترتیب، بخش اصلی تمرین پایان یافت. در دو دقیقه‌ی پایانی تمرین برای انجام استارت‌های تمرینی به رانندگان فرصت داده شد و گروهی از رانندگان با لاستیک‌های مخصوص باران شدید به پیست آمدند تا شرایط را آزمایش کنند و استارتی احتمالی از خط آغازین با این لاستیک‌های آبی‌رنگ را تمرین کنند.

در ادامه جدول نتایج سومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴ آمده است:

ردهنام رانندهتیمزماناختلاف زمانتعداد دورهاسرعت میانگین (کیلومتر در ساعت)
۱مکس ورشتپنردبول/هوندا RBPT۲’۰۱.۵۶۵۴۲۰۷.۴۱۴
۲اسکار پیستریمک‌لارن/مرسدس۲’۰۲.۹۹۸۱.۴۳۳۴۲۰۴.۹۹۸
۳پیر گسلیآلپاین/رنو۲’۰۳.۱۷۵۱.۶۱۰۵۲۰۴.۷۰۳
۴لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۲’۰۳.۳۷۲۱.۸۰۷۴۲۰۴.۳۷۷
۵استبان اوکونآلپاین/رنو۲’۰۵.۲۵۰۳.۶۸۵۷۲۰۱.۳۱۲
۶چارلز لکلرکفراری۲’۰۶.۰۳۳۴.۴۶۸۴۲۰۰.۰۶۱
۷لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۲’۰۶.۰۳۷۴.۴۷۲۴۲۰۰.۰۵۵
۸والتری بوتاسسائوبر/فراری۲’۰۶.۴۹۲۴.۹۲۷۷۱۹۹.۳۳۵
۹لوئیس همیلتونمرسدس۲’۰۶.۷۵۱۵.۱۸۶۳۱۹۸.۹۲۸
۱۰سرجیو پرزردبول/هوندا RBPT۲’۰۷.۱۰۳۵.۵۳۸۳۱۹۸.۳۷۷
۱۱الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۲’۰۷.۴۴۳۵.۸۷۸۳۱۹۷.۸۴۸
۱۲نیکو هالکنبرگهاس/فراری۲’۰۸.۰۴۰۶.۴۷۵۵۱۹۶.۹۲۵
۱۳فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۲’۰۸.۰۷۱۶.۵۰۶۴۱۹۶.۸۷۸
۱۴دنیل ریکاردوردبول/هوندا RBPT۲’۰۸.۴۱۰۶.۸۴۵۵۱۹۶.۳۵۸
۱۵یوکی سونوداردبول/هوندا RBPT۲’۰۹.۴۴۴۷.۸۷۹۷۱۹۴.۷۹۰
۱۶ژو گوانیوسائوبر/فراری۲’۱۱.۱۰۹۹.۵۴۴۷۱۹۲.۳۱۶
۱۷لوگان سرجنتویلیامز/مرسدس۲’۱۱.۲۲۰۹.۶۵۵۳۱۹۲.۱۵۳
۱۸کوین مگنوسنهاس/فراری۲’۱۵.۱۶۳۱۳.۵۹۸۲۱۸۶.۵۴۸
۱۹جورج راسلمرسدس۲
۲۰کارلوس ساینزفراری۲

دومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

لاندو نوریس با اختلاف دو دهم ثانیه از هم‌تیمی‌اش، اسکار پیستری، جلوتر بود و مک‌لارن در دومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴، مقام‌های اول و دوم را به خود اختصاص داد. مکس ورشتپن از تیم ردبول با اختلاف تنها ۰.۰۰۲ ثانیه نسبت به دومین خودروی مک‌لارن در جایگاه سوم قرار گرفت.

فرمول یک بلژیک 2024
فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

در ابتدای دومین ساعت تمرین، ورشتپن با استفاده از تایرهای مدیوم C3 به سرعت به صدر جدول زمان‌ها صعود کرد و زمانی معادل ۱:۴۳.۳۳۹ را ثبت کرد. در این میان، نوریس با تایرهای سافت در جایگاه دوم قرار داشت و دو دهم ثانیه از ورشتپن عقب‌تر بود.

با گذشت یک‌چهارم از زمان جلسه، رانندگان به پیت بازگشتند تا برای شبیه‌سازی‌های تعیین خط آماده شوند. کارلوس ساینز از تیم فراری این مرحله را آغاز کرد و با زمان ۱:۴۳.۰۹۸ جایگاه اول را از ورشتپن گرفت، اما پیستری با یک دور زمانی ۱:۴۲.۴۷۵ به خوبی از راننده اسپانیایی پیشی گرفت.

ورشتپن سپس با تایرهای سافت C4 به پیست بازگشت، اما با وجود سرعت بالا نتوانست پیستری را از جایگاه اول پایین بکشد و با اختلاف تنها ۰.۰۰۲ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت.

چارلز لکلرک نیز با اختلاف سه دهم ثانیه از هم‌تیمی‌اش، ساینز، جلوتر رفت و رانندگان فراری را در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار داد. نوریس سپس با یک ست تایر جدید سافت دوباره به پیست بازگشت و با ثبت زمان ۱:۴۲.۲۶۰، ۰.۲۱۵ ثانیه از پیستری پیشی گرفت.

با قرار گرفتن فراری‌ها در جایگاه‌های چهارم و پنجم، جورج راسل از تیم مرسدس ششم شد و استبان اوکون از تیم آلپاین و کوین مگنوسن از تیم هاس به ترتیب هفتم و هشتم شدند. سرجیو پرز از تیم ردبول با اختلاف ۱.۲۴۴ ثانیه از نوریس و یک ثانیه کامل از هم‌تیمی‌اش، ورشتپن، در جایگاه نهم قرار گرفت. لوئیس همیلتون با دومین خودروی مرسدس جایگاه دهم را تکمیل کرد.

خارج از ده نفر برتر، لنس استرول و فرناندو آلونسو به ترتیب یازدهم و دوازدهم برای تیم استون مارتین قرار گرفتند. والتری بوتاس با یک خودروی به‌روز شده از سائوبر در جایگاه سیزدهم بود و دنیل ریکاردو از تیم ردبول به دلیل مشکل احتمالی در رول بار در اواخر جلسه مجبور به بازگشت به پیت شد.

در ادامه جدول نتایج دومین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴ آمده است:

ردهنام رانندهتیمزماناختلاف زمانتعداد دورهاسرعت میانگین (کیلومتر در ساعت)
۱لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۴۲.۲۶۰۱۹۲۴۶.۵۷۱
۲اسکار پیستریمک‌لارن/مرسدس۱:۴۲.۴۷۵۰.۲۱۵۲۳۲۴۶.۰۵۴
۳مکس ورشتپنردبول/هوندا RBPT۱:۴۲.۴۷۷۰.۲۱۷۲۶۲۴۶.۰۴۹
۴چارلز لکلرکفراری۱:۴۲.۸۳۷۰.۵۷۷۲۳۲۴۵.۱۸۸
۵کارلوس ساینزفراری۱:۴۳.۰۹۸۰.۸۳۸۲۵۲۴۴.۵۶۷
۶جورج راسلمرسدس۱:۴۳.۲۹۰۱.۰۳۰۲۴۲۴۴.۱۱۲
۷استبان اوکونآلپاین/رنو۱:۴۳.۴۰۱۱.۱۴۱۲۳۲۴۳.۸۵۰
۸کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۴۳.۴۸۵۱.۲۲۵۲۱۲۴۳.۶۵۲
۹سرجیو پرزردبول/هوندا RBPT۱:۴۳.۵۰۴۱.۲۴۴۲۴۲۴۳.۶۰۷
۱۰لوئیس همیلتونمرسدس۱:۴۳.۵۱۹۱.۲۵۹۲۵۲۴۳.۵۷۲
۱۱لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۴۳.۵۳۲۱.۲۷۲۲۱۲۴۳.۵۴۲
۱۲فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۴۳.۵۳۸۱.۲۷۸۲۴۲۴۳.۵۲۷
۱۳والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۴۳.۶۷۵۱.۴۱۵۲۴۲۴۳.۲۰۶
۱۴دنیل ریکاردوردبول/هوندا RBPT۱:۴۳.۸۲۳۱.۵۶۳۲۱۲۴۲.۸۵۹
۱۵پیر گسلیآلپاین/رنو۱:۴۳.۸۲۹۱.۵۶۹۲۴۲۴۲.۸۴۵
۱۶نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۴۳.۸۴۶۱.۵۸۶۲۱۲۴۲.۸۰۵
۱۷الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۴۳.۸۹۲۱.۶۳۲۲۳۲۴۲.۶۹۸
۱۸لوگان سرجنتویلیامز/مرسدس۱:۴۴.۲۲۶۱.۹۶۶۲۴۲۴۱.۹۲۰
۱۹ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۴۴.۳۰۲۲.۰۴۲۲۳۲۴۱.۷۴۴
۲۰یوکی سونوداردبول/هوندا RBPT۱:۴۴.۳۴۸۲.۰۸۸۲۴۲۴۱.۶۳۷

اولین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴

مکس ورشتپن از تیم ردبول در اولین جلسه تمرینی برای فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴ سریع‌ترین زمان را ثبت کرد. وی توانست با بیش از نیم ثانیه اختلاف از اسکار پیستری از تیم مک‌لارن و الکس آلبون از تیم ویلیامز پیشی بگیرد.

ورشتپن که قرار است به دلیل استفاده از پنجمین موتور ICE که بیش از تعداد مجاز چهار موتور در فصل است، جریمه شبکه‌ای دریافت کند، در اولین تمرین (FP1) سریع‌ترین بود. راننده هلندی با استفاده از تایرهای هارد و مدیوم، کنترل خود را بر موقعیت اول حفظ کرد و نهایتاً با تایرهای هارد C2 پیرلی، زمان ۱:۴۴.۵۲۴ را به ثبت رساند. جورج راسل و لوئیس همیلتون از تیم مرسدس نیز با تایرهای مدیوم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و پیستری در رده چهارم و چارلز لکلرک از تیم فراری در جایگاه پنجم بودند.

راسل سپس با تایرهای سافت C4 به پیست بازگشت و با زمان ۱:۴۴.۲۲۵ از ورشتپن جلو افتاد. اما ورشتپن نیز با تایرهای سافت قرمز دیواره به پیست بازگشت و با ثبت زمان ۱:۴۳.۳۷۲ دوباره به صدر جدول بازگشت و تا پایان جلسه این موقعیت را حفظ کرد.

پیستری سپس خط پایان را رد کرد و راسل را به جایگاه سوم بازگرداند، اما تنها توانست به فاصله ۰.۵۳۱ ثانیه‌ای از ورشتپن برسد. سپس آلبون نیز با زمان ۱:۴۴.۰۹۹ راسل را یک پله پایین‌تر برد و قدرت تیم ویلیامز را در پیست‌های با نیروی پایین دوباره نشان داد.

راسلی که در جایگاه چهارم بود، پس از او همیلتون قرار داشت و لکلرک در جایگاه ششم. سرجیو پرز، راننده تحت فشار تیم ردبول، جلسه را در جایگاه هفتم به پایان رساند و تنها کمتر از یک ثانیه از هم‌تیمی‌اش که صدرنشین جدول بود، عقب‌تر بود. لاندو نوریس از تیم مک‌لارن در جایگاه هشتم، کارلوس ساینز از تیم فراری در جایگاه نهم و لنس استرول از تیم استون مارتین در جایگاه دهم قرار گرفتند.

اما برای استبان اوکون، هم‌تیمی پیر گسلی در تیم آلپاین، مشکلاتی پیش آمد. راننده فرانسوی که دیروز اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۵ برای تیم هاس رانندگی خواهد کرد، تقریباً تمام جلسه را به دلیل مشکل در آغاز تمرین و بررسی نشتی آب توسط تیم از دست داد.

در ادامه جدول نتایج اولین تمرین فرمول یک بلژیک ۲۰۲۴  آمده است:

ردهنام رانندهتیمزماناختلاف زمانتعداد دورهاسرعت میانگین (کیلومتر در ساعت)
۱مکس ورشتپنردبول/هوندا RBPT۱:۴۳.۳۷۲۲۳۲۴۳.۹۱۹
۲اسکار پیستریمک‌لارن/مرسدس۱:۴۳.۹۰۳۰.۵۳۱۲۴۲۴۲.۶۷۲
۳الکساندر آلبونویلیامز/مرسدس۱:۴۴.۰۹۹۰.۷۲۷۲۱۲۴۲.۲۱۵
۴جورج راسلمرسدس۱:۴۴.۲۲۵۰.۸۵۳۲۳۲۴۱.۹۲۲
۵لوئیس همیلتونمرسدس۱:۴۴.۲۷۹۰.۹۰۷۲۱۲۴۱.۷۹۷
۶چارلز لکلرکفراری۱:۴۴.۳۰۶۰.۹۳۴۲۵۲۴۱.۷۳۴
۷سرجیو پرزردبول/هوندا RBPT۱:۴۴.۳۲۹۰.۹۵۷۲۲۲۴۱.۶۸۱
۸لاندو نوریسمک‌لارن/مرسدس۱:۴۴.۴۱۵۱.۰۴۳۲۴۲۴۱.۴۸۲
۹کارلوس ساینزفراری۱:۴۴.۵۷۴۱.۲۰۲۲۴۲۴۱.۱۱۵
۱۰لنس استرولاستون مارتین/مرسدس۱:۴۴.۶۹۹۱.۳۲۷۲۰۲۴۰.۸۲۷
۱۱پیر گسلیآلپاین/رنو۱:۴۴.۸۳۳۱.۴۶۱۲۲۲۴۰.۵۱۹
۱۲فرناندو آلونسواستون مارتین/مرسدس۱:۴۴.۹۲۱۱.۵۴۹۱۹۲۴۰.۳۱۷
۱۳دنیل ریکاردوردبول/هوندا RBPT۱:۴۴.۹۵۰۱.۵۷۸۲۳۲۴۰.۲۵۱
۱۴والتری بوتاسسائوبر/فراری۱:۴۵.۱۵۵۱.۷۸۳۲۱۲۳۹.۷۸۳
۱۵لوگان سرجنتویلیامز/مرسدس۱:۴۵.۳۱۱۱.۹۳۹۲۰۲۳۹.۴۲۷
۱۶یوکی سونوداردبول/هوندا RBPT۱:۴۵.۵۶۴۲.۱۹۲۲۳۲۳۸.۸۵۴
۱۷نیکو هالکنبرگهاس/فراری۱:۴۵.۶۴۵۲.۲۷۳۱۹۲۳۸.۶۷۱
۱۸کوین مگنوسنهاس/فراری۱:۴۵.۸۱۲۲.۴۴۰۱۹۲۳۸.۲۹۴
۱۹ژو گوانیوسائوبر/فراری۱:۴۵.۹۹۵۲.۶۲۳۲۳۲۳۷.۸۸۲
۲۰استبان اوکونآلپاین/رنو۱

جدول رده بندی رانندگان فرمول یک ۲۰۲۴

رتبهرانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس ورشتپنهلندردبول هوندا RBPT۲۷۷
۲لاندو نوریسبریتانیامک‌لارن مرسدس۱۹۹
۳چارلز لکلرکموناکوفراری۱۷۷
۴اسکار پیستریاسترالیامک‌لارن مرسدس۱۶۷
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۱۶۲
۶لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۱۵۰
۷سرجیو پرزمکزیکردبول هوندا RBPT۱۳۱
۸جورج راسلبریتانیامرسدس۱۱۶
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین آرمکو مرسدس۴۹
۱۰لنس استرولکاناداآستون مارتین آرمکو مرسدس۲۴
۱۱نیکو هالکنبرگآلمانهاس فراری۲۲
۱۲یوکی سونوداژاپنردبول هوندا RBPT۲۲
۱۳دنیل ریکاردواسترالیاردبول هوندا RBPT۱۲
۱۴اولیور بییِرمنبریتانیافراری۶
۱۵پیر گسلیفرانسهآلپین رنو۶
۱۶کوین مگنوسندانمارکهاس فراری۵
۱۷استبان اکونفرانسهآلپین رنو۵
۱۸الکساندر آلبونتایلندویلیامز مرسدس۴
۱۹ژو گوانیوچینکیک سائوبر فراری۰
۲۰لوگان سارجنتآمریکاویلیامز مرسدس۰
۲۱والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر فراری۰

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×