معرفی هوندا HP-X: احیا سوپرکار فراموششده
به گزارش مجله ماشین، خودروی مفهومی هوندا HP-X در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد و نخستین خودروی مفهومی مدرن این برند به شمار میرود. این خودرو که توسط پینینفارینا طراحی شده بود، پیشنمایشی از یک خودروی اسپرت رادیکال و فوق هواگذر بود.
HP-X به یک موتور ۲ لیتری V6 مجهز بود که از خودروی فرمول ۲ هوندا اقتباس شده بود و برای کاهش وزن از کولار و فیبر کربن استفاده میکرد. این خودرو همچنین برای نخستین بار از «اثر زمین» بهره برد و مجهز به ترمز هوایی کنترلشده توسط راننده بود. متأسفانه، HP-X هرگز به تولید انبوه نرسید و حدود پنج سال بعد، NSX معرفی شد و بقیه داستان را میدانید.
اما امسال در نمایشگاه پبل بیچ، هوندا این خودروی مفهومی ۴۰ ساله را از گنجینه خود بیرون آورده و در رقابت اصلی شرکت میدهد. هوندا HP-X کاملاً بازسازیشده، نخستین خودروی ژاپنی خواهد بود که پس از بیش از ۵۰ سال در رقابت اصلی این رویداد شرکت میکند. این خودرو در کلاس مبهم «خودروهای مفهومی و نمونههای اولیه گُنی شکل» به رقابت خواهد پرداخت.
هوندا در طول فرآیند بازسازی، HP-X را تا حد امکان به حالت اولیه خود بازگردانده است. این خودرو همچنان به رنگ دوگانه سفید و آبی دریایی با لهجههای قرمز سال ۱۹۸۴، داخلی مخمل قرمز و سفید با کنسول میانی پر از دکمه و بدون در است. پوشش اصلی یکپارچه آکریلیک پرسپکس با دریچهای الهامگرفته از هواپیماهای جنگنده که دو صندلی را نشان میدهد، همچنان در این خودرو وجود دارد.
دیو مارک، مدیر اجرایی طراحی آکورا گفت: «خودروی مفهومی هوندا HP-X ستاره نمایشگاه خودروی تورین در سال ۱۹۸۴ بود و نمونهای از برتری مهندسی و طراحی پیشرفته را با سبک گُنی شدید به نمایش گذاشت که همچنان الهامبخش نسلهای آینده طراحان و مهندسان خودرو است.»
وی افزود: HP-X آیندهنگر تأثیر انکارناپذیری بر صنعت داشت و تعهد ما را برای گسترش مرزهای امکانات در طراحی خودرو برجسته کرد.