معرفی آئودی A6 e-tron مدل ۲۰۲۵: انقلاب الکتریکی در کلاس لوکس
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، آئودی پس از عرضه A6 e-tron کاملاً برقی، قصد دارد خط تولید خودروهای بنزینی خود را نیز بازنگری کند. مدل فعلی A6 با موتور بنزینی پس از یک فیسلیفت به A7 تغییر نام خواهد داد و بدین ترتیب، اعداد زوج برای مدلهای برقی آئودی در نظر گرفته میشود.
طراحی آئودی A6 e-tron
طراحی A6 e-tron جدید شباهت زیادی به نسخههای مفهومی آن در سالهای ۲۰۲۱ (اسپورتبک) و ۲۰۲۲ (آوانت) دارد. تغییرات جزئی شامل چراغهای جلویی تقسیمشده کمی اصلاحشده، قاب مشکی برجستهتر جلوپنجره، دستگیرههای درب سنتی و چراغهای عقب پهنتر است.
آئودی اعلام کرده است که چراغهای ماتریسی پیشرفته LED در جلو و OLEDهای نسل دوم در عقب دارای هشت امضای نوری دیجیتال مختلف هستند و میتوان آنها را با نشان روشن روی درب عقب ترکیب کرد.
به دلیل مقررات ایالات متحده، برخی از ویژگیهای پیشرفته مانند چراغهای ماتریسی تطبیقی LED، امضاهای نور دیجیتال فعال، ارتباط خودرو با محیط و آینههای مجازی در این بازار عرضه نخواهند شد.
آئودی در طراحی A6 e-tron به آیرودینامیک اهمیت زیادی داده است و بیش از ۱۳۰۰ شبیهسازی و آزمایش تونل باد انجام داده است. نتیجه این تلاشها، آیرودینامیکترین آئودی ساخته شده تاکنون و آیرودینامیکترین خودروی گروه فولکسواگن است. مدل اسپورتبک ضریب پسار ۰.۲۱ Cd دارد که از رقبای مستقیم خود بهتر است اما کمی کمتر از مرسدس بنز EQS با ضریب پسار ۰.۲۰ Cd است. علاوه بر این، A6 آوانت e-tron با ضریب پسار ۰.۲۴ Cd عنوان آیرودینامیکترین استیشن در کلاس خود را به دست آورده است.
فضای داخل آئودی A6 e-tron
داشبورد و کنسول وسط تا حد زیادی از آئودی Q6 e-tron گرفته شده است. سه صفحه نمایش شامل یک صفحه نمایشگر دیجیتال ۱۱.۹ اینچی، یک نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۴.۵ اینچی و یک صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو، داشبورد را تحت سلطه خود دارند. دو صفحه نمایش اضافی به عنوان آینههای مجازی و مجموعه کاملی از سیستمهای کمک راننده، این مجموعه دیجیتال را تکمیل میکنند.
از جمله ویژگیهای اختیاری میتوان به سقف شیشهای پانوراما با قابلیت تغییر شفافیت با فشار یک دکمه، سیستم تهویه مطبوع چهار منطقهای با پخشکننده عطر و یونساز و سیستم صوتی پریمیوم Bang & Olufsen با ۲۰ بلندگو و ۸۳۰ وات اشاره کرد.
آئودی A6 e-tron بر اساس پلتفرم PPE ساخته شده است، درست مانند Q6 e-tron و پورشه ماکان EV. در زمان عرضه، خط تولید شامل سه پیشرانه خواهد بود و بسته به بازار، گزینههای بیشتری با موتورهای تک و دوگانه در آینده عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی آئودی A6 e-tron
مدل پایه آئودی A6 e-tron پرفورمنس دارای چرخهای عقب محرک است و توسط یک موتور الکتریکی با قدرت ۳۶۲ اسب بخار به حرکت در میآید. برای کسانی که نیاز به قدرت بیشتری دارند، آئودی A6 e-tron کواترو را با سیستم دو موتوره و چهار چرخ محرک ارائه میدهد که قدرت را به ۴۲۲ اسب بخار افزایش میدهد.
آئودی همچنین از S6 e-tron با عملکرد بالا رونمایی کرده است که در سطح جهانی عرضه خواهد شد. سیستم چهار چرخ محرک با محور عقبمحور تولید شده و قدرت ترکیبی ۴۹۶ اسب بخار دارد که با فعال شدن کنترل لانچ به ۵۴۳ اسب بخار افزایش مییابد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۳.۷ ثانیه انجام میشود و حداکثر سرعت به صورت الکترونیکی روی ۲۴۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
عکسهای جاسوسی تأیید میکنند که آئودی اسپورت در حال توسعه یک پرچمدار RS6 e-tron است. انتظار میرود طراحی تهاجمیتر و عملکرد بسیار تقویتشدهای نسبت به S6 e-tron داشته باشد.
هم A6 e-tron و هم S6 e-tron دارای بسته باتری نصب شده روی کف خودرو با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت (۹۴.۴ کیلووات ساعت خالص) هستند، در حالی که معماری ۸۰۰ ولتی از شارژ سریع DC تا ۲۷۰ کیلووات پشتیبانی میکند. ارقام برد خودرو впечатحکننده هستند و برای A6 e-tron بیش از ۷۲۰ تا ۷۵۰ کیلومتر و برای S6 e-tron بسته به مدل بدنه بیش از ۶۴۰ تا ۶۷۰ کیلومتر است. آئودی همچنین تأیید کرد که در آینده گزینه باتری ۸۳ کیلووات ساعتی کوچکتر نیز ارائه خواهد شد که نشاندهنده عرضه مدلهای مقرونبهصرفهتر است.
در مورد تنظیم شاسی، سیستم تعلیق بادی تطبیقی اختیاری چهار سطح ارتفاع سواری ارائه میدهد. با فعال شدن حالت کارآمدی از منوی انتخاب رانندگی آئودی، فاصله زمین به طور خودکار در سرعتهای بالاتر ۲۰ میلیمتر کاهش مییابد تا آیرودینامیک بهبود یابد. A6 e-tron پایه با رینگهای ۱۹ اینچی بهینه شده برای آیرودینامیک عرضه میشود، در حالی که S line و S6 e-tron دارای آلیاژهای ۲۰ اینچی هستند و امکان انتخاب رینگهای ۲۱ اینچی نیز وجود دارد.
آئودی A6 e-tron از سپتامبر ۲۰۲۴ در اروپا برای سفارش در دسترس خواهد بود. قیمتها در آلمان از ۷۵۶۰۰ یورو برای A6 اسپورتبک e-tron پرفورمنس و ۹۹۵۰۰ یورو برای S6 اسپورتبک e-tron آغاز میشود. در هر دو مورد، مدل بدنه آوانت ۱۶۵۰ یورو اضافه میشود.
قیمت مدلهای آمریکایی از جمله A6 e-tron (RWD)، A6 e-tron کواترو (AWD) و S6 e-tron (AWD) در تاریخ بعدی اعلام خواهد شد.
جدول مشخصات فنی آئودی A6 e-tron و S6 e-tron (2025)
ویژگی | A6 e-tron Performance | A6 e-tron Quattro | S6 e-tron |
---|---|---|---|
نوع بدنه | Sportback / Avant | Sportback / Avant | Sportback / Avant |
پلتفرم | PPE (مشترک با Q6 e-tron و پورشه ماکان EV) | PPE | PPE |
نیروی محرکه | دیفرانسیل عقب | دو موتوره (چهار چرخ متحرک) | دو موتوره (چهار چرخ متحرک) |
قدرت موتور | ۳۶۲ اسب بخار (۲۷۰ کیلووات / ۳۶۷ PS) | ۴۲۲ اسب بخار (۳۱۵ کیلووات / ۴۲۸ PS) | ۴۹۶ اسب بخار (۳۷۰ کیلووات / ۵۰۳ PS) |
قدرت با فعالسازی Launch Control | – | – | ۵۴۳ اسب بخار (۴۰۵ کیلووات / ۵۵۱ PS) |
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت | – | – | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | – | – | ۲۴۰ کیلومتر/ساعت (۱۴۹ مایل/ساعت) |
ظرفیت باتری | ۱۰۰ کیلوواتساعت (۹۴.۴ کیلوواتساعت خالص) | ۱۰۰ کیلوواتساعت (۹۴.۴ کیلوواتساعت خالص) | ۱۰۰ کیلوواتساعت (۹۴.۴ کیلوواتساعت خالص) |
پشتیبانی از شارژ سریع | ۲۷۰ کیلووات (DC) | ۲۷۰ کیلووات (DC) | ۲۷۰ کیلووات (DC) |
برد (بسته به نوع بدنه) | ۷۲۰-۷۵۰ کیلومتر (۴۴۷-۴۶۶ مایل) | ۷۲۰-۷۵۰ کیلومتر (۴۴۷-۴۶۶ مایل) | ۶۴۰-۶۷۰ کیلومتر (۳۹۸-۴۱۶ مایل) |
سیستم تعلیق هوشمند | تعلیق هوایی تطبیقی (اختیاری) | تعلیق هوایی تطبیقی (اختیاری) | تعلیق هوایی تطبیقی (اختیاری) |
سایز چرخها | ۱۹ اینچ (استاندارد) | ۲۰ اینچ (استاندارد) | ۲۰ اینچ (استاندارد) |
آپشن چرخها | – | ۲۱ اینچ | ۲۱ اینچ |
نمایشگرها | ۱۱.۹ اینچ (دیجیتال), ۱۴.۵ اینچ (اینفوتینمنت), ۱۰.۹ اینچ (نمایشگر مسافر) | ۱۱.۹ اینچ (دیجیتال), ۱۴.۵ اینچ (اینفوتینمنت), ۱۰.۹ اینچ (نمایشگر مسافر) | ۱۱.۹ اینچ (دیجیتال), ۱۴.۵ اینچ (اینفوتینمنت), ۱۰.۹ اینچ (نمایشگر مسافر) |
ویژگیهای اختیاری | سقف شیشهای پانورامیک، سیستم تهویه ۴ ناحیهای با پخش عطر و یونایزر، سیستم صوتی Bang & Olufsen با ۲۰ اسپیکر و ۸۳۰ وات | سقف شیشهای پانورامیک، سیستم تهویه ۴ ناحیهای با پخش عطر و یونایزر، سیستم صوتی Bang & Olufsen با ۲۰ اسپیکر و ۸۳۰ وات | سقف شیشهای پانورامیک، سیستم تهویه ۴ ناحیهای با پخش عطر و یونایزر، سیستم صوتی Bang & Olufsen با ۲۰ اسپیکر و ۸۳۰ وات |