جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تویوتا با وجود افزایش ۱۷ درصدی سود در سه ماهه اول، با کاهش شدید قیمت سهام مواجه شد
تویوتا با وجود افزایش ۱۷ درصدی سود در سه ماهه اول، با کاهش شدید قیمت سهام مواجه شد

تویوتا با وجود افزایش ۱۷ درصدی سود در سه ماهه اول، با کاهش شدید قیمت سهام مواجه شد

۱۴۰۳-۰۵-۱۱ زمان مطالعه: 1 دقیقه

شرکت تویوتا موتور روز پنجشنبه اعلام کرد که سود عملیاتی آن در سه ماهه اول ۱۷ درصد افزایش یافته است. این افزایش به دلیل کاهش هزینه‌ها و تضعیف ین حاصل شده است، اما کاهش فروش و افت تولید داخلی بر این سود تأثیر گذاشته است.

به گزارش مجله ماشین، این خودروساز برتر جهان اعلام کرد که سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به ژوئن ۱۳۰۰ میلیارد ین (۸.۷ میلیارد دلار) بوده است که با میانگین شش برآورد تحلیلگران مطابقت دارد.

اما با توجه به اینکه این رشد ضعیف‌ترین عملکرد در هفت فصل گذشته بوده است، نتایج سرمایه‌گذاران را که روی عملکرد درخشان این خودروساز شرط‌بندی کرده بودند، ناامید کرد. سهام تویوتا که پیش از انتشار نتایج بیش از ۵ درصد کاهش یافته بود، با انتشار این خبر افت ۸ درصدی پیدا کرد و به ۲۷۱۲ ین رسید.

تویوتا در حال تجربه یک دوره سودآوری رکوردشکن بوده است که قیمت سهام آن را افزایش داده است. اما چشم‌انداز این شرکت با بازار چالش‌برانگر چین و پیامدهای یک رسوایی صدور گواهینامه پیچیده شده است.

تویوتا در بیانیه‌ای گفت: با وجود ناتوانی در حفظ تولید پایدار در ژاپن به دلیل عواملی مانند مسائل صدور گواهینامه و فراخوان‌ها، به لطف حمایت همه ذینفعان خود به افزایش سود دست یافتیم.

فروش خرده‌فروشی خودروهای تویوتا و لکسوس لوکس در این سه ماهه ۲ درصد کاهش یافت و سهم خودروهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی در فروش به حدود دو پنجم رسید.

تویوتا، پیشگام فناوری هیبریدی، از کاهش تقاضا برای خودروهای برقی در بازارهایی مانند ایالات متحده بهره‌مند شده است.

این خودروساز پیش‌بینی خود را برای سود کل سال ۴.۳ تریلیون ین حفظ کرد، در حالی که میانگین ۱۸ برآورد تحلیلگران ۵.۳ تریلیون ین است.

تویوتا با یک سری رسوایی‌ها در شرکت‌های گروهی در مورد رویه‌های آزمایش صدور گواهینامه محصول که به اعتبار ایمنی و کیفیت آن آسیب می‌زند، دست و پنجه نرم می‌کند.

وزارت حمل و نقل روز چهارشنبه به این شرکت دستور داد پس از کشف تخلف جدید در روندهای صدور گواهینامه، اقدامات جدی برای جلوگیری از تکرار تخلفات انجام دهد.

این شرکت همچنین با مشکلات موجودی در ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کند.

ماساهیرو یاماموتو، مدیر ارشد گروه حسابداری تویوتا، گفت: ما هنوز در ایالات متحده موجودی کافی ایجاد نکرده‌ایم، اما در مقایسه با سال گذشته، بدون شک در حال بهبود است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×