جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی اینیوس گرنادیر: قدیمی‌تر از آنچه باید باشد
اینیوس گرنادیر

معرفی اینیوس گرنادیر: قدیمی‌تر از آنچه باید باشد

۱۴۰۳-۰۵-۱۴ زمان مطالعه: 3 دقیقه 9

گرنادیر یادآور این نکته است که دلیل خوبی وجود دارد که می‌گویند "آن‌ها دیگر خودروها را مثل گذشته نمی‌سازند."

به گزارش مجله ماشین، در نگاه اول، مجذوب شخصیت قدیمی‌مدرج اینیوس گرنادیر نشدن، تقریبا غیرممکن است. این ویژگی عمدی است. زمانی که سر جیم رتکلیف، رئیس اینیوس، نتوانست پس از توقف تولید مدل اصلی دیفندر در سال ۲۰۱۶، حق تولید آن را بخرد، به سادگی تصمیم به جایگزینی آن گرفت. این امر سبک بدنه جعبه‌ای مشابه لندروور، گلگیرهای مربع شکل و سیستم چهار چرخ محرک دائمی را توضیح می‌دهد. این خودرو شبیه یک دیفندر ۱۱۰ مدل ۱۹۹۰ با اندکی الهام از بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ است و سرها را برمی‌گرداند.

فضای داخل اینیوس گرنادیر

در داخل، الهام‌گیری از گذشته حتی واضح‌تر می‌شود. یک صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی در بالای کنسول وسط قرار دارد که به عنوان خوشه ابزار و سیستم اطلاعات سرگرمی عمل می‌کند. جدا از این، هر ویژگی از طریق دکمه‌ها و سوئیچ‌ها کنترل می‌شود. حتی سقف نیز با انواع مختلف کلیدهای مربوط به ویژگی‌های کارخانه و لوازم جانبی پس از فروش پوشیده شده است. افزودن یک مجموعه چراغ سقفی کنترل‌شده توسط سوئیچ‌های اصلی در گرنادیر عملاً بدون نیاز به تغییر است. این خودرو بیشتر شبیه کابین خلبان بوئینگ است تا یک خودروی مدرن، و برای کسانی که از بازخورد لمسی و نقاط تماس خازنی خسته شده‌اند، فضای داخلی گرنادیر پناهگاهی نادر از مدرنیته خواهد بود.

اینیوس گرنادیر
کابین اینیوس گرنادیر

خوشبختانه، فضای داخلی به لطف صندلی‌های راحت رکارو، بسیار راحت‌تر از یک دیفندر اصلی است. همچنین بسیار جادارتر است. برخلاف یک روور مدرن، هیچگونه لوکسی در گرنادیر یافت نمی‌شود. فضای داخلی این خودرو از پلاستیک‌های سخت و وینیل‌های آسان برای تمیز کردن ساخته شده است. خوشبختانه، علاقه گرنادیر به کاربردی بودن به این معنی است که دید عالی دیفندر قدیمی را نیز حفظ کرده است که قرار دادن چرخ‌های دشوار و پارک در مکان‌های تنگ را آسان می‌کند.

اینیوس گرنادیر
اینیوس گرنادیر

متأسفانه، تنها صفحه نمایش مرکزی بدون مزاحمت گرنادیر سه کارایی دارد. زاویه شیب خودرو، اطلاعات سرگرمی و خوشه ابزار همگی در آن قرار دارند. تنها چراغ‌های کریسمس به طور مستقیم جلوی راننده قرار دارند. قرارگیری نسبتا پایین و نزدیک صفحه نمایش در کابین، نگاه کردن مداوم به سرعت‌سنج در هنگام حرکت را دشوار می‌کرد.

مشخصات فنی اینیوس گرنادیر

با این وجود، سرعت‌سنج به سرعت بالا می‌رود. گرنادیر های مخصوص آمریکا دارای موتور ۳ لیتری توربوشارژ خطی شش سیلندر ساخت بی‌ام‌و هستند (همان موتوری که در زیر کاپوت تویوتا سوپرا یافت می‌شود). نیروگاه بی‌ام‌و ۲۸۶ اسب بخار و ۳۳۰ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند و برای گشتاور اضافی در دور پایین تنظیم شده است. نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته خودکار ساخت ZF و یک جعبه انتقال چهار چرخ محرک Tremec با گیربکس کم‌دنده ۲.۵:۱ هدایت می‌شود. اگرچه این شاسی‌بلند ۵۸۷۵ پوندی سریع نیست، اما قدرت کافی دارد و قطعات اثبات‌شده تا حد زیادی نگرانی‌های مربوط به سازنده جدید را کاهش می‌دهند.

اینیوس گرنادیر
نمای عقب اینیوس گرنادیر

با این حال، پس از رسیدن به سرعت، رانندگی با گرنادیر برای من آزاردهنده بود. بی‌میلی به مدرنیزاسیون در اینیوس ریشه عمیق دارد. این خودرو به جای سیستم فرمان مدرن‌تر رک و پینیون، از فرمان توپی گردش استفاده می‌کند که به این معنی است که نیروها را به طور ناگهانی از طریق فرمان منتقل نمی‌کند (در نتیجه آفرود سخت‌تر را آسان‌تر می‌کند). متأسفانه، این بدان معناست که فرمان در مرکز و در پیچ‌ها بسیار مبهم است و ۳.۸۵ دور لازم برای حرکت از قفل به قفل همراه با این واقعیت که فرمان به طور طبیعی به مرکز باز نمی‌گردد حفظ خودرو را در مسیر در هر چیزی بالاتر از ۳۵ مایل در ساعت به شدت دشوار می‌کند.

اینیوس گرنادیر
نمای جانبی اینیوس گرنادیر

احساس فرمان نسبت به جیپ رنگلر مدرن (که از مکانیسم توپی گردش نیز استفاده می‌کند) پایین‌تر است و برای یک کامیون با قیمت پایه بالای ۷۰۰۰۰ دلار مناسب نیست. همچنین هیچ مزیت مانورپذیری اضافی برای این فرمان دست و پا گیر وجود ندارد: گرنادیر هنوز هم دارای شعاع چرخش غول‌پیکر ۴۴ فوت و ۳ اینچی است که تقریباً پنج فوت پهن‌تر از یک رنگلر چهار در است.

گرنادیر بر اساس ساختار شاسی نردبانی و یک جفت محور جامد ساخته شده است. در حالی که اینها به خودی خود منفی نیستند، آن‌ها برای آفرود بسیار مفید هستند. تنظیم ضربه و فنر در سمت سفت‌تر است و احساس سنتی و ناراحت‌کننده کامیون بدنه روی فریم را تشدید می‌کند. این موضوع همراه با مقداری صدای باد زیاد، رانندگی با گرنادیر را به اندازه یک خودروی چهار چرخ محرک قدیمی خسته‌کننده می‌کند.

معرفی اینیوس گرنادیر: قدیمی‌تر از آنچه باید باشد
فضای بار اینیوس گرنادیر

همانطور که رتکلیف در مراسم رونمایی گرنادیر اشاره کرد، توسعه این خودرو “با شناسایی شکافی در بازار، که توسط تعدادی از سازندگان رها شده بود، برای یک خودروی آفرود کاربردی آغاز شد”، نه با تلاش برای ساختن یک خزنده لوکس مرکز خرید. بدون شک، این خودرو یک کامیون منحصر به فرد و جالب ساخته است. در واقع، گرنادیر پیشرفت بسیار زیادی نسبت به لندروور دیفندر اصلی دارد و برای کسانی که به دنبال مسیرهای ناهموار در تانزانیا برای ماه‌ها هستند، ممکن است در واقع یک انتخاب مناسب باشد. اما برای خریداران آمریکایی که به دنبال یک آخر هفته سرگرم‌کننده برای رفتن به پیست هستند، دلیلی وجود دارد که آن‌ها خودروها را مثل گذشته نمی‌سازند.

اینیوس گرنادیر
اینیوس گرنادیر

بسیاری از خریداران بالقوه گرنادیر همچنین خوشحال خواهند شد که بدانند اینیوس به مکانیک‌های روستایی کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه روی کامیون جدیدش کار کنند و آزادانه از شرکت‌های لوازم جانبی دعوت می‌کند تا قطعاتی برای آن توسعه دهند. این بخش مهمی از چیزی است که می‌تواند گرنادیر را به عنوان یک مسافر دوربرد قابل استفاده کند، زیرا حتی مالکان دیفندر کلاسیک نیز می‌توانند خود را بدون مکانیک باتجربه در آفریقا و آسیای بسیار روستایی بیابند.

اینیوس گرنادیر
اینیوس گرنادیر

هیچ شکی نیست که اینیوس یک کامیون منحصر به فرد و جالب ساخته است. در واقع، گرنادیر پیشرفت بسیار زیادی نسبت به لندروور دیفندر اصلی دارد و برای کسانی که به دنبال مسیرهای ناهموار در تانزانیا برای ماه‌ها هستند، ممکن است در واقع یک انتخاب مناسب باشد. اما برای خریداران آمریکایی که به دنبال یک آخر هفته سرگرم‌کننده برای رفتن به پیست هستند، دلیلی وجود دارد که آن‌ها خودروها را مثل گذشته نمی‌سازند.

جدول مشخصات Ineos Grenadier

ویژگیتوضیحات
مدلIneos Grenadier (2024)
موتورموتور توربوشارژ ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر خطی
قدرت خروجی۲۸۶ اسب بخار / ۳۳۰ پوند-فوت گشتاور
مصرف سوخت۱۴ مایل در هر گالن (شهری / بزرگراه / ترکیبی)
گیربکسگیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با جعبه انتقال قدرت چهارچرخ ساخت Tremec
قیمتقیمت پایه: ۷۳,۱۰۰ دلار / قیمت تست شده: ۸۵,۴۵۵ دلار
تاریخ عرضهدر حال حاضر موجود
ابعادشعاع گردش: ۴۴ فوت و ۳ اینچ، فاصله از زمین: ۱۰.۴ اینچ
زاویه ورود و خروجزاویه ورود: ۳۶.۲ درجه / زاویه خروج: ۳۶.۱ درجه
عمق آب‌روییحداکثر عمق آب‌رویی: ۳۱.۵ اینچ
سیستم چهارچرخ متحرکسیستم چهارچرخ متحرک دائمی با دیفرانسیل قفل‌شونده مرکزی، جلو و عقب
ویژگی‌های داخلیصفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، کنترل‌های فیزیکی، صندلی‌های راحت Recaro
مزایاکابین راحت و جادار، سیستم چهارچرخ متحرک قوی، ساختار بسیار مقاوم
معایبفرمان ناپایدار، شعاع گردش وسیع، عملکرد ضعیف در جاده‌های آسفالت

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×