معرفی ربات انساننما فیگور ۰۲ در کارخانه ب ام و
به گزارش مجله ماشین، در حال حاضر چندین شرکت روی رباتهای انساننما کار میکنند. جدیدترین نمونههای این ماشینها شامل آتلانتیس، فینیکس و آپولو هستند.
آتلانتیس شاید معروفترین آنها باشد. این ربات توسط سازنده دیوانهوارترین سگ رباتیک بازار، بوستون دینامیکس، ساخته شده است و در آوریل گذشته نسخه جدیدی از آن عرضه شد که آن را بیشتر از همیشه به شکل انسان نزدیک میکند.
بوستون دینامیکس با حمایت خودروساز کرهای هیوندایی قصد دارد آتلانتیس جدید را بهعنوان راهکاری برای نیازهای صنعتی مشتریان خود، هر نیازی که ممکن است داشته باشند، ارائه دهد.
فینیکس محصول یک استارتآپ کانادایی به نام Sanctuary Cognitive Systems Corporation (Sanctuary AI) است. ششمین نسخه این ربات (بله، از زمان تأسیس شرکت در سال ۲۰۱۸ تاکنون این تعداد نسخه وجود داشته است) در ماه مه ارائه شد.
این ربات یک ماشین انساننمای مجهز به یک ذهن هوش مصنوعی به نام کربن است که به آن حافظه و مجموعهای از حسها بینایی، شنوایی و لامسه میدهد. نسخههای قبلی این ماشین قبلاً توسط شرکت کانادایی تایر (CTC) در کارخانه آزمایش شدهاند، زیرا این ربات برای «افزایش نیروی کار انسانی و ایمنتر کردن آن» طراحی شده است.
در نهایت، در مارس گذشته، متوجه شدیم که خودروساز آلمانی مرسدس بنز قصد دارد آزمایش یک ربات انساننما به نام آپولو را آغاز کند. این ربات توسط شرکتی به نام اپترونیک (تأسیس شده در سال ۲۰۱۶) ساخته شده است و احتمالاً در لجستیک و تحویل کیتهای مونتاژ مستقر خواهد شد.
تا زمانی که شاهد خدمترسانی آپولو به نیازهای رقیب آلمانی مرسدس، یعنی بی ام و، باشیم، این شرکت خودروساز آلمانی قبلاً یک ربات انساننما را در نقش برجستهتر، یعنی شرکت در مونتاژ واقعی یک خودرو، آزمایش کرده است.
این دستاورد در تأسیسات ب ام و در اسپارتانبرگ، کارولینای جنوبی، ثبت شد و شامل ماشینی به نام فیگور ۰۲ بود. این یک ربات انساننما تولید شده توسط یک شرکت کالیفرنیایی است که تنها دو سال قدمت دارد و هدف اعلامشده آن «توسعه انساننماهای عمومی است که تأثیر مثبتی بر بشریت میگذارند و زندگی بهتری برای نسلهای آینده ایجاد میکنند».
بیشتر بخوانید: تاکسی رباتیک و هوش مصنوعی ناجی تسلا خواهند بود؟
فیگور ۰۲ جدیدترین تجسم محصول اصلی این شرکت است. این ربات دارای دو پا، دو بازو، تنه و سر است و به سادگی قابل توجه به نظر میرسد. این را به عنوان یک ارزش اسمی در نظر نگیرید، فقط ویدیوی ضمیمه شده زیر این متن را بررسی کنید.
قد این ربات برابر با قد متوسط انسان، ۱۶۷ سانتیمتر، و وزن آن ۷۰ کیلوگرم است. این ربات توسط یک سیستم الکتریکی نامشخص تغذیه میشود که به آن خودمختاری حدود پنج ساعت و حداکثر سرعت پیادهروی ۴.۳ کیلومتر در ساعت میدهد.
نسخه ربات آزمایششده توسط بی ام و مجهز به ارتباط صوتی، دوربین، میکروفون و سنسور است. مهمتر از همه، این ربات به دستهای انسانمانند با ۱۶ درجه آزادی در هر دست مجهز است.
فیگور ۰۲ میتواند کارهای دو دستی شبیه انسان را به طور خودکار انجام دهد، حتی اگر این کارها پویا باشند و نیاز به درک پیچیده و هماهنگی بین دو دست داشته باشند. برای مثال، میتواند قطعات پیچیده را با دقت میلیمتری قرار دهد.
این ربات به اندازه کافی قوی است که بتواند تا ۲۰ کیلوگرم (که معادل قدرت انسان است) بلند کند، اما مهمتر از آن، این ربات به اندازه کافی چابک است که بتواند کارهای تولیدی نسبتاً پیچیده را انجام دهد.
مثلاً قرار دادن قطعات ورق فلزی در فیکسچرهای خاص برای مونتاژ بعدی آنها بهعنوان بخشی از شاسی مدلهای بی ام و. این دقیقاً کاری است که این ربات بهعنوان بخشی از یک آزمایش چند هفتهای که در تأسیسات اسپارتانبرگ انجام شد، انجام داد.
ب ام و دقیقاً نمیگوید که چه خودروهایی را با کمک ۰۲ مونتاژ کرده است، اما به این موضوع میبالد که این اولین بار است که از یک ربات انساننما در تولید استفاده کرده است.
این آزمایش اکنون به پایان رسیده است و دیگر ربات انساننماش در کارخانه وجود ندارد، اما آلمانیها میگویند که چیزهای زیادی از آن آموختهاند و این ممکن است استفاده آینده از این فناوری را، در زمانی نامشخص، به ویژه در انجام کارهایی که انسانها آن را دشوار، پرهزینه، ناایمن یا تکراری میدانند، تحت تأثیر قرار دهد.
شرکت فیگور، فیگور را بهعنوان «پیشرفتهترین ربات انساننمای موجود در بازار در حال حاضر» و «اولین ربات انساننمای خودمختار تجاری در جهان» توصیف میکند.
اما این به معنای آن نیست که کارهای زیادی برای آمادهسازی واقعی آن وجود ندارد، بنابراین احتمالاً مدت زیادی طول میکشد تا ۰۲ و هم نوعانش را در کنار انسانها در داخل یک کارخانه ببینیم.