جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » آیا تویوتا به تعهدات خود عمل می‌کند؟ ماجرای دو کورولا GR سوخته
ماجرای دو کورولا GR سوخته

آیا تویوتا به تعهدات خود عمل می‌کند؟ ماجرای دو کورولا GR سوخته

۱۴۰۳-۰۵-۲۰ زمان مطالعه: 1 دقیقه 2

دو مالک خودروهای خود را به دلیل آتش سوزی از دست دادند و هر دو نامه های عجیبی دریافت کردند که گارانتی را رد می کرد.

به گزارش مجله ماشین، دو دستگاه تویوتا GR Corolla مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ طعمه حریق شدند و مالکان آنها با پاسخ عجیب تویوتا در مورد گارانتی خودرو مواجه شدند. در این حادثه، نه تنها گارانتی خودروها تایید نشد بلکه دلایل رد شدن گارانتی نیز به صورت مبهم عنوان شده است.

اتفاق برای اولین بار در اوایل خرداد برای برایان بنکس، مالک یک دستگاه GR Corolla Circuit Edition مدل ۲۰۲۳ رخ داد. به گفته او، ظاهرا نقصی در موتور خودرو باعث آتش سوزی شده و زمانی که آتش نشانی به محل رسید، خودرو به طور کامل سوخته بود. بیمه خسارت عمده ای را پوشش داد و او برای مابقی خسارت به گارانتی تویوتا روی آورد.

پاسخ تویوتا از مرکز رسیدگی به مشتریان (Brand Engagement Center) به طور خلاصه عجیب بود. آقای بنکس نامه ای از یک “تحلیلگر ادعای حقوقی” دریافت کرد که به جز رد دوستانه اما قاطعانه هرگونه کمک در این مورد، به گزارش های کارفاکس اشاره کرده و در مورد خطرات تجاوز از سرعت ۸۵ مایل در ساعت به او هشدار داده بود. این موضوع نشان می دهد که تویوتا در صورتی که شما به سادگی پدال گاز خودروی هاچ بک داغ ۳۰۰ اسب بخاری خود را کمی فشار دهید، گارانتی را رد می کند خودرویی که یک روز رایگان در پیست مسابقه را به عنوان هدیه در اختیار شما قرار می دهد. اما این تنها بخشی از مشکل است.

آقای بنکس به وبسایت Motor1 گفت: سرعت چیزی بود که واقعا من را آزار داد. این موضوع زمانی که تلفنی با آنها صحبت کردم بیشتر توضیح داده شد. در کل دفترچه راهنما، تنها یک بار به عدم سرعت اشاره شده است و با توجه به متن آن، به لاستیک ها مربوط می شود. این منطقی است. تویوتا نمی خواهد در صورتی که کسی با سرعت بالا رانندگی کند و لاستیکی بترکد، دچار مشکل شود. اما خرابی موتور به هیچ وجه نمی تواند به لاستیک ها مرتبط باشد.

ماجرای دو کورولا GR سوخته
ماجرای دو کورولا GR سوخته

و در اینجا آمده است که مرکز رسیدگی به مشتریان تویوتا در مورد درخواست گارانتی او به آقای بنکس گفته است:در پاسخ به نگرانی های شما، بازرسی خودرو در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد… آخرین قرائت کیلومترشمار خودرو ۲۳,۴۱۳ مایل بود. طبق گزارش کارفاکس، در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۴، آسیب ناشی از تصادف به جلو، چپ جلو، راست جلو و راست عقب گزارش شده است. در زمان بازرسی، خودرو از جلو و محفظه موتور دچار آتش سوزی شده بود. در قسمت داخلی بلوک موتور سوراخ کوچکی در قسمت بالایی به دلیل آسیب داخلی موتور وجود داشت. در توربوشارژر، کف موتور، زیر بدنه و لوله های اگزوز، باقی مانده روغن مشاهده شد. دفترچه راهنما هشدار می دهد که با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی نکنید. حتی اگر محدودیت سرعت قانونی اجازه دهد، با سرعت بیش از ۸۵ مایل در ساعت رانندگی نکنید مگر اینکه خودروی شما دارای لاستیک های با قابلیت سرعت بالا باشد. رانندگی با سرعت بیش از ۸۵ مایل در ساعت ممکن است منجر به خرابی لاستیک، از دست دادن کنترل و احتمالاً آسیب شود. قبل از رانندگی با چنین سرعتی، حتماً با یک فروشنده لاستیک مشورت کنید تا مشخص شود لاستیک های روی خودروی شما قابلیت سرعت بالا دارند یا خیر. بر اساس یافته های بازرسی و حقایق مربوط به این حادثه، ما نمی توانیم در این مورد هیچ گونه کمکی ارائه دهیم.

آقای بنکس توضیح داد که آسیب ناشی از تصادف، رنگ آمیزی سطحی پس از برخورد با قطعاتی بوده که از یک کامیون کمپرسی افتاده است و او اسنادی را برای تویوتا ارسال کرد که این موضوع را نشان می داد. اما زمانی که او با شرکت تماس گرفت تا به طور خاص در مورد رد شدن درخواست گارانتی سوال کند، تویوتا ادعا کرد که خودرو مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

هر دو مالک از ثبت اطلاعات تکراری و نادرست در سیستم تویوتا شکایت داشتند که باعث سردرگمی و طولانی شدن روند رسیدگی شده بود. پاسخ‌های تویوتا به هر دو مالک بسیار کلیشه‌ای و فاقد جزئیات مشخص بود. به عنوان مثال، در مورد سوراخ در بلوک موتور، دلایل دقیق این آسیب و ارتباط آن با آتش‌سوزی مشخص نشده است. تویوتا ادعاهایی مانند تجاوز از سرعت مجاز و وجود آسیب‌های قبلی را مطرح کرده است اما شواهد کافی برای اثبات این ادعاها ارائه نداده است. نامه‌ای که مالکان دریافت کرده‌اند تاریخ حادثه را برای هر دو مورد یکسان ذکر کرده است که نشان‌دهنده وجود اشتباهات فاحش در روند رسیدگی است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×