چهارشنبه , ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کاهش فروش خودرو در چین همزمان با جهش صادرات
کاهش فروش خودرو در چین همزمان با جهش صادرات

کاهش فروش خودرو در چین همزمان با جهش صادرات

۱۴۰۳-۰۵-۲۰ زمان مطالعه: 2 دقیقه

انجمن خودروسازان چین روز جمعه اعلام کرد فروش خودرو در این کشور در ماه جولای نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است، اما صادرات خودروهای برقی با گسترش فعالیت خودروسازان چینی در بازارهای جهانی حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مجله ماشین، براساس این گزارش، فروش خودروهای سواری به حدود ۲ میلیون دستگاه رسید که از این میزان حدود ۱.۶ میلیون دستگاه در داخل چین به فروش رسید که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. مجموع صادرات خودروهای سواری بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۳۹۹ هزار دستگاه رسید.

بیش از نیمی از کل خودروهای فروخته شده، خودروهای موسوم به «انرژی نوین» یا برقی و هیبریدی بودند.

خودروسازان چینی با توجه به کاهش تقاضا در بازار داخلی و افزایش تعرفه‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه حمایت‌های دولتی چین از خودروسازان این کشور، صادرات خودرو را افزایش داده‌اند.

وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد که تعرفه‌های موقت اعمال‌شده در اوایل جولای را به سازوکار حل اختلاف سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای در وبسایت خود اعلام کرد: «رأی اولیه اتحادیه اروپا فاقد اساس واقعی و قانونی است، به شدت قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند و به وضعیت کلی همکاری جهانی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی آسیب می‌زند.»

چین برای تقویت تقاضا و مقابله با کندی رشد اقتصادی و همچنین ترویج حمل‌ونقل پاک‌تر، مشوق‌هایی را برای تشویق رانندگان به تعویض خودروهای قدیمی بنزینی و دیزلی خود با خودروهای برقی گسترش داده است.

بیشتر بخوانید: فروش خودروهای برقی در چین به بیش از نیمی از کل فروش رسید

در حالی که فروش کلی خودروها کمرنگ مانده است، فروش خودروهای برقی در ماه جولای نسبت به سال قبل تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۹۹۱ هزار دستگاه رسید. از این تعداد، ۸۸۷ هزار دستگاه در چین و ۱۰۳ هزار دستگاه صادر شد.

فروش خودروسازان خارجی امسال متوقف یا کاهش یافته است که نشان‌دهنده رقابت شدید قیمتی در یک بازار اشباع‌شده است.

سهم خودروسازان چینی از فروش خودرو به سرعت در حال افزایش است و در ماه جولای به دو سوم کل فروش خودرو رسید، زیرا فروش خودروهای آنها ۱۰ درصد افزایش یافت.

انجمن صنعت خودرو اعلام کرد که بیشتر خودروهای فروخته شده در چین در ژانویه تا جولای قیمتی بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یوان (حدود ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار) داشتند. بیشترین سهم خودروهای برقی فروخته شده بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان (۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار دلار) قیمت داشتند.

چری اتومبیل، سایک موتور و جیلی اتو گروپ چین هنوز خودروهای بیشتری صادر می‌کنند که اکثر آنها مدل‌های موتور احتراق داخلی معمولی هستند تا سازندگان خودروهای برقی مانند بی وای دی و تسلا. اما این دو شرکت به سرعت در حال پیشرفت در بازار هستند. بی وای دی در ماه جولای ۳۱ هزار دستگاه خودرو برقی و هیبریدی صادر کرد، در حالی که صادرات تسلا ۲۸ هزار دستگاه بود.

این گزارش حاکی است که در هفت ماه اول سال، بی وای دی ۲.۳۸ میلیون دستگاه خودرو برقی و تسلا ۱.۷۶ میلیون دستگاه خودرو برقی صادر کرده است.

این گزارش با استناد به آمار گمرکی اعلام کرد که بیشترین سهم صادرات خودرو چین در سال جاری به روسیه اختصاص داشته است. روسیه در نیمه اول سال ۴۷۸ هزار دستگاه خودرو ساخت چین وارد کرد که تقریباً همه آنها دارای موتورهای احتراق داخلی معمولی بودند. مکزیک با ۲۲۶ هزار دستگاه و برزیل با ۱۷۱ هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×