جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » روغن موتور کهنه را دور بریزید! علم ثابت کرده که استفاده از آن خطرناک است
روغن موتور کهنه را دور بریزید

روغن موتور کهنه را دور بریزید! علم ثابت کرده که استفاده از آن خطرناک است

۱۴۰۳-۰۵-۲۲ زمان مطالعه: 1 دقیقه

روغن موتوری که برای یک دهه در انبار مانده است را دور بریزید. بر اساس مطالعه‌ای که توسط "مکانیک روغن موتور" در یوتیوب انجام شده، روغن موتور تاریخ مصرف گذشته برای موتور خودرو بسیار خطرناک است.

به گزارش مجله ماشین، قبل از ریختن قوطی قدیمی روغن موتور در ماشین خود، بهتر است دوباره فکر کنید. در این ویدیو که در ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ منتشر شد، مجری برنامه، لیک اسپید جونیور، سعی می‌کند نشان دهد که آیا روغن موتور قدیمی با تکان دادن قابل استفاده مجدد می‌شود یا خیر. او چند ظرف روغن موتور دربسته قدیمی، یکی در ظرف پلاستیکی و دیگری در قوطی فلزی، بیرون آورد تا ببیند آیا تکان دادن شدید می‌تواند آن‌ها را دوباره قابل استفاده کند.

نتایج آزمایشگاه جای تعجب ندارد. چه روغن موتور ۲۰ ساله Valvoline باشد، چه روغن ۵۰ ساله Mobil1، هر دو، چه تکان داده شده باشند چه نشده باشند، علائم قابل توجهی از اکسیداسیون نشان دادند. به عبارت ساده، خود روغن و همچنین مجموعه‌ای از افزودنی‌هایی که در زمان تازگی به روغن اضافه شده‌اند (روی، فسفر، گوگرد و غیره) از لحاظ شیمیایی به حدی تجزیه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به اندازه کافی موتور را روانکاری کنند.

از بین این دو، بطری پلاستیکی Valvoline بدتر بود. این روغن حاوی نشانه‌هایی از وجود آب بود که طی دو دهه به دلیل گرم و سرد شدن مداوم ظرف، در روغن جمع شده بود. بنابراین، حتی اگر برای پر کردن مجدد روغن باشد، توصیه می‌کنیم از استفاده از آن بطری روغن موتور قدیمی در گاراژ خودداری کنید.

فروشندگان قطعات خودرو مانند Autozone و CarParts.com می‌گویند که اکثر روغن‌های موتور حدود پنج سال ماندگاری دارند. پس از آن، اکسیداسیون شروع می‌شود و کیفیت روان‌کننده را کاهش می‌دهد. اگر فکر می‌کنید روغن موتور شما ممکن است در حال خراب شدن باشد، اسپید جونیور ویدیوی دیگری ساخته است که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید بدون استفاده از دستگاه‌های آزمایش پیشرفته، سلامت روغن موتور خود را در خانه بررسی کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×