جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » خودروهای برقی آینده اروپا را به خطر می‌اندازند
خودروهای برقی آینده اروپا را به خطر می‌اندازند

خودروهای برقی آینده اروپا را به خطر می‌اندازند

۱۴۰۳-۰۵-۲۳ زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاهش ارزش فروش مجدد خودروهای الکتریکی باعث شده تا شرکت‌های لیزینگی که بازار خودروی اروپا را پیش می‌برند، در سه سال گذشته قیمت‌ها را دو برابر کنند و برخی از آن‌ها تهدید به خروج کامل از این تجارت کرده‌اند، اگر مقررات‌گذاران اصرار بر افزایش سریع‌تر به سوی خودروهای الکتریکی داشته باشند.

به گزارش مجله ماشین، افزایش قیمت لیزینگ خودروهای الکتریکی در حالی رخ داده که کاهش یارانه‌ها برای خودروهای الکتریکی در بازارهای کلیدی مانند آلمان باعث کاهش فروش شده و احتمالاً تغییر به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا را متوقف می‌کند، در زمانی که بروکسل قصد دارد این روند را تسریع کند.

تیم آلبرتسن، مدیر عامل شرکت ایونس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لیزینگ خودرو در اروپا، اظهار داشت: «اگر ما به شدت تحت فشار قرار بگیریم که همه چیز خیلی زود الکتریکی شود، سهامداران ما خواهند گفت که “ما نمی‌خواهیم این ریسک را بپذیریم” و ما از بازار خارج خواهیم شد.» وی افزود: «بیایید صادق باشیم، بدون ما، چه کسی این ریسک را خواهد پذیرفت؟»

شرکت ایونس، که عمدتاً تحت مالکیت بانک فرانسوی سوسیته جنرال قرار دارد، دارای ناوگانی از ۳.۴ میلیون خودرو است که حدود ۱۰ درصد از آن‌ها خودروهای الکتریکی هستند.

شرکت‌های لیزینگ نقش حیاتی در اروپا ایفا می‌کنند، چرا که ۶۰ درصد از خودروهای جدید از انواع سوختی مختلف به صورت لیزینگ خریداری می‌شوند. وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی می‌شود، این نسبت به ۸۰ درصد می‌رسد.

بر اساس داده‌های ارائه شده به رویترز توسط شرکت تحقیقات بازار Dataforce، در ۱۶ بازار اروپایی که ثبت‌نام‌های ناوگان مشخص شده است، ۶۰ درصد از خودروهای الکتریکی جدید به ناوگان‌های شرکتی و خریداران تجاری می‌رسد. کارشناسان می‌گویند این خریداران تقریباً به طور انحصاری از لیزینگ استفاده می‌کنند و حدود نیمی از فروش باقی‌مانده به خریداران خصوصی نیز از طریق لیزینگ انجام می‌شود.

در بازارهایی که یارانه‌ای برای خریداران خصوصی خودروهای الکتریکی وجود ندارد، تسلط شرکت‌ها بیشتر است. برای مثال، در بریتانیا و بلژیک، افراد به ترتیب فقط ۲۳ درصد و ۸ درصد از خریدهای جدید خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ را تشکیل داده‌اند.

قیمت لیزینگ برای جبران کاهش ارزش خودروها در دوره معمول سه ساله لیزینگ طراحی شده است که بر اساس تخمین‌های ارزش فروش مجدد یا ارزش باقیمانده استوار است. اما اگر قیمت‌های دست دوم کمتر از انتظار باشد، شرکت‌های لیزینگ در زمان بازگشت خودروها متحمل ضرر مالی می‌شوند.

به دلایل مختلف – از جمله کاهش قیمت‌های تسلا، نگرانی‌های مربوط به زیرساخت‌های شارژ و عمر باتری و ورود خودروهای الکتریکی چینی با قیمت مناسب‌تر – قیمت‌های خودروهای الکتریکی دست دوم از زمان اوج خود در اکتبر ۲۰۲۲ در اروپا کاهش یافته است.

در آلمان، ارزش فروش مجدد خودروهای الکتریکی در اوایل جولای ۲۴ درصد پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری و در بریتانیا ۳۰ درصد پایین‌تر بوده است. این در حالی است که مدل‌های بنزینی دست دوم در هر دو بازار حدود ۱۵ درصد گران‌تر باقی مانده‌اند.

قیمت یک لیزینگ برای یک خودرو الکتریکی ۴۵,۰۰۰ یورویی در آگوست ۲۰۲۱، ۲۸۴ یورو در ماه بود که بسیار کمتر از ۴۷۳ یورو برای یک مدل سوخت فسیلی معادل بود. اکنون، هزینه خودرو الکتریکی به بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۶۲۱ یورو رسیده، در حالی که خودروی سوخت فسیلی به ۴۶۸ یورو کاهش یافته است.

شرکت‌های لیزینگ نگران‌اند که مشاوره کمیسیون اروپا در مورد نحوه تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی توسط ناوگان‌های شرکتی ممکن است به اهداف اجباری فروش خودروهای الکتریکی منجر شود، زیرا این امر ریسک‌های فروش مجدد را که هم‌اکنون با آن‌ها روبرو هستند، افزایش می‌دهد.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×