جمعه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کاهش ۹۰% قیمت باتری‌های خودروهای برقی در ۱۵ سال گذشته
کاهش ۹۰% قیمت باتری‌های خودروهای برقی در ۱۵ سال گذشته

کاهش ۹۰% قیمت باتری‌های خودروهای برقی در ۱۵ سال گذشته

۱۴۰۳-۰۵-۲۳ زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش دفتر فناوری‌های خودرویی وزارت انرژی ایالات متحده، هزینه باتری‌های خودروهای برقی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مجله ماشین، این مطالعه نشان می‌دهد که قیمت تولید باتری‌ها از هزار و ۴۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۹ دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. کاهش چشمگیر هزینه باتری‌ها، خودروسازان را قادر می‌سازد تا فاصله قیمتی میان خودروهای برقی و بنزینی را کاهش دهند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در تولید خودروهای برقی، اندازه، وزن و هزینه باتری است. خوشبختانه، در دهه‌های اخیر، پیشرفت در فناوری و شیمی باتری‌ها، فرآیندهای تولید جدید و افزایش قابل توجه حجم تولید، منجر به کاهش مداوم هزینه باتری‌ها شده است.

براساس این گزارش، هزینه بسته باتری لیتیوم‌ یون از هزار و ۴۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۹ دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. اگرچه با در نظر گرفتن تورم ۱۵ ساله، هزینه اولیه به حدود هزار دلار کاهش می‌یابد، اما کاهش قیمت به ویژه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بسیار چشمگیر است.

این تخمین‌ها برای خودروهای سبک با تولید حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه در سال در نظر گرفته شده است. برای درک بهتر اعداد دلار به ازای هر کیلووات ساعت، باتری ۸۱ کیلووات ساعتی تسلا مدل Y در سال ۲۰۰۸، ۱۱۴ هزار و ۶۱۵ دلار هزینه داشت که در سال ۲۰۲۳ به ۱۱ هزار و ۲۵۹ دلار کاهش یافته است.

خودروسازان انتظار دارند که هزینه باتری‌ها در چند سال آینده نیز کاهش یابد و خودروهای برقی مقرون به صرفه‌ای را به بازار عرضه کنند. مطالعه‌ای از سوی شرکت تحلیل بازار گارتنر نشان می‌دهد که تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای بنزینی خواهد شد. بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که برابری قیمت خودروهای برقی و بنزینی تا پایان دهه محقق خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×