بررسی لونا GRE برقی ایران خودرو (Luna GRE EV): انتخابی هوشمند
فهرست مطالب:
به گزارش مجله ماشین، شرکت ایرانخودرو با ارائه خودروی برقی لونا GRE، گامی بزرگ در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست و بهرهبرداری از انرژیهای تجدیدپذیر برداشته است. این خودرو، به عنوان اولین خودروی برقی ایرانخودرو، بهطور ویژه برای خانوارهای متوسط و افرادی که به دنبال خودرویی با عملکرد قابلاعتماد و همچنین سازگار با محیط زیست هستند، طراحی شده است.
طراحی و ظاهر لونا GRE
لونا GRE با طراحی بیرونی جذاب و فضای داخلی مدرن، توانسته است نظر بسیاری از مشتریان را جلب کند. این خودرو که در کلاس C قرار دارد، از ابعاد مناسبی برخوردار است که آن را برای استفاده شهری و همچنین سفرهای بینشهری مناسب میکند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۶۷۵، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلیمتر است که فضای کافی برای سرنشینان و همچنین باری معادل ۴۱۰ لیتر در صندوق عقب فراهم میکند.
طراحی مدرن این خودرو که با اصالت چینی و تکنولوژی فرانسوی ساخته شده، به ویژه برای ناوگان تاکسیرانی کشور مورد توجه قرار گرفته است. نمایشگر یکپارچه برای مولتی مدیا و صفحه کیلومتر و همچنین فرمان دیکات از جمله ویژگیهای طراحی داخلی این خودرو هستند که حس لوکس بودن را به کابین آن اضافه میکنند.
عملکرد و کارایی لونا GRE
لونا GRE مجهز به موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم است که قدرتی معادل ۱۴۹ اسب بخار (۱۱۰ کیلووات) و گشتاوری برابر با ۲۲۵ نیوتنمتر تولید میکند. این موتور با دور حداکثر ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه، به گیربکس تکسرعتهای متصل شده است که راندمان بالایی را به همراه دارد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است که برای نیازهای روزمره کافی به نظر میرسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در حدود ۹.۵ ثانیه ثبت شده است.
مصرف انرژی این خودرو در سیکل ترکیبی به ۱۱ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد که نشاندهنده کارایی بالای این خودرو در مقایسه با مدلهای مشابه است. همچنین، لونا GRE به باتری نوع LFP (لیتیوم فروسفات) با ظرفیت ۴۳.۹ کیلووات ساعت مجهز است که امکان شارژ کامل آن در حالت معمولی طی ۸ ساعت و در حالت شارژ سریع از ۲۰ تا ۸۰ درصد در مدت ۳۰ دقیقه فراهم میشود. این باتری قادر است تا بردی معادل ۴۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل ارائه دهد.
ایمنی لونا GRE
لونا GRE از نظر ایمنی نیز در سطح بالایی قرار دارد. این خودرو مجهز به سیستمهای ترمز پیشرفتهای همچون ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC) و سراشیبی (HDC) و همچنین سیستم ضد لغزش (ASR) است. دو عدد کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، به همراه امکاناتی نظیر قفل کودک دربهای عقب، کمربندهای ایمنی سهنقطهای و قفل مرکزی، از دیگر ویژگیهای ایمنی این خودرو محسوب میشوند.
امکانات رفاهی لونا GRE
لونا GRE از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است که راحتی و آسایش سرنشینان را تضمین میکند. این خودرو دارای سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سنسور نور، و سیستم صوتی و تصویری با صفحه نمایش ۷ اینچی و دو پورت USB است. همچنین، صندلیهای خودرو با قابلیت تنظیم دستی برای راننده و سرنشین جلو، فرمان برقی و شیشههای برقی جلو و عقب نیز از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند.
قیمت و گارانتی لونا GRE
قیمت نهایی خودروی لونا GRE در تیرماه ۱۴۰۳ با شروع فراخوان خریداران مشخص شد. قیمت علیالحساب این خودرو ۹۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان و قیمت مصوب فروش آن ۱,۲۱۳,۰۶۷,۰۰۰ تومان است. این خودرو با سه سال گارانتی یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و همچنین گارانتی شش ساله یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش برای باتری عرضه میشود. ایرانخودرو همچنین ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات این خودرو را با شرایط ویژهای تضمین کرده است.
مزایا و معایب
ویژگی | مزایا | معایب |
---|---|---|
کیفیت ساخت | طراحی مدرن و جذاب، استفاده از مواد با کیفیت در داخل کابین | برخی از قطعات داخلی ممکن است در طول زمان دچار ساییدگی و خراش شوند |
مصرف انرژی | مصرف بهینه انرژی با توجه به باتری LFP و برد مناسب ۴۰۰ کیلومتر | زمان شارژ معمولی نسبتاً طولانی (۸ ساعت) در مقایسه با خودروهای برقی پیشرفتهتر |
عملکرد موتور | قدرت مناسب (۱۴۹ اسب بخار) و گشتاور خوب برای نیازهای شهری | شتاب ۰ تا ۱۰۰ کمی کندتر از رقبا (۹.۵ ثانیه) |
ایمنی | مجهز به سیستمهای ایمنی متعدد از جمله ABS، EBD، ESP و ایربگها | عدم وجود برخی از امکانات ایمنی پیشرفته نظیر دوربین ۳۶۰ درجه و سیستمهای کمکی پیشرفته |
راحتی و رفاه | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سیستم صوتی با کیفیت | عدم وجود کروز کنترل و تنظیم دستی صندلیها که میتواند در سفرهای طولانی کمتر راحت باشد |
هزینهها | هزینههای نگهداری پایین و گارانتی بلندمدت برای باتری | قیمت نسبتاً بالا برای برخی از خریداران |
شبکه خدمات پس از فروش | دسترسی به شبکه گسترده خدمات ایرانخودرو و تامین قطعات | ممکن است در برخی از مناطق دورافتاده، دسترسی به خدمات و قطعات محدودتر باشد |
لونا GRE به عنوان اولین خودروی برقی ایرانخودرو، با ترکیب طراحی جذاب، عملکرد قابلاعتماد و امکانات رفاهی مناسب، گزینهای جذاب برای افرادی است که به دنبال خودرویی سازگار با محیط زیست هستند. این خودرو با مصرف انرژی بهینه، تجهیزات ایمنی پیشرفته و امکانات رفاهی مناسب، میتواند انتخابی هوشمندانه برای خانوادههای ایرانی باشد. علاوه بر این، گارانتی طولانیمدت باتری و قیمت مناسب آن، لونا GRE را به گزینهای رقابتی در بازار خودروهای برقی تبدیل کرده است.
جدول مشخصات
ویژگی | مشخصات |
---|---|
موتور | الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم |
حداکثر قدرت | ۱۴۹ اسب بخار (۱۱۰ کیلووات) |
حداکثر گشتاور | ۲۲۵ نیوتنمتر |
گیربکس | تکسرعته |
حداکثر سرعت | ۱۴۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه |
مصرف انرژی | ۱۱ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
نوع باتری | LFP (لیتیوم فروسفات) |
ظرفیت باتری | ۴۳.۹ کیلووات ساعت |
مدت زمان شارژ معمولی | ۸ ساعت |
مدت زمان شارژ سریع | ۳۰ دقیقه برای شارژ ۲۰-۸۰ درصد |
برد | ۴۰۰ کیلومتر |
ابعاد (طولعرضارتفاع) | ۴۶۷۵ * ۱۸۳۵ * ۱۴۸۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۳۵ کیلوگرم |
فضای صندوق عقب | ۴۱۰ لیتر |
سیستمهای ایمنی | ABS، EBD، ESP، HHC، HDC، ASR، ۲ ایربگ، TPMS |
امکانات رفاهی | سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سیستم صوتی با صفحه نمایش ۷ اینچی |
گالری تصاویر
کاتالوگ
جهت دریافت اطلاعات بیشتر و کاتالوگ محصول، اینجا مراجعه کنید.
هنوز نیامده در سری اول مانیتور وسط برداشته شده و با یک سوراخ در وسط داشبورد مواجهیم!!! روکش صندلیها از چرمی به پارچه تغییر یافته
و رینگ خودرو هم عوض شده است.
همینطور کروز کنترل و دوربین عقب در لونا حذف شده است. احتمالا cool box هم به زیر دستی تغییر یابد!!!
سلام
من لونا برقی رو تحویل گرفتم
فوقالعاده با کیفیت و سواری نرم داره
شب میزنم شارژ صبح شارژ کامل شده
با ترمز احیا شونده ۵۰۰ کیلومتر راه گرفتم
البته مواقعی که میرم سمت رودهن بیشتر خودشو شارژ میکنه،چون سراشیبی بیشتر داره و در نهایت خودشو بیشتر شارژ میکنه
تویوتا کمری داشتم،اون هم بزور ۴۵۰ کیلومتر راه میرفت
البته برام ترسناک بود از خودروی ژاپنی بیام به سمت خودروی مشترک فرانسوی چینی،ولی لون فرانسوی بودنش بهم دلگرمی داد،که خب همونم شد و از کیفیت ساخت خودرو کاملا مشهوده.
مصرف برق خاصی نداره،من حدودا هفته ای یک بار شارژ کردم و تغییری در قبض برق خونه ندیدم،در کل ماهی چهار بار تو شارژه هردفعه ۷ ساعت(اونم به خاطر اینکه مقداری شارژ دارها) که در کل میشه ۲۸ ساعت،در قیاس با کولر و وسایل دیگه که اغلب دارن کار میکنن چیز خاصی نیست، در کل تغیری در قبض مشاهده نکردم.
ولی در عوض تسمه تایم و روغن موتور و شمع و وایر و کوئل و پمپ بنزین تو باک و تسمه کولر و خود دینام و هرزگرد و فیلتر روغن و فیلتر هوا و آب روغن قاطی کردن و واشر سوزوندن سرسیلندر و اگزوز و انژکترو فیلتر بنزین و استارت و هزار چیز دیگه رو ندارم که همش در انتظار تعویض مصرفی و یا معیوب شدنشون باشم.
از طرفی خودروی تمام الکتریکی درجا هیچ مصرفی نداره و تو ترافیک یا راه بندان شمال که احتراقی ها بنزین تموم میکنن ، این هیچ مصرفی نداره،فقط در حین حرکت مصرف داره که تو سراشیبی و مواقع ترمز بازیافت انرژی داره و دوباره شارژ میشه
در کل راضیم از انتخابم
یه دنیای دیگه ای داره این ماشین،امیدوارم هرکسی که دلش میخواد بتونه یکی بگیره و به سلامتی و شادی ازش استفاده کنه
در ضمن دنا الان تو بازار یه میلیارد قیمتشه و من اینو با حدود یک میلیارد و دویست از ایران خودرو تحویل گرفتم، حالا این کجا و دنا کجا
تصمیم با خودتون
اگه مطلب مفید بود لایک فراموش نشه
یا حق