معرفی زیکر ۰۰۷ مدل ۲۰۲۵: سریعترین شارژر الکتریکی جهان
به گزارش مجله ماشین، شرکت خودروسازی زیکر در کنفرانس خبری «توسعه نسل جدید» که عصر روز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، از مدل سال ۲۰۲۵ خودروی ۰۰۷ رونمایی کرد. احتمالا هیجانانگیزترین توسعه این خودرو، استفاده از باتری طلایی نسل دوم است. از دیگر نکات برجسته میتوان به افزایش سرعت شتاب، کابین هوشمند ارتقا یافته و انتخابهای جدید رینگ اشاره کرد.
مدلهای مختلف Zeekr 007 مدل ۲۰۲۵ به شرح زیر است:
- مدل دیفرانسیل عقب با سیستم رانندگی هوشمند: ۲۰۹۹۰۰ یوان (۲۹۳۵۰ دلار)
- مدل دیفرانسیل عقب با برد طولانی و سیستم رانندگی هوشمند: ۲۲۹۹۰۰ یوان (۳۲۱۵۰ دلار)
- مدل چهار چرخ محرک با سیستم رانندگی هوشمند: ۲۲۹۹۰۰ یوان (۳۲۱۵۰ دلار)
- مدل چهار چرخ محرک با عملکرد بالا: ۲۹۹۹۰۰ یوان (۴۱۹۵۰ دلار)
خودروی زیکر ۰۰۷ به عنوان یک سدان متوسط با تمرکز بر عملکرد، از زمان عرضه با دو باتری مختلف ۷۵ کیلووات ساعتی طلایی و ۱۰۰ کیلووات ساعتی CATL Qilin ارائه شده است. مدل سال ۲۰۲۵ زیکر ۰۰۷ باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی Qilin را در نسخههای برد طولانی حفظ میکند، این باتری یک باتری لیتیومی سه ترکیبی است که برای شارژ فوق سریع 5C بهینه شده است. در همین حال، نسخههای باتری ۷۵ کیلووات ساعتی از باتری طلایی نسل دوم بهره میبرند. این باتری که گاهی اوقات باتری آجری طلایی نامیده میشود، توسط زیکر توسعه یافته است. تاکنون، بزرگترین تغییر شناخته شده در مورد نسخه نسل دوم این است که سرعت شارژ از ۴.5C به ۵.5C افزایش یافته است. این بدان معناست که در عمل میتوان آن را در ۱۰.۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد که ۴.۵ دقیقه سریعتر از نسل اول است.
زیکر ادعا میکند که اکنون سریعتر از باتری لیتیومی سه ترکیبی شارژ میشود و باتری آجری طلایی سریعترین باتری تولید انبوه در جهان است. در نتیجه، زیکر ۰۰۷ مجهز به باتری طلایی سریعترین خودروی الکتریکی تولید انبوه جهان است. هنگامی که باتری آجری طلایی نسل اول عرضه شد، زیکر آزمایشهای ایمنی شدید انجام شده روی باتری را اعلام کرد. احتمالا چنین دستاوردهای ایمنی مانند پرتاب شدن در آتش ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد و سپس قرار دادن مجدد آن در خودرو برای نسل دوم نیز اعمال میشود.
کنفرانس مطبوعاتی زیکر اعلام کرد که ۶۶ درصد از خریداران ۰۰۷ نسخههای مجهز به باتری طلایی را انتخاب میکنند.
با تغییر الگوریتم، زمان شتابگیری زیکر ۰۰۷ افزایش یافته است. نسخههای دیفرانسیل عقب زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را از سریعترین ۵.۴ ثانیه به ۵.۰ ثانیه کاهش دادهاند. برای نسخه استاندارد چهار چرخ محرک، این زمان از سریعترین ۳.۵ به ۳.۴ ثانیه کاهش یافته است. در همین حال، زمان شتابگیری نسخه عملکرد چهار چرخ محرک بدون تغییر در ۲.۸۴ ثانیه باقی مانده است که زیکر ادعا میکند آن را سریعترین خودروی برقی خالص سطح متوسط جهان میسازد. ظاهرا این الگوریتم به خودروهای موجود نیز از طریق OTA ارسال خواهد شد، به این معنی که زمان شتابگیری آنها نیز ارتقا خواهد یافت.
زیکر ۰۰۷ مدل ۲۰۲۵ با سیستم رانندگی هوشمند Haohan 2.0 عرضه میشود که بر اساس ادغام لیدار و دید کار میکند. دو تراشه Nvidia Orin X قدرت محاسباتی ۵۰۸ TOPS را فراهم میکنند. با کمک بیش از ۳۰ سنسور، زیکر ۰۰۷ میتواند ۳۰ نوع تقاطع پیچیده را با نرخ قبولی بیش از ۹۵ درصد مدیریت کند. این سیستم ۱۰۰۰ سناریوی جدید ترافیکی را معرفی میکند و دقت شناخت بیش از ۱۲۰ درصد بهبود یافته است. به عنوان بخشی از ارتقاء، قابلیت پارکینگ نیز بهبود یافته است. یکی از ویژگیهای جدید، پارکینگ نوک انگشتی از راه دور است که امکان استفاده از یک آیکون خودرو کشیدن و رها کردن برای علامتگذاری یک فضای پارکینگ موقت را فراهم میکند. در چند ماه آینده، ارتقاءهای مختلفی ارائه خواهد شد که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به قابلیت درب به درب ختم میشود.
سیستم عامل به Zeekr OS AI ارتقا یافته است. با استفاده از این سیستم، اکنون میتوان تمام سیستمهای خودرو را از هر نقطه از کابین با صدا کنترل کرد. علاوه بر پیروی منفعل از دستورات، سیستم میتواند بر اساس سناریو توصیههای فعال ارائه دهد. این موارد شامل مواردی مانند یادآوری شارژ خودرو یا تغییر گردش داخلی تهویه مطبوع هنگام ورود به تونل است. زیکر ادعا میکند که خودرو دارای درک ۷۲۰ درجه است، به این معنی که ۳۶۰ درجه در اطراف خارج خودرو و همچنین ۳۶۰ درجه در داخل خودرو وجود دارد.
تغییرات زیبایی شامل طراحی جدید رینگ ۲۰ اینچی و رینگهای چند پره ۱۹ اینچی با سبک مشکی است. یک رنگ بیرونی سبز آسمانی جدید و به طور انحصاری برای نسخه عملکرد چهار چرخ محرک یک رنگ سیاه سایهای همراه با یک گزینه داخلی با لهجه سبز فیروزهای جدید وجود دارد.