دوشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » هشدار فورد و مزدا به مالکان خودروهای قدیمی
هشدار فورد و مزدا به مالکان خودروهای قدیمی

هشدار فورد و مزدا به مالکان خودروهای قدیمی

۱۴۰۳-۰۵-۲۴ زمان مطالعه: 1 دقیقه

فورد و مزدا به مالکان بیش از ۴۷۵ هزار خودروی قدیمی در ایالات متحده هشدار دادند که به دلیل وجود کیسه هوای خطرناک تاکاتا که تعویض نشده است، از رانندگی با این خودروها خودداری کنند.

به گزارش مجله ماشین، این هشدار که روز سه‌شنبه منتشر شد، شامل بیش از ۳۷۴ هزار خودروی فورد، لینکلن و مرکوری مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ و همچنین نزدیک به ۸۳ هزار خودروی مزدا مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ می‌شود.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا (NHTSA) اعلام کرده است که این کیسه هواها در هنگام تصادف با نیروی بیش از حد منفجر شده و محفظه فلزی آن ترکیده و قطعات آن به سرنشینان پرتاب می‌شود که می‌تواند منجر به جراحات جدی یا مرگ شود. تمامی این خودروها قبلا فراخوان شده بودند اما تعمیرات آن‌ها تکمیل نشده است.

مدل‌های فورد مشمول این هشدار شامل وانت‌بار رنجر مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، موستانگ مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، فورد GT مدل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، فیوژن مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ و شاسی‌بلند اج مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ می‌شود.

مدل‌های لینکلن و مرکوری تحت تاثیر این هشدار شامل میلان، MKZ و زفیر مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ و MKX مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ می‌شود.

مدل‌های مزدا مشمول این هشدار شامل وانت‌بار سری B مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، مزدا ۶ مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، اسپید۶ مدل‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و RX-8 مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ می‌شود. همچنین MPV مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، CX-7 مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ و CX-9 مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

دولت آمریکا می‌گوید که ۲۷ نفر در ایالات متحده بر اثر کیسه هوای معیوب تاکاتا کشته شده‌اند. این کیسه هوا از نیترات آمونیوم ناپایدار برای ایجاد انفجار کوچک جهت باد کردن کیسه هوا در هنگام تصادف استفاده می‌کند. این ماده شیمیایی می‌تواند در طول زمان با قرار گرفتن در معرض دمای بالا و رطوبت زیاد، فرسوده شود. بیش از ۴۰۰ نفر در ایالات متحده بر اثر این کیسه هوا آسیب دیده‌اند.

در سطح جهان، حداقل ۳۵ نفر در مالزی، استرالیا و ایالات متحده بر اثر کیسه هوای تاکاتا جان خود را از دست داده‌اند.

احتمال بروز نقص خطرناک منجر به بزرگترین فراخوان خودرو در تاریخ ایالات متحده با دست‌کم ۶۷ میلیون کیسه هوای تاکاتا شد. دولت آمریکا می‌گوید که بسیاری از آن‌ها تعمیر نشده‌اند. حدود ۱۰۰ میلیون کیسه هوا در سراسر جهان فراخوان شده است. انفجار کیسه‌های هوای تاکاتا، این شرکت را به ورشکستگی کشاند.

مالکان خودرو می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت NHTSA و وارد کردن شماره شناسایی خودرو (VIN) یا شماره پلاک خود، بررسی کنند که آیا خودروی آن‌ها مشمول این فراخوان می‌شود یا خیر. فورد و مزدا نیز وب‌سایت‌هایی برای فراخوان دارند.

اگر خودرویی دارای کیسه هوای تاکاتا تعمیرنشده است، مالکان باید از رانندگی با آن خودداری کرده و با نمایندگی تماس بگیرند تا برای تعمیر نوبت بگیرند. NHTSA می‌گوید فورد و مزدا در صورت لزوم، بکسل کردن رایگان، تعمیر سیار و خودروی جایگزین ارائه می‌دهند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حتی تصادفات جزئی نیز می‌توانند منجر به انفجار کیسه هوای تاکاتا و در نتیجه مرگ یا جراحات جدی و تغییر دهنده زندگی شوند. خودروهای مدل‌های قدیمی‌تر، سرنشینان خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند.»

فورد می‌گوید که بیش از ۷۶۵ هزار کیسه هوا در خودروهای فورد و لینکلن در سراسر جهان نباید تا زمان تعویض، مورد استفاده قرار گیرند. این شرکت در ایالات متحده تلاش کرده تا با ارسال ایمیل، تماس تلفنی، پیام کوتاه و مراجعه به منازل مشتریان، با بیش از ۱۲۱ میلیون مالک خودرو تماس بگیرد. این شرکت می‌گوید که بیش از ۹۵ درصد از مشتریان آمریکایی آن‌ها کیسه هوای خودروی خود را تعویض کرده است. با این حال، هنوز میلیون‌ها کیسه هوای تاکاتا تعویض نشده است.

نیسان، هوندا، استلانتیس، فورد، بی‌ام‌و، تویوتا و مزدا پیش از این نیز هشدارهای مشابهی مبنی بر «رانندگی نکنید» برای برخی از خودروهای مجهز به کیسه هوای تاکاتا صادر کرده‌اند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×