پنجشنبه , ۱ آذر ۱۴۰۳
پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

معرفی پورشه ۹۱۱ اسپیدستر: یک اثر هنری متحرک

1403-05-30 زمان مطالعه: 4 دقیقه 6

داستان از جایی شروع می‌شود که یک علاقه‌مند به پورشه با نام لوکا ترازی به دنبال یک پورشه ۹۱۱ اسپیدستر نسل چهارم می‌گردد اما متوجه می‌شود که چنین خودرویی به صورت رسمی توسط پورشه تولید نشده است. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد خودش این خودرو را بسازد. او با مراجعه به استودیوی سفارشی‌سازی پورشه و با صبر و حوصله‌ای فراوان، پورشه ۹۱۱ اسپیدستر رویایی خود را بر اساس یک پورشه ۹۱۱ کاررا کابریولت نسل چهارم می‌سازد.

به گزارش مجله ماشین، در تاریخچه مدل‌های پورشه ۹۱۱ اسپیدستر، یک فاصله وجود داشت. هیچ اسپیدستری برای نسل چهارم وجود نداشت، به جز دو نمونه منحصر به فرد. طراح لوکا ترازی تصمیم گرفت این فاصله را پر کند و اسپیدستر نسل چهارم را بسازد. او مجبور بود این کار را انجام دهد، زیرا این خودروی رویایی او بود. ترازی که کلکسیونر مشتاق اسپیدستر است، با کتابچه‌ای پر از طرح به کارخانه پورشه رفت. او دقیقاً می‌دانست چه می‌خواهد.

پورشه از سال ۱۹۵۴ تاکنون نسخه‌های اسپیدستر از ۹۱۱ را ارائه کرده است. یک طرح دو نفره، یک سقف عقب بلند، یک شیشه جلو کوتاه و ویژگی‌های رانندگی برای خوشحال کردن خالص‌گرایان. این چیزی است که اسپیدسترهای منحصر به فرد برای آن ساخته شده‌اند.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
نمای جانبی پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

با نسل چهارم ۹۱۱، یعنی مدل تایپ ۹۹۳ که تنها نسل فاقد اسپیدستر بود، لوکا ترازی، علاقه‌مند، طراح و کلکسیونر پورشه، تصمیم گرفت خود اسپیدستر خود را بسازد. چیزی که از استودیوی پورشه زوندر‌وونش بیرون آمد، کاملاً بر اساس درخواست‌های او بود. این خودرو در نمایشگاه کوئیل، گردهمایی موتور اسپرت، به نمایش گذاشته شده است.

ترازی در توضیح این اقدام گفت: «من به دنبال ماشین رویایی‌ام گشتم اما نتوانستم آن را پیدا کنم. بنابراین تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم.» اما او اولین کسی نبود که این حرف را زد. این طراح متولد ورمونا و مقیم میلان در واقع از فردیناند پورشه نقل قول کرد که در سال ۱۹۴۸ هنگام ساخت رودستر شماره ۱ مدل ۳۵۶ همین جمله را گفته بود.

با این حال، ترازی مجبور بود صبور باشد. ساخت این نمونه منحصر به فرد بیش از سه سال طول کشید. کار از پایه شروع شد و بر اساس یک پورشه ۹۱۱ کاررا کابریولت مدل ۱۹۹۴ تایپ ۹۹۳ ساخته شد.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
نمای عقب پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

لوکا ترازی از همان ابتدا دقیقاً می‌دانست چه می‌خواهد. لوکا ترازی از کودکی عاشق سری پورشه اسپیدستر بود. این خودرو برای پسر جوان ایتالیایی یک خودروی پوستری بود. این توضیح می‌دهد که چرا او تصمیم به ساخت خودروی رویایی خود گرفت. او یادآوری می‌کند که برای توانایی خرید اولین پورشه خود، یعنی اسپیدستر ۱۶۰۰ سوپر مدل ۱۹۵۵، باید بسیار سخت کار می‌کرد.

از آن لحظه به بعد، دیوانگی اسپیدستر او آزاد شد. هیچ بازگشتی وجود نداشت. این دقیقاً همان چیزی بود که او را به طراحی اسپیدستر ۹۱۱ که پورشه هرگز نساخته بود، با کمک طراحان خودرو سوق داد. این تجربه جدیدی برای تیم زوندر‌وونش نیز بود. زیرا این اولین نمونه منحصر به فرد کارخانه‌ای بود که برای یک مشتری ساخته می‌شد.

تا زمانی که او برای بحث و گفتگو به کارخانه دعوت شد، لوکا ترازی قبلاً کتابچه پروژه خود را پر از پیش‌نویس و طرح کرده بود. او دقیقاً می‌دانست چه می‌خواهد.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
نمای عقب پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

این اولین مورد از یک سری بازدیدهای طولانی از کارخانه بود. او در آنجا بود که اسپیدستر او قبل از انجام چرخه پوشش دستی، در رنگ‌آمیزی کاتدی فرو برد. این مشتری بود که نام رنگ زرد مخصوص طراحی شده را اتو یلو گذاشت. اتو نام همراه چهارپای اوست.

ترازی بدنه را برای درب عقب خودرو بازطراحی کرد که دارای آینه‌های بیرونی مخروطی مشکی نیز هست و از طراحی کلاسیک دهه ۱۹۶۰ تقلید می‌کند. اما با چراغ‌های روز چهار نقطه‌ای مدل‌های امروزی پورشه عرضه می‌شود. در همین حال، طراحی چراغ‌های راهنما، چراغ‌های عقب و نوار چراغ عقب بازبینی شده است.

این خودرو روی چرخ‌های آلیاژی سبک ۱۸ اینچی با طراحی توربو سوار می‌شود که دارای روکش مشکی و خطی به رنگ زرد متضاد است. چرم مشکی با دوخت زرد تزئینی، فضای ورزشی را در داخل ایجاد می‌کند که با عناصر فیبر کربنی روی داشبورد، کنسول وسط، دسته ترمز دستی، دسته دنده و پشتی صندلی‌ها تأیید می‌شود. تکیه‌گاه‌های سر لوگوی اسپیدستر را به صورت گلدوزی نشان می‌دهند.

برای اولین بار در یک پورشه ۹۱۱ تایپ ۹۹۳، تزئینات آستانه در کربن روشن می‌شود. تیم پورشه از نور زرد اتو برای روشنایی استفاده کرد. این خودرو به سیستم ارتباطی کلاسیک پورشه (PCCM) مجهز شده است که برای مطابقت با فضای رتروی دو نفره بازسازی شده است.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
فضای داخل پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

پیشرانه پورشه ۹۱۱ کاررا RS تایپ ۹۹۳ نیز در اسپیدستر منحصر به فرد قرار گرفته است. این مدل توسط آنچه در آن زمان قدرتمندترین موتور بوکسر شش سیلندر خنک‌شده با هوا پورشه بود، نیرودهی می‌شود.

واحد ۳.۸ لیتری حدود ۲۹۶ اسب بخار (۳۰ اسب بخار متریکی) و ۲۶۲ پوند فوت (۳۵۵ نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس دستی شش سرعته قدرت را از طریق چرخ‌های عقب برای رسیدن به سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت (۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت) در ۴.۷ ثانیه منتقل می‌کند. عقربه سرعت‌سنج تا سرعت نهایی ۱۷۳ مایل در ساعت (۲۷۸ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند.

پورشه در حال حاضر مشخصات این نمونه منحصر به فرد را مخفی نگه می‌دارد. اسپیدستر جدید همچنین سیستم فرمان و ترمز را از کاررا RS دریافت کرد.

یک چیز قطعی است: طراح لوکا ترازی مطمئناً از خلق خود، تنها نمونه در جهان لذت خواهد برد. واضح است که هیچ کس نمی‌تواند یکی بخرد. اما برای پول مناسب، پورشه حتی اگر سه سال طول بکشد، یکی می‌سازد.

 پورشه ۹۱۱ اسپیدستر
موتور پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

جدول مشخصات پورشه ۹۱۱ اسپیدستر

مشخصاتجزئیات
نوع خودرواسپیدستر سفارشی تک‌نمونه
موتور۳.۸ لیتری ۶ سیلندر باکسر
قدرت موتور۲۹۶ اسب بخار
گشتاور۳۵۵ نیوتن متر
شتاب ۰-۱۰۰۴.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۲۷۸ کیلومتر در ساعت
گیربکسدستی ۶ سرعته
چرخ‌هارینگ‌های ۱۸ اینچی سبک‌وزن با طراحی توربو
رنگ خودروزرد “Otto Yellow” (سفارشی)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×