پنجشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » صادرات ژاپن در تنگنای تورم جهانی و رسوایی‌های داخلی
صادرات ژاپن در تنگنای تورم جهانی و رسوایی‌های داخلی

صادرات ژاپن در تنگنای تورم جهانی و رسوایی‌های داخلی

۱۴۰۳-۰۵-۳۱ زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق داده‌های دولتی که روز چهارشنبه منتشر شد، ژاپن در ماه ژوئیه کسری تجاری 621 میلیارد یِن (4.3 میلیارد دلار) ثبت کرد، زیرا قیمت‌های واردات افزایش یافت.

به گزارش مجله ماشین، وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد که واردات ژاپن تقریباً ۱۷ درصد نسبت به یک سال پیش به ۱۰.۲ تریلیون یِن (۷۰.۶ میلیارد دلار) افزایش یافته است، در حالی که صادرات ۱۰ درصد به ۹.۶ تریلیون یِن (۶۶ میلیارد دلار) رشد کرده است.

واردات گوشت و سایر مواد غذایی و همچنین آهن افزایش یافت که نشانگر یک اقتصاد داخلی نسبتاً سالم است، جایی که مصرف کنندگان با افزایش دستمزدها بهبود یافته‌اند.

صادرات به ایالات متحده، چین و برزیل رشد کرد، اما صادرات خودرو همچنان تحت تأثیر رسوایی مربوط به آزمایش‌های تقلبی که تولید را در برخی از سازندگان، از جمله بزرگترین خودروساز ژاپن، Toyota Motor Corp متوقف کرد، رنج می‌برد.

پیش از این، تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات ناشی از اختلالات تولید در نتیجه همه‌گیری کروناویروس آسیب دیده بود.

صادرات ژاپن در ماه ژوئیه نسبت به یک سال پیش در محصولات پلاستیکی، کاغذی و قطعات کامپیوتر رشد کرد.

“رابرت کارنل”، رئیس منطقه‌ای تحقیقات آسیا-اقیانوس آرام در ING Economics، گفت: “صادرات کمی از اجماع بازار کمتر بود، اما شتاب چشمگیری نشان داد که نشان می‌دهد اقتصاد در حال بهبود است.”

“همچنین دلگرم‌کننده است که صادرات در همه دسته‌های اصلی رشد کرد. صادرات فناوری به ویژه قوی بود.”

اگرچه ژاپن در ماه ژوئن مازاد تجاری ثبت کرد، اما چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به طور مداوم در داده‌های تجاری قرمز بوده است و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱، شش نیمه مالی متوالی کسری تجاری ثبت کرده است. سال مالی ژاپن از آوریل تا مارس اجرا می‌شود.

داده‌های ماه ژوئیه نشان‌دهنده تغییر از روندی بود که در ماه ژوئن مشاهده شد. یِن ضعیف برای واردات ژاپن، به ویژه در بحبوحه روندهای تورمی و افزایش هزینه‌های جهانی، از جمله قیمت‌های انرژی، منفی عمل می‌کند.

ژاپن فقیر از منابع، تقریباً تمام انرژی خود را وارد می‌کند. قیمت‌های انرژی به دلیل عدم اطمینان در خاورمیانه و مذاکرات آتش‌بس در غزه ناپایدار است.

“دایسوکه کاراکاما”، اقتصاددان ارشد بازار در Mizuho Bank، معتقد است که کسری تجاری نه تنها انعکاس یِن ضعیف، بلکه روندهای جدید مانند هزینه‌های مردم ژاپن برای خدمات استریم دیجیتال خارج از کشور است. او در مصاحبه اخیر با مجله Economist ژاپن خاطرنشان کرد که معامله‌گران بیشتری به دنبال فروش یِن هستند، نه خرید آن.

دلار آمریکا در اوایل این سال به سطح ۱۶۰ یِن رسید، اما اخیراً تثبیت شده است و روز چهارشنبه در حدود ۱۴۵ یِن معامله می‌شود.

نوسانات ارزی، مانند نوسانات شدید در هفته‌های اخیر، ناشی از عوامل مختلفی است. با این حال، تمرکز اصلی بر اقدامات آینده فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی ژاپن است. انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ‌های بهره را بیشتر کاهش دهد، به زودی در ماه آینده، در حالی که بانک مرکزی ژاپن به دنبال افزایش تدریجی آنها پس از سال‌ها نگه داشتن آنها در سطح بسیار پایین است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×