فرمول یک هلند ۲۰۲۴: مکلارن، غافلگیرکنندهی زاندفورت
فهرست مطالب:
گزارش مسابقه فرمول یک هلند ۲۰۲۴
برای مدتی کوتاه پس از شروع، دومین پیروزی فصل نوریس در این گرند پری در تردید قرار گرفت. ورشتاپن سریعترین واکنش را به خاموش شدن چراغها نشان داد و در مسیر کوتاه به پیچ اول، از بریتانیایی پیشی گرفت تا رهبری زودهنگام و یک پیروزی احتمالی چهارم متوالی در گرند پری خانگی خود را به دست آورد.
با این حال، ورشتاپن نتوانست فاصلهی قابل توجهی ایجاد کند و در دور هجدهم، نوریس با استفاده از DRS در خط مستقیم، برای بازپس گرفتن رهبری نزدیک شد. و با هوای تمیز پیش رو، رانندهی مکلارن پاهای خود را دراز کرد تا در نهایت با اختلاف ۲۲.۸ ثانیه نسبت به رقیب خود در رقابت قهرمانی، پرچم شطرنجی را در دست بگیرد.
نوریس پس از آن گفت: “احساس فوقالعادهای است، بله، یک بار دیگر. من نمیگویم که یک مسابقهی کامل بود، زیرا دوباره در دور اول اشتباهاتی داشتم، اما بعد از آن بسیار زیبا بود. سرعت بسیار قوی بود. امروز خودرو باور نکردنی بود، بنابراین میتوانستم راحت باشم، میتوانستم فشار بیاورم و از ماکس پیشی بگیرم، که مهمترین چیز بود، و سپس از آنجا ادامه دهم.”
در پشت دو رانندهی برتر در آغاز، جورج راسل از مرسدس، از اسکار پیاستری از مکلارن پیشی گرفت تا جایگاه سوم را به دست آورد، در حالی که چارلز لکلرک از فراری نیز یک جایگاه کسب کرد و با سبقت گرفتن از بیرون سرجیو پرز در ردبول دوم، به جایگاه پنجم رسید.
در جلو، ورشتاپن موفق شد فاصلهی DRS را نسبت به نوریس کاهش دهد و در چند دور اول، یک برتری ۱.۲ ثانیه نسبت به رانندهی مکلارن ایجاد کرد.
با این حال، پس از عقب افتادن از هوای کثیف پشت ورشتاپن ، نوریس شروع به نزدیک شدن کرد و در دور پانزدهم، رانندهی مکلارن ناگهان دوباره در محدودهی DRS قرار گرفت. در همین حال، ورشتاپن گزارش میداد که لاستیکهایش «بیحس هستند، چسبندگی ندارند» و این به نوریس فرصتی را داد که نیاز داشت و در دور هجدهم، با کمک DRS، او از رانندهی ردبول پیشی گرفت تا رهبری را بازپس گیرد و با سرعت فراوان، به سرعت فاصلهی تقریباً شش ثانیه را نسبت به هلندی ایجاد کرد.
در پشت جفت برتر، راسل اکنون بیش از شش ثانیه در جایگاه سوم عقب افتاده بود، در حالی که پیاستری در جایگاه چهارم تحت فشار فزایندهی لکلرک قرار داشت و پرز همچنان در جایگاه ششم قفل شده بود.
با عقب افتادن پیوستهی ورشتاپن ، ردبول در پایان دور بیست و هفتم، توقف استراتژیک خود را انجام داد. با لاستیکهای جدید سخت، او در جایگاه پنجم، پشت کارلوس ساینز از فراری وارد شد. مکلارن بلافاصله واکنش نشان داد و نوریس در پایان دور بعدی به خط توقف رفت. و پس از تعویض لاستیکهای خود به ترکیب C1، او در جایگاه چهارم، پنج ثانیه پیش از رانندهی ردبول ظاهر شد.
پیاستری آخرین نفر از رانندگان پیشرو بود که در پایان دور سی و سوم به توقف رفت. و پس از نصب یک سری لاستیکهای سخت C1، استرالیایی در جایگاه پنجم، درست پشت راسل وارد شد. او به زودی رانندهی مرسدس را کنار زد، اما اگرچه به لکلرک نزدیک شد، نتوانست راهی برای پیشی گرفتن از رانندهی فراری پیدا کند.
پرز اکنون تحت فشار فزایندهی ساینز قرار داشت و در دور چهل و پنجم، رانندهی فراری حمله کرد. اسپانیایی دو بار توسط دفاع محکم مکزیکی ناکام ماند، اما در سومین تلاش، ساینز از DRS و یک حرکت ترمز دیرهنگام استفاده کرد تا در دور چهل و هشتم از مکزیکی در تازان پیشی بگیرد.
در جلو، نوریس در حال فاصله گرفتن از ورشتاپن بود و با ۲۰ دور باقیمانده، رانندهی ردبول ۱۴.۵ ثانیه از رهبری عقب بود. با این حال، در پشت او، نبرد لکلرک با پیاستری کمک میکرد و رانندگان فراری و مکلارن اکنون بیش از شش ثانیه در جایگاههای سوم و چهارم به ترتیب عقب افتاده بودند.
در دور پنجاه و پنجم، مرسدس برای یک سری لاستیکهای نرم استفاده شده، راسل را به توقف برد، در حالی که رانندهی مرسدس مأموریت داشت از سرعت لاستیکهای C3 برای پیشی گرفتن از پرز استفاده کند که دوباره به جایگاه ششم ارتقا یافته بود. با این حال، این قمار نتیجه نداد و هر دو رانندهی دو توقف مرسدس به زودی متوجه شدند که لاستیکهای نرم آنها در حال از بین رفتن هستند.
در جلو، نوریس در حال کنترل مسابقه بود و پس از ۷۲ دور عمدتاً روان و راحت، بریتانیایی با قدرت از خط شطرنجی عبور کرد تا دومین پیروزی خود در این فصل را به دست آورد. این پیروزی و امتیاز برای سریعترین دور که در دور پایانی ثبت کرد، به این معنی است که نوریس اکنون ۲۲۵ امتیاز دارد، ۷۰ امتیاز کمتر از رهبر قهرمانی ورشتاپن است.
در پشت دو رانندهی برتر، لکلرک پیاستری را در جایگاه سوم نگه داشت تا هفتمین پُدیوم خود در سال ۲۰۲۴ را به دست آورد. ساینز برای فراری جایگاه پنجم را به دست آورد و پرز در جایگاه ششم باقی ماند تا امتیاز کلی ردبول به ۴۳۴ برسد، ۳۰ امتیاز بیشتر از مکلارن و فراری نیز ۳۴ امتیاز دیگر عقبتر در جایگاه سوم قرار دارند. پشت پرز، راسل پیش از همتیمیاش همیلتون، پیر گاسلی جایگاه نهم را برای آلپاین تضمین کرد و آخرین امتیاز به فرناندو آلونسو از آستون مارتین رسید.
تعیین خط فرمول یک هلند ۲۰۲۴
سومین تمرین فرمول یک هلند ۲۰۲۴
پیر گاسلی از تیم آلفا رومی، سریعترین زمان را در تمرین سوم گرند پری هلند ثبت کرد. این تمرین پس از تصادف شدید لوگان سارجنت از تیم ویلیامز، برای بیش از ۴۰ دقیقه متوقف شد.
با توجه به بارش مداوم باران در ساعات پیش از تمرین سوم، این جلسه با سرعت آهسته آغاز شد و تعداد کمی از رانندگان به پیست رفتند. اما این احتیاط با تصادف سارگنت در دقیقه چهاردهم از بین رفت. راننده آمریکایی در خروج از پیچ سوم به چمن برخورد کرد و ویلیامز او به شدت چرخید. سارگنت با شدت به موانع برخورد کرد که باعث آسیب شدید به جلو و عقب ماشین او شد و سپس آتش گرفت. راننده آمریکایی توانست از ماشین خارج شود، اما با توجه به آسیب دیدن موانع، تعمیرات طولانی انجام شد.
پس از ۴۴ دقیقه تأخیر، تمرین دوباره با تنها دو دقیقه باقیمانده از زمان آغاز شد. این باعث شد که تعداد زیادی از خودروها برای موقعیتگیری در هنگام خروج از گاراژ با هم رقابت کنند.
گاسلی بود که بیشترین بهره را از این مسابقه دیوانهوار با لاستیکهای بینابینی برد. راننده آلفا رومی با زمان ۱:۲۰.۳۱۱ به مقام اول دست یافت، تنها با کمی بیش از یک دهم ثانیه پیشی از کوین ماگنوسن از تیم هاس و هشت دهم ثانیه پیش از والتری بوتاس از تیم آلفا رومی. لاندو نوریس از تیم مکلارن چهارمین بود، یک ثانیه عقبتر از گاسلی، و فرناندو آلونسو از تیم آستون مارتین در مقام پنجم قرار گرفت.
رده | راننده | تیم | زمان |
---|---|---|---|
۱ | پیر گسلی | آلپین/رنو | ۱:۲۰.۳۱۱ |
۲ | کوین مگنوسن | هاس/فراری | ۱:۲۰.۴۵۰ |
۳ | والتری بوتاس | سائوبر/فراری | ۱:۲۱.۱۵۵ |
۴ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۱.۳۸۷ |
۵ | فرناندو آلونسو | استون مارتین/مرسدس | ۱:۲۱.۴۶۱ |
۶ | استبان اوکون | آلپین/رنو | ۱:۲۱.۶۴۳ |
۷ | اسکار پیاسری | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۱.۸۵۰ |
۸ | لنس استرول | استون مارتین/مرسدس | ۱:۲۱.۹۴۱ |
۹ | نیکو هالکنبرگ | هاس/فراری | ۱:۲۲.۳۵۴ |
۱۰ | کارلوس ساینز | فراری | ۱:۲۲.۵۸۹ |
۱۱ | ژو گوانیو | سائوبر/فراری | ۱:۲۳.۲۴۰ |
۱۲ | لوگان سرجنت | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۳.۲۸۷ |
۱۳ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۲۳.۹۵۸ |
۱۴ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۴.۰۰۷ |
۱۵ | لوئیس همیلتون | مرسدس | ۱:۲۴.۰۹۸ |
۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۱:۲۴.۱۵۸ |
۱۷ | مکس ورستاپن | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۴.۳۶۰ |
۱۸ | دنیل ریکاردو | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۵.۴۳۳ |
۱۹ | یوکی سونودا | ردبول/هوندا RBPT | – |
۲۰ | سرجیو پرز | ردبول/هوندا RBPT | – |
دومین تمرین فرمول یک هلند ۲۰۲۴
جورج راسل از تیم مرسدس در دومین تمرین آزاد برای فرمول یک هلند ۲۰۲۴ سریعترین بود و با اختلاف شش صدم ثانیه، اسکار پیاستری از مکلارن را شکست داد. این جلسه با تصادف نیکو هیلکنبرگ از هاس همراه بود.
بر خلاف جلسه اول که در شرایط مرطوب و وحشی آغاز شد، ساعت دوم تمرین در زیر نور آفتاب برگزار شد و این ماکس ورشتاپن بود که سرعت اولیه را تعیین کرد. زمان ۱:۱۲.۱۳۱ هلندی که با لاستیکهای متوسط ثبت شد، راننده ردبول را در یکچهارم اول جلسه در صدر جدول زمانی نگه داشت. لوئیس همیلتون از مرسدس سپس با ثبت زمان ۱:۱۱.۸۳۳ از رهبر مسابقات پیشی گرفت و جایگاه اول را به دست آورد.
سپس جلسه با تصادف نیکو هیلکنبرگ در تارزان متوقف شد. راننده آلمانی به طور هشدار دهندهای چرخهای عقب هاس خود را هنگام ترمز برای اولین پیچ قفل کرد و قبل از برخورد با موانع به عقب چرخید. پرچمهای قرمز به نمایش درآمد و به دلیل بازیابی ماشین آسیب دیده او، توقف شش دقیقهای وجود داشت.
هنگامی که مسابقه از سر گرفته شد، ورشتاپن با لاستیکهای نرم ظاهر شد و زمان ۱:۱۰.۹۸۶ او را دوباره به رتبه اول پرتاب کرد. لاندو نوریس، سریعترین مرد تمرین آزاد اول، نیز لاستیکهای قرمز را نصب کرده بود و او با زمان ۱:۱۰.۹۶۱ به سرعت ورشتاپن را تنزل داد.
پیاستری سپس با لاستیکهای نرم ظاهر شد و با زمان ۱:۱۰.۷۶۳ همتیمی خود را به رتبه دوم تنزل داد، قبل از اینکه راسل با تلاش لاستیک نرم ۱:۱۰.۷۰۲ به جایگاه اول صعود کند.
در پشت سر او، همیلتون با اختلاف ۰.۱۱۱ ثانیه از همتیمی خود، جایگاه سوم را پشت پیاستری به دست آورد و نوریس دوباره به چهارم تنزل یافت. این بدان معنا بود که دور نرم ورشتاپن تنها برای رتبه پنجم در پایان جلسه کافی بود، در حالی که راننده هلندی با کمی کمتر از چهار دهم ثانیه از فرناندو آلونسو از آستون مارتین فاصله داشت.
یوکی تسونودا برای ردبول هفتم شد، پیش از تنها هاس باقی مانده کوین ماگنوسن، در حالی که دور لاستیک نرم چارلز لکلرک، ۱:۱۱.۴۴۳، او را در جایگاه نهم قرار داد، ۰.۷۴۱ ثانیه پس از راسل . ۱۰ برتر با الکساندر آلبون از ویلیامز کامل شد که یک دهم عقبتر از لکلرک به پایان رسید.
در جای دیگر، کارلوس ساینز تنها هفت دور را تکمیل کرد قبل از اینکه با یک مشکل مشکوک گیربکس مجبور به بازگشت به گاراژ فراری شود. او در رتبه نوزدهم، درست قبل از هیلکنبرگ به پایان رسید.
نتایج تمرین دوم فرمول یک هلند ۲۰۲۴ :
اولین تمرین فرمول یک هلند ۲۰۲۴
لاندو نوریس از تیم مکلارن در اولین تمرین آزاد گرند پری هلند ۲۰۲۴ سریعترین زمان را ثبت کرد و با اختلاف دو دهم ثانیه، ماکس ورشتپن، راننده ردبول و صدرنشین قهرمانی را پشت سر گذاشت. این اولین مسابقه فرمول یک در زاندفورت پس از تعطیلات تابستانی بود.
قبل از آغاز تمرین، بادهای شدید و باران شرایط را دشوار کرده بود و پیر گاسلی از تیم آلفا رومی شرایط را «وحشی» توصیف کرد. به همین دلیل، در ابتدا تعداد کمی از رانندگان به پیست رفتند. اما به تدریج که شرایط بهبود یافت، شارل لکلرک اولین زمان را با لاستیکهای خیس ثبت کرد. نیکو هالکنبرگ از هاس در جایگاه دوم قرار گرفت. لکلرک در ادامه زمان خود را بهبود بخشید و در صدر جدول باقی ماند.
ماکس ورشتپن با لاستیکهای میانی وارد پیست شد، اما در پیچ یازدهم بیش از حد از لبهها استفاده کرد و چرخید. او تلاش دیگری کرد و با زمانی نزدیک به پنج ثانیه سریعتر از لکلرک، سریعترین زمان را ثبت کرد.
بعد از ورشتپن ، راسل نیز رکورد را بهبود بخشید، اما در نهایت نوریس با اولین دور خود با لاستیکهای میانی، سریعترین زمان را ثبت کرد.
با طلوع خورشید، شرایط پیست به سرعت بهبود یافت و رانندگان به لاستیکهای خشک روی آوردند. نوریس اولین دور خود با لاستیکهای نرم را با زمانی سریعتر از همتیمی خود، اسکار پیاستری، به پایان رساند. جورج راسل از مرسدس نیز زمان خود را بهبود بخشید، اما در نهایت نوریس با زمانی برابر با ۱:۱۲.۳۲۲ سریعترین زمان را ثبت کرد. ورشتپن و همیلتون در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند. کارلوس ساینز از فراری نیز در دقایق پایانی به رتبه چهارم صعود کرد. راسل در جایگاه پنجم، الکس آلبون از ویلیامز در ششم، پیاستری در هفتم، هالکنبرگ و همتیمیاش کوین ماگنوسن از هاس در رتبههای هشتم و نهم و ژو گوآن یو از آلفا رومی در جایگاه دهم قرار گرفتند.
نتایج تمرین اول فرمول یک هلند ۲۰۲۴ :
ردیف | اسم راننده | تیم | زمان |
---|---|---|---|
۱ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۱۲.۳۲۲ |
۲ | ماکس ورشتاپن | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۱۲.۵۲۳ |
۳ | لوئیس همیلتون | مرسدس | ۱:۱۳.۰۰۶ |
۴ | کارلوس ساینز | فراری | ۱:۱۳.۰۷۴ |
۵ | جورج رسل | مرسدس | ۱:۱۳.۱۴۲ |
۶ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۱۳.۱۵۹ |
۷ | اسکار پیاستری | مکلارن/مرسدس | ۱:۱۳.۲۳۰ |
۸ | نیکو هیلکنبرگ | هاس/فراری | ۱:۱۳.۵۶۳ |
۹ | کوین ماگنوسن | هاس/فراری | ۱:۱۳.۵۹۷ |
۱۰ | ژو گوانیو | سائوبر/فراری | ۱:۱۳.۹۶۵ |
۱۱ | لانس استرول | آستون مارتین/مرسدس | ۱:۱۴.۱۵۱ |
۱۲ | سرجیو پرز | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۱۴.۲۷۹ |
۱۳ | چارلز لکلرک | فراری | ۱:۱۴.۳۰۶ |
۱۴ | یوکی تسونودا | RB/هوندا RBPT | ۱:۱۴.۴۱۸ |
۱۵ | فرناندو آلونسو | آستون مارتین/مرسدس | ۱:۱۴.۴۶۷ |
۱۶ | روبرت شوارتزمن | سائوبر/فراری | ۱:۱۴.۶۵۸ |
۱۷ | لوگان سارگنت | ویلیامز/مرسدس | ۱:۱۵.۶۰۵ |
۱۸ | استبان اوکون | آلپاین/رنو | ۱:۱۵.۷۹۶ |
۱۹ | دنیل ریکاردو | RB/هوندا RBPT | ۱:۱۶.۲۳۱ |
۲۰ | پیر گاسلی | آلپاین/رنو | ۱:۲۲.۰۳۶ |