دوشنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی ۲۱۲ T01: رقیب ارزان‌قیمت جیپ رنگلر
212 T01

معرفی ۲۱۲ T01: رقیب ارزان‌قیمت جیپ رنگلر

۱۴۰۳-۰۶-۰۳ زمان مطالعه: 4 دقیقه 24

212 یک زیربرند جدید از شرکت چینی BAW است که به تولید خودروهای آفرودی و پیکاپ با موتورهای بنزینی و هیبریدی می‌پردازد. اولین محصول این برند جدید، یک خودروی آفرودی پنج‌در با شاسی مستقل و کد T01 است که اخیراً در چین روانه بازار شده است.

به گزارش مجله ماشین، شرکت BAW (کارخانه خودروهای پکن) که در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد، به یک خودروساز بزرگ دولتی چینی تبدیل شد. اما امروزه، BAW و BAIC تنها یک تاریخ مشترک دارند. در سال ۲۰۰۱، BAIC شرکت BAW را به عنوان یک شرکت مستقل جدا کرد و در سال ۲۰۲۰ آن را به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری خصوصی فروخت. در سال ۲۰۲۳ نیز این شرکت به یک گروه صنعتی چندمنظوره فروخته شد. امروزه، BAW سهم کوچکی از بازار چین را دارد و در هفت ماه اول سال جاری میلادی، کمتر از ده هزار خودرو فروخته است. محصولات فعلی این شرکت شامل پیکاپ، مینی‌ون، خودروی برقی شهری و خودروی آفرودی کلاسیک ۲۱۲ است.

212 T01
۲۱۲ T01

BAW 212 کلاسیک (که قبلاً Beijing BJ212 نامیده می‌شد) از سال ۱۹۶۵ با وقفه‌های کوتاه تولید می‌شود و به عنوان یک خودروی افسانه‌ای در چین و نیای همه خودروهای آفرودی چینی شناخته می‌شود. مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو (مانند Changjiang 46) کپی‌هایی از جیپ CJ آمریکایی بودند، اما BAW 212 با الهام از GAZ-69 شوروی طراحی شد و به عنوان یک محصول اصلی چینی شناخته می‌شود. از نظر ظاهری، BAW 212 شبیه به UAZ-469 است، اما از آنجایی که UAZ-469 در سال ۱۹۷۲ تولید شد، BAW 212 را می‌توان پیش‌بینی‌کننده طراحی این خودروی کلاسیک روسی دانست که امروزه با نام هانتر شناخته می‌شود.

BAW 212 کاملاً جدید در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، اما به دلیل تغییر مالکیت و مشکلات سازمانی، توسعه آن به تأخیر افتاد و در نهایت در اوایل تابستان امسال رونمایی شد. در این رونمایی مشخص شد که این خودرو هیچ شباهتی به طرح اولیه سال ۲۰۲۱ ندارد و نام آن نیز به سادگی ۲۱۲ تغییر کرده است. زیرا کد ۲۱۲ به یک برند مستقل تبدیل شده است. بعداً، نام این خودرو به T01 تغییر یافت که حرف T مخفف Terrain (به معنای زمین یا منطقه) و عدد ۰۱ نشان‌دهنده اولین مدل است.

212 T01
۲۱۲ T01

خودروی ۲۱۲ T01 بر روی یک پلتفرم شاسی جدید WY ساخته شده است که برای موتورهای بنزینی و هیبریدی طراحی شده است. این خودرو دارای اکسل‌های سخت و سیستم تعلیق پنج‌لینک در جلو و عقب است. همچنین دارای میله ضد لغزش قابل جدا شدن در جلو، دیفرانسیل‌های قفل‌شونده و سیستم چهارچرخ محرک با محور جلو قابل اتصال و گیربکس کم‌دنده (۲.۵) است. موتور این خودرو یک توربوشارژر ۲.۰ لیتری بنزینی با تزریق مستقیم سوخت است که ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

بدنه ۲۱۲ T01 شباهت‌های آشکاری به مدل کلاسیک خود دارد و حتی یک چراغ جستجوگر در گلگیر جلو سمت چپ نیز دارد. بدنه و شاسی این خودرو از کارخانه با سوراخ‌هایی برای نصب تجهیزات اضافی مانند محافظ‌های جانبی، وینچ، سیستم تعلیق بلندتر و کمک فنرهای با ظرفیت بالا عرضه می‌شود.

212 T01
۲۱۲ T01

ابعاد کل ۲۱۲ T01 در پیکربندی استاندارد به شرح زیر است: طول ۴۷۰۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۹۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۹۳۶ میلی‌متر، فاصله بین دو محور ۲۸۶۰ میلی‌متر، ارتفاع از سطح زمین ۲۳۵ میلی‌متر، زاویه حمله ۴۰ درجه، زاویه فرار ۳۶ درجه، زاویه شکست ۲۳.۶ درجه و عمق آب قابل عبور ۸۵۰ میلی‌متر. وزن خالص این خودرو ۲۱۵۰ کیلوگرم، وزن ناخالص ۲۶۴۰ کیلوگرم و ظرفیت یدک‌کشی ۲.۵ تن است. ظرفیت باک سوخت ۸۰ لیتر و اندازه استاندارد لاستیک‌ها ۲۶۵/۷۰ R 17 یا ۲۶۵/۶۵ R 18 است.

داخل ۲۱۲ T01 بسیار خشن است و دارای یک دستگیره بزرگ در قسمت جلوی صندلی مسافر و دستگیره‌هایی روی ستون‌های جلو است. صفحه نمایشگر اطلاعات راننده ۱۰.۲۵ اینچی و صفحه نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۲.۳ اینچی است. دکمه‌های کنترل سیستم انتقال قدرت روی کنسول مرکزی قرار دارند و دکمه‌های قفل دیفرانسیل‌ها، قطع‌کننده میله ضد لغزش و فعال‌سازی سیستم‌های کمک راننده نیز در کنار آن‌ها قرار دارند. ترمز دستی الکترونیکی است و دکمه آن در سمت چپ دسته دنده قرار دارد. هنوز حجم صندوق عقب اعلام نشده است و به نظر می‌رسد ردیف سوم صندلی برای این خودرو در نظر گرفته نشده است.

در چین، ۲۱۲ T01 در سه تیپ مختلف با قیمت بین ۱۳۹۹۰۰ تا ۱۷۲۹۰۰ یوان (معادل ۱.۶۷ تا ۲.۰۷ میلیون روبل با نرخ ارز فعلی) عرضه می‌شود. در روسیه، قیمت این خودرو تقریباً برابر با قیمت UAZ Patriot است، اما از نظر فنی به جیپ رنگلر آمریکایی نزدیک‌تر است. برند ۲۱۲ در آینده نیز توسعه خواهد یافت و انتظار می‌رود مدل‌های کوتاه‌تر سه در و پیکاپ (مشابه جیپ گلادیاتور) نیز به این خانواده اضافه شوند. همچنین، نسخه‌های هیبریدی این خودرو نیز در آینده عرضه خواهند شد.

گالری تصاویر  ۲۱۲ T01

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×