نشست وزارت بازرگانی چین با خودروسازان
به گزارش مجله ماشین، بلوک ۲۷ عضوی اتحادیه اروپا قرار است در ماه اکتبر رأی دهد که آیا تعرفههای اضافی تا ۳۶.۳ درصد بر خودروهای برقی چینی ساخت علاوه بر تعرفه وارداتی استاندارد ۱۰ درصدی خود اعمال کند یا خیر.
اتحادیه اروپا روز سهشنبه تعرفههای پیشنهادی را از ۳۷.۶ درصدی که در ماه ژوئیه تعیین شده بود کاهش داد، اما از کنار گذاشتن آنها خودداری کرد.
چین روز چهارشنبه با اعلام اینکه تحقیقات خود را در مورد محصولات وارداتی اتحادیه اروپا با افزودن تحقیق ضد یارانهای در مورد انواع پنیر، شیر و خامه به بررسیهای ضد دامپینگ در مورد گوشت خوک و برندی گسترش داده است، پاسخ داد.
وزارت بازرگانی در بیانیهای روز جمعه گفت که مقامات «به نظرات و پیشنهادات صنعت، کارشناسان و محققان در مورد افزایش تعرفههای وارداتی خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگ جابجایی گوش دادهاند».
این وزارتخانه افزود که نمایندگان انجمنهای صنعتی مرتبط، انجمنهای تحقیقاتی و خودروسازان در این جلسه شرکت کردهاند.
روزنامه دولتی گلوبال تایمز، در ماه ژوئن همچنین احتمال افزایش تعرفه وارداتی چین بر خودروهای بنزینی با موتور بزرگ را مطرح کرد.
چنین کاری بیشترین ضربه را به آلمان وارد خواهد کرد. دادههای گمرک چین نشان میدهد که صادرات خودروهای با موتورهای ۲.۵ لیتر یا بزرگتر به چین، سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار ارزش داشته است.
چین برای مقابله با تعرفههای خودروهای برقی، در حال بررسی کشورهای عضو است، زیرا کمیسیون اروپا، که بر سیاست تجاری بلوک نظارت دارد، نمیتواند تعرفهها را در صورتی که اکثریت واجد شرایط ۱۵ عضو اتحادیه اروپا که ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را نمایندگی میکنند، علیه آنها رأی دهند، اجرا کند.
منابع گفتهاند که آلمان، همراه با فنلاند و سوئد، از رأی مشورتی ژوئیه در مورد اینکه آیا از تصویب دائمی تعرفهها حمایت کنند، خودداری کردهاند.
فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از تعرفههای پیشنهادی حمایت کردند و از جمله کشورهایی هستند که بیشترین تأثیر را از هرگونه تعرفه تنبیهی ناشی از تحقیقات تجاری رو به رشد چین خواهند داشت.