جمعه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » چین به دنبال سلطه بر بازار ربات‌های انسان‌نما
چین به دنبال سلطه بر بازار ربات‌های انسان‌نما

چین به دنبال سلطه بر بازار ربات‌های انسان‌نما

۱۴۰۳-۰۶-۰۳ زمان مطالعه: 3 دقیقه

چین بر بازار خودروهای برقی تسلط دارد. حالا این کشور در حال رقابت با تسلا برای ساخت انسان نماهای باتری‌دار است که انتظار می‌رود جایگزین کارگران انسانی در خطوط مونتاژ خودروهای برقی شوند.

به گزارش مجله ماشین، در کنفرانس جهانی رباتیک این هفته در پکن، بیش از دو دوجین شرکت چینی ربات‌های انسان‌نما را به نمایش گذاشتند که برای کار در کارخانه‌ها و انبارها طراحی شده‌اند. همچنین قطعات دقیق ساخت چین که برای ساخت این ربات‌ها مورد نیاز است توسط شرکت‌های بیشتری به نمایش گذاشته شد.

پیشرفت چین در این صنعت نوظهور، از فرمول پشت سر موفقیت اولیه خودروهای برقی این کشور در بیش از یک دهه پیش الهام گرفته است: حمایت دولت، رقابت بی‌رحمانه قیمت از سوی طیف وسیعی از شرکت‌های تازه وارد و یک زنجیره تامین عمیق.

آرین راو، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی LeadLeo مستقر در چین گفت: «صنعت ربات‌های انسان‌نمای چین برتری‌های آشکاری در یکپارچه‌سازی زنجیره تامین و قابلیت‌های تولید انبوه نشان می‌دهد.»

تلاش برای توسعه رباتیک با سیاست رئیس جمهور شی جین پینگ برای توسعه «نیروهای تولیدی جدید» در فناوری حمایت می‌شود. نکتۀ‌ای که در بروشورهای رویداد این هفته ذکر شده است.

شهر پکن در ژانویه صندوق ۱.۴ میلیارد دلاری دولتی را برای رباتیک راه‌اندازی کرد، در حالی که شانگهای در ماه جولای از برنامه‌ای برای ایجاد یک صندوق ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت انسان‌نما خبر داد.

ربات‌های به نمایش گذاشته شده در این هفته از برخی از همان تامین‌کنندگان داخلی که موج خودروهای برقی را سوار شدند، از جمله تولیدکنندگان باتری و سنسور، بهره می‌برند.

گلدمن س Sachs در ژانویه پیش‌بینی کرد که بازار جهانی سالانه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار با حدود ۱.۴ میلیون محموله برای کاربردهای مصرفی و صنعتی خواهد رسید. این شرکت تخمین زد که هزینه مواد برای ساخت هر ربات در سال ۲۰۲۳ بدون احتساب هزینه‌های تحقیق و توسعه به حدود ۱۵۰,۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

هو دبو، مدیرعامل Shanghai Kepler Exploration Robotics، شرکتی که او سال گذشته با الهام از ربات انسان‌نمای Optimus تسلا تأسیس کرد، گفت: «فضای زیادی برای کاهش هزینه وجود دارد. چین در تکرار و تولید سریع تخصص دارد.»

شرکت هو در حال کار روی پنجمین نسخه خود از یک ربات کارگر برای آزمایش در کارخانه‌ها است. او انتظار دارد قیمت فروش آن کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار باشد.

هنگامی که تسلا در سال ۲۰۱۹ کارخانه شانگهای خود را افتتاح کرد، مقامات چینی گفتند که انتظار دارند این پیشگام خودروی برقی «تاثیر گربه ماهی» بر صنعت چین داشته باشد: معرفی یک رقیب بزرگ که باعث شود رقبای چینی با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.

چین به دنبال سلطه بر بازار ربات‌های انسان‌نما
چین به دنبال سلطه بر بازار ربات‌های انسان‌نما

هو می‌گوید ربات Optimus تسلا نیز اثر مشابهی داشته است.

این خودروساز آمریکایی برای اولین بار Optimus را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد، که ایلان ماسک، مدیرعامل آن، آن را به عنوان «احتمالاً مهم‌تر از تجارت خودرو در طول زمان» توصیف کرد.

شرکت ماسک از رویکرد هوش مصنوعی برای Optimus استفاده می‌کند که بر اساس نرم‌افزار «رانندگی خودکار کامل» آن برای خودروهای برقی ساخته شده است. رقبای چینی و تحلیلگران می‌گویند تسلا در هوش مصنوعی پیشتاز است، اما چین توانایی کاهش قیمت تولید را دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ربات انسان‌نما فیگور ۰۲ در کارخانه‌ ب ام و

تسلا این هفته در نمایشگاهی در کنار کنفرانس در پکن، Optimus را به شکل مانکنی که در یک جعبه پلکسی گلاس در کنار یک سایبرتراک ایستاده بود، به نمایش گذاشت.

Optimus توسط بسیاری از انسان‌نماهای چینی که تکان می‌خوردند، راه می‌رفتند یا حتی شانه بالا می‌انداختند، تحت الشعاع قرار گرفت، اما همچنان یکی از محبوب‌ترین نمایشگاه‌ها بود و مملو از افرادی بود که عکس می‌گرفتند.

تابلویی در کنار Optimus نوشته بود: «سال آینده بیش از ۱۰۰۰ نفر از هموطنان من در کارخانه خواهند بود».

تسلا در بیانیه‌ای تکرار کرد که انتظار دارد از نمونه‌های اولیه فراتر رفته و سال آینده تولید Optimus را در مقیاس کوچک آغاز کند.

ربات‌ها در خط مونتاژ

UBTECH Robotics، مستقر در هنگ کنگ، همچنین ربات‌های خود را در کارخانه‌های خودرو آزمایش کرده است. این شرکت با Geely شروع کرد و روز پنجشنبه قراردادی را برای آزمایش آن‌ها در یک کارخانه آئودی در چین اعلام کرد.

سوتریوس استاسینوپولوس، مدیر پروژه UBTECH، گفت: «تا سال آینده هدف ما تولید انبوه خواهد بود.»

او گفت که این بدان معناست که تا ۱۰۰۰ ربات در کارخانه‌ها کار خواهند کرد. «این اولین گام به سوی استقرار در مقیاس بزرگ است.»

UBTECH از تراشه‌های Nvidia در ربات‌های خود استفاده می‌کند، اما بیش از ۹۰ درصد قطعات آن از چین است.

نسل فعلی ربات‌های تولیدی – بازوهای عظیم قادر به جوشکاری و سایر وظایف – عمدتاً توسط شرکت‌های خارج از چین، از جمله Fanuc ژاپن، گروه مهندسی سوئیسی ABB و Kuka آلمان، متعلق به تولیدکننده لوازم خانگی چینی Midea، هدایت شده است.

طبق گفته فدراسیون بین‌المللی رباتیک، چین با داشتن ربات‌های تولیدی نصب شده در کارخانه، بیش از سه برابر تعداد ربات‌های موجود در آمریکای شمالی، در جهان پیشرو است.

شین گووبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، در مراسم افتتاحیه رویداد پکن گفت که وزارتخانه‌اش راهنمایی شی را اجرا کرده و چین را به «یک نیروی مهم در صنعت ربات جهانی» تبدیل کرده است.

این کشور در ماه نوامبر گذشته خواستار تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۵ شد، اما این کار در مقیاسی بسیار کوچکتر از آنچه برای تحول تولید خودروهای برقی لازم است، آغاز خواهد شد.

راو از مؤسسه تحقیقاتی LeadLeo گفت: «من معتقدم که حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول خواهد کشید تا ربات‌های انسان‌نما بتوانند کاربرد تجاری گسترده داشته باشند.»

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×