چهارشنبه , ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » معرفی زیکر ۷X: با برد ۷۸۰ کیلومتر (Zeekr 7X)
زیکر 7X

معرفی زیکر ۷X: با برد ۷۸۰ کیلومتر (Zeekr 7X)

۱۴۰۳-۰۶-۱۱ زمان مطالعه: 4 دقیقه 11

زیکر 7X  در نمایشگاه خودروی چنگدو رونمایی شد. تحویل این خودرو در بازار چین تا پایان سپتامبر آغاز خواهد شد و تحویل در بازارهای خارجی نیز ظرف یک سال آینده صورت خواهد گرفت.

به گزارش مجله ماشین، زیکر تأکید کرده است که ۷X  با توجه به بازارهای جهانی طراحی شده است. این اولین SUV برقی سایز متوسط برند، دارای ابعاد ۴۸۲۵، ۱۹۳۰ و ۲۹۲۵ میلی‌متر (طول/عرض/ارتفاع) است. این خودرو با استفاده از نسخه ۸۰۰V پلتفرم معماری تجربه پایدار (SEA) جیلی، دارای فاصله محوری ۲۹۲۵ میلی‌متر است. لازم به ذکر است که ۷X نسبتاً سنگین است، با وزن‌های خالی در محدوده ۲۲۹۸ تا ۲۴۷۵ کیلوگرم.

زیکر 7X
نمای عقب زیکر ۷X

طراحی

۷X از زبان طراحی Hidden Energy Zeekr استفاده می‌کند. در قسمت جلوی خودرو، نمایشگر LCD تعاملی Zeekr Stargate جریان دارد که می‌تواند پیام‌ها و تصاویر را نمایش دهد. در قسمت عقب، خودرو از چراغ عقب نوع عبوری استفاده می‌کند. خریداران می‌توانند از بین چهار رنگ سفید قطبی، قهوه‌ای طلوع، خاکستری غروب و سیاه شب قطبی انتخاب کنند. این SUV با چرخ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی پشتیبانی می‌شود.

این خودرو یک SUV متوسط، پنج نفره و برای خانواده‌ها هدف‌گذاری شده است. با توجه به ابعاد خودرو، باید داخل آن بسیار جادار باشد. ۳۲ محفظه ذخیره‌سازی وجود دارد که به راحتی می‌توان از عینک آفتابی تا رژ لب را در آن قرار داد. فضای صندوق عقب ۶۱۶ لیتر است که زیکر می‌گوید برای کمپینگ کافی است.

فضای داخل

داخل خودرو دارای طرح دو صفحه‌ای نسبتاً استاندارد است. برای زیکر ۷X، این به معنای یک صفحه نمایش بزرگ شناور اطلاعات سرگرمی و یک پانل ابزار LCD است که به طور کامل در داشبورد ادغام شده است.

سیستم سرگرمی خودرو توسط یک تراشه Qualcomm Snapdragon 8295 تأمین می‌شود.

۷X دارای یک فرمان چهار شعبه است که هم قسمت بالا و هم پایین آن صاف شده و قسمت پایین بیشتر از قسمت بالا صاف شده است.

زیکر 7X
فضای داخل زیکر ۷X

بر روی فرمان دو چرخ اسکرول و چند دکمه نصب شده است. برخلاف مدل‌های قبلی زیکر ، انتخاب درایو اکنون بر روی یک ساقه نصب شده روی ستون فرمان قرار دارد نه روی کنسول مرکزی.

مسافران ردیف دوم از میزهای تاشوی سبک هواپیما که از پشت صندلی‌های جلو تا می‌شوند بهره‌مند می‌شوند. به نظر می‌رسد مدل‌های بالاتر نیز دارای صفحه نمایش‌های سرگرمی عقب هستند.

مسافران عقب همچنین صندلی‌های گرم و تهویه شده را در نسخه‌های بالاتر کنترل شده از طریق یک صفحه لمسی روی تکیه‌گاه بازویی تاشو دریافت می‌کنند. یک سقف پانوراما غیرقابل باز شدن همراه با یک پرده برقی وجود دارد.

مشخصات فنی

۷X در نسخه‌های تک موتوره و دو موتوره در دسترس است و تمام خودروها از یک موتور الکتریکی ۳۱۰ کیلوواتی سیلیکون کاربید در محور عقب استفاده می‌کنند. در نسخه‌های دو موتوره، یک موتور ۱۶۵ کیلوواتی نیز به محور جلو اضافه می‌شود که به خودرو زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۸ ثانیه می‌دهد.

زیکر 7X
زیکر ۷X

تمام نسخه‌های SUV دارای معماری ۸۰۰V و باتری‌های ۷۵ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی هستند. بسته باتری کوچکتر ۷۵ کیلووات ساعتی از باتری Golden Brick خود توسعه یافته زیکر تولید شده توسط VREMT، زیرمجموعه جیلی استفاده می‌کند. این همان نسخه نسل دوم باتری است که اخیراً در زیکر ۰۰۷ مدل سال ۲۰۲۵ رونمایی شده است و یک باتری لیتیوم و فسفات است. Zeekr ادعا می‌کند که این سریع‌ترین شارژ جهان است و می‌تواند در ۱۰.۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد SOC شارژ شود. این باتری به ۷X برد ۶۰۵ کیلومتر با استفاده از چرخه اندازه‌گیری CLTC می‌دهد. بسته باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی از یک باتری Qilin تأمین شده توسط CATL استفاده می‌کند که یک باتری نیکل منگنز کبالت (NMC) است که برای شارژ فوق سریع ۵C بهینه شده است. این به Zeekr 7X برد تا ۷۸۰ کیلومتر CLTC می‌دهد. لازم به ذکر است که گزینه‌های باتری دقیقاً همان گزینه‌هایی است که در Zeekr 007 مدل سال ۲۰۲۵ ارائه می‌شود.

ویزگی‌ها و امکانات

۷X مجهز به مجموعه‌ای از سنسورها، از جمله لیزر و با استفاده از دو تراشه Nvidia Orin X که ۵۰۸ TOPS قدرت محاسباتی را ارائه می‌دهند، باید با همان سیستم رانندگی هوشمند Haohan 2.0 در زیکر ۰۰۱ و ۰۰۷ عرضه شود. در طی چند ماه آینده، ارتقاءهای مختلفی خواهد رسید که در نهایت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به قابلیت در به در برای سیستم منجر خواهد شد.

جدول مشخصات

مشخصاتتوضیحات
طول/عرض/ارتفاع۴۸۲۵/۱۹۳۰/۲۹۲۵ میلی‌متر
پلتفرممعماری SEA با ولتاژ ۸۰۰ ولت
فاصله بین دو محور۲۹۲۵ میلی‌متر
وزن خالص۲۲۹۸ – ۲۴۷۵ کیلوگرم
نوع پیشرانهموتور سیلیکون کاربید ۳۱۰ کیلووات (تک‌موتور)؛ ۱۶۵ کیلووات (دو موتوره)
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت۳.۸ ثانیه (در نسخه دو موتوره)
نوع باتری۷۵ کیلووات ساعت (Golden Brick)؛ ۱۰۰ کیلووات ساعت (CATL Qilin)
برد پیمایش۶۰۵ کیلومتر (باتری ۷۵ کیلووات ساعت)؛ ۷۸۰ کیلومتر (باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت)
قابلیت شارژ سریعشارژ ۱۰ – ۸۰٪ در ۱۰.۵ دقیقه
رنگ‌هاسفید قطبی، قهوه‌ای سپیده‌دم، خاکستری شب‌هنگام، مشکی شب قطبی
سایز چرخ‌ها۱۹ یا ۲۰ اینچ
فضای بار۶۱۶ لیتر
ویژگی‌های داخلیدو صفحه نمایشگر، تراشه Qualcomm Snapdragon 8295، صندلی‌های گرم و تهویه‌شده (در نسخه‌های بالاتر)
سیستم هوش مصنوعیHaohan 2.0 با چیپ‌های Nvidia Orin X

گالری تصاویر

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×