پنجشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » تغییرات بزرگ در فولکس‌واگن: پایان دوران طلایی
تغییرات بزرگ در فولکس‌واگن

تغییرات بزرگ در فولکس‌واگن: پایان دوران طلایی

۱۴۰۳-۰۶-۱۸ زمان مطالعه: 4 دقیقه

فولکس‌واگن برای اولین بار در تاریخ 87 ساله خود، در حال بررسی تعطیلی برخی از کارخانه‌های خود در آلمان است. این شرکت آلمانی می‌گوید در غیر این صورت به اهداف کاهش هزینه‌ها دست نخواهد یافت و رقابتی باقی نخواهد ماند.

به گزارش مجله ماشین، فولکس‌واگن برای اولین بار در تاریخ ۸۷ ساله خود، در حال بررسی تعطیلی برخی از کارخانه‌های خود در آلمان است. این شرکت آلمانی می‌گوید در غیر این صورت به اهداف کاهش هزینه‌ها دست نخواهد یافت و رقابتی باقی نخواهد ماند.

اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس‌واگن، همچنین روز چهارشنبه به کارمندان گفت که این شرکت باید تعهد محافظت از اشتغال را که تا سال ۲۰۲۹ مانع از اخراج کارکنان می‌شد، پایان دهد. این اظهارات خشم نمایندگان کارگران و نگرانی سیاستمداران آلمانی را برانگیخته است.

در اینجا چند نکته در مورد مشکلات یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای خودروی جهان آورده شده است:

مدیریت شرکت می‌گوید برند اصلی فولکس‌واگن باید تا سال ۲۰۲۶، ۱۰ میلیارد یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. اخیراً مشخص شد که بخش خودروهای سواری فولکس‌واگن پس از اتکا به بازنشستگی‌ها و خریدهای داوطلبانه برای کاهش نیروی کار در آلمان، در مسیر رسیدن به این هدف نیست.

با کوچک‌تر شدن بازار خودروهای اروپا نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا، فولکس‌واگن می‌گوید اکنون ظرفیت کارخانه‌ای بیشتری نسبت به نیاز خود دارد و ادامه خطوط مونتاژ کم‌مصرف گران است.

آرنو آنتلیکس، مدیر مالی فولکس‌واگن، این موضوع را به ۲۵۰۰۰ کارگری که در مقر وولفسبورگ این شرکت جمع شده بودند، توضیح داد: اروپایی‌ها سالانه حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو کمتر از قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹، زمانی که فروش به ۱۵.۷ میلیون رسید، خریداری می‌کنند.

آنتلیکس به کارگران گفت از آنجایی که فولکس‌واگن حدود یک‌چهارم بازار اروپا را در اختیار دارد، این بدان معناست که “ما ۵۰۰۰۰۰ دستگاه خودرو کم داریم، معادل حدود دو کارخانه”. او افزود:  این هیچ ربطی به محصولات ما یا عملکرد فروش ضعیف ندارد. بازار دیگر وجود ندارد.

گروه فولکس‌واگن، که ۱۰ برند آن شامل SEAT، Skoda، CUPRA و وسایل نقلیه تجاری می‌شود، در نیمه اول سال جاری، سود عملیاتی ۱۰.۱ میلیارد یورو (۱۱.۲ میلیارد دلار) کسب کرد که ۱۱ درصد نسبت به رقم نیمه اول سال گذشته کاهش یافته است.

هزینه‌های بالاتر، افزایش متوسط ۱.۶ درصدی فروش را که به ۱۵۸.۸ میلیارد یورو رسید، اما به دلیل تقاضای راکد کاهش یافت، تحت‌الشعاع قرار داد. بلوم آن را “یک عملکرد محکم” در “محیط چالش‌برانگیز” نامید. برندهای لوکس فولکس‌واگن، از جمله پورشه، آئودی و لامبورگینی، بهتر از مدل‌های VW فروخته می‌شوند.

بحث در مورد کاهش هزینه‌ها بر برند اصلی و کارگران آن در آلمان متمرکز است. بخش خودروهای سواری فولکس‌واگن در سه ماهه دوم، ۶۸ درصد کاهش درآمد را ثبت کرد و حاشیه سود آن تنها ۰.۹ درصد بود که نسبت به ۴ درصد در سه ماهه اول کاهش یافته است.

یکی از دلایل این امر، این است که این بخش بخش عمده‌ای از ۱ میلیارد یورویی را که صرف خریدهای شغلی و سایر هزینه‌های بازسازی شد، پرداخت کرد. اما افزایش هزینه‌ها، از جمله برای دستمزدهای بالاتر، و فروش راکد خط تولید خودروهای برقی شرکت، یک مشکل عمیق‌تر است. علاوه بر این، رقابت جدید و قیمت رقابتی از چین، سهم خود را در بازار اروپا افزایش می‌دهند.

فولکس‌واگن باید خودروهای برقی بیشتری را برای رعایت محدودیت‌های هر چه پایین‌تر انتشار اتحادیه اروپا که از سال آینده شروع می‌شود، بفروشد. با این حال، این شرکت به دلیل هزینه‌های بالای باتری و تقاضای ضعیف برای خودروهای برقی در اروپا به دلیل حذف یارانه‌های مصرف‌کننده و استقرار کند ایستگاه‌های شارژ عمومی، حاشیه سود کمتری از این خودروها می‌بیند.

در همین حال، خودروهای برقی VW نیز در چین با مدل‌های ساخته شده توسط شرکت‌های محلی رقابت شدیدی دارند.

خودروسازان جهان در حال مبارزه برای آینده هستند و میلیاردها دلار برای تغییر به خودروهای برقی با انتشار کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند تا خودروهایی بسازند که از نظر قیمت رقابتی باشند و برد کافی برای ترغیب خریداران به تعویض داشته باشند. چین ده‌ها خودروساز دارد که خودروهای برقی را ارزان‌تر از معادل‌های اروپایی خود می‌سازند. این خودروها به طور فزاینده‌ای در اروپا فروخته می‌شوند.

به لطف همان فشارها، سود در BMW و مرسدس بنز آلمان نیز کاهش یافته است.

نمایندگان کارکنان در فولکس‌واگن نفوذ زیادی دارند. آنها نیمی از کرسی‌های هیئت مدیره را در اختیار دارند.

دولت ایالتی، که بخشی از شرکت است، همچنین دو کرسی هیئت مدیره دارد ( همراه با نمایندگان کارکنان اکثریت ) و ۲۰ درصد از حقوق رای در شرکت.

این بدان معناست که مدیریت مجبور خواهد بود مذاکره کند، فرآیندی که ماه‌ها طول خواهد کشید.

مدیران مجمع کارکنان قبل از شروع ارائه خود در مورد توضیح احتمالی، چند دقیقه با هو کردن، سوت زدن و بوق زدن روبرو شدند. کارگران شعار می‌دادند: ما فولکس‌واگن هستیم، شما نیستید.

دانیلا کاوالو، رئیس شورای کاری شرکت که نمایندگی کارکنان را بر عهده دارد، گفت که این شورا با تعطیلی کارخانه‌ها همراه نخواهد شد. او استدلال کرد که کاهش هزینه‌های نیروی کار، وضعیت مالی فولکس‌واگن را تغییر نخواهد داد.

کاوالو گفت: مشکل فولکس‌واگن این است که مدیریت ارشد کار خود را انجام نمی‌دهد. مناطق دیگری نیز وجود دارد که شرکت مسئول آن است… ما باید محصولات رقابتی داشته باشیم، ما مدل‌های سطح ابتدایی در خودروهای برقی نداریم.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×