پنجشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
» آرشیو اخبار » کسب و کار » نقش استعلام پلاک فعال در خرید و فروش خودرو
نقش استعلام پلاک فعال در خرید و فروش خودرو

نقش استعلام پلاک فعال در خرید و فروش خودرو

۱۴۰۳-۰۶-۲۷

خریدوفروش خودرو مراحل مختلفی دارد. استعلام پلاک، بررسی وضعیت خلافی خودرو و... ازجمله اقداماتی هستند که در زمان خریدوفروش خودرو انجام می‌شوند. این اقدامات به‌منظور جلوگیری از مشکل و به‌تعویق‌افتادن معاملات صورت می‌گیرند. برای استعلام خلافی خودرو یا وضعیت پلاک روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به‌بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استعلام خلافی خودرو با پلاک

جرایم رانندگی منجر به ثبت خلافی خودرو در سامانه پلیس راهور می‌شوند. این جرایم باید به‌موقع پرداخت شوند، در غیر این صورت مشکلاتی مانند افزایش جریمه را به‌دنبال خواهند شد. اهمیت پرداخت جرایم رانندگی و خلافی خودرو به‌خصوص زمان نقل و انتقال یا فروش آن اهمیت بیشتری دارد. روش‌های مختلفی برای بررسی وضعیت خلافی و میزان جرایم خودرو وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • استعلام خلافی خودرو با پلاک
  • استعلام خلافی خودرو راهور
  • استعلام خلافی ازطریق کد VIN
  • استعلام خلافی ازطریق کد ملی

در میان روش‌های گفته‌شده، استعلام خلافی خودرو راهور وضعیت دقیق‌تری در مورد جرایم رانندگی ارائه می‌دهد و استعلام خلافی خودرو با پلاک نیز امکان پرداخت جریمه خودرو به‌صورت آنی را فراهم می‌کند. یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌هایی که ازطریق آن می‌توان استعلام خلافی خودرو با پلاک را انجام داد، مراجعه به سوپر اپلیکیشن تاپ و بررسی وضعیت خلافی خودرو با کمک این اپلیکیشن است. بعد از استعلام خلافی در اپلیکیشن و مشخص‌شدن وضعیت جرایم می‌توانید پرداخت جریمه خودرو را به‌طور آنی و ازطریق درگاه امن اپلیکیشن انجام دهید.

فک پلاک خودرو چیست؟

استعلام خلافی خودرو یکی از اقداماتی است که در زمان خریدوفروش خودرو انجام می‌شود، دیگر اقدام مهم برای انجام معاملات خودرو، استعلام پلاک فعال است. در واقع پیش از انجام معاملات باید وضعیت تمام پلاک‌هایی که به‌نام شما است را بررسی کنید، این‌کار از بروز هرگونه مشکل بعد از معامله جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که پلاک فعالی به‌نام شما وجود داشته باشد، امکان ثبت‌نام برای خرید خودرو از کارخانه‌های تولیدی را نخواهید داشت؛ همچنین در‌صورت بروز هرگونه مشکل برای خودرویی که پلاک آن به‌نام شما است، شما نیز دچار مشکل و دردسر خواهید شد.

نقش استعلام پلاک فعال در خرید و فروش خودرو
نقش استعلام پلاک فعال در خرید و فروش خودرو

علاوه‌بر آن امروزه سوءاستفاده از کد ملی و ثبت پلاک بسیار زیاد شده است و ازطریق استعلام پلاک می‌توانید در جریان همه پلاک‌هایی که به‌نام شما است (فعال یا غیرفعال) مطلع شوید. ازطریق استعلام پلاک حتی وضعیت پلاک‌های فک‌شده نیز مشخص می‌شود.

فک پلاک زمانی انجام می‌شود که شما قصد فروش خودروی خود را داشته باشید. بعد از به‌نام‌زدن خودرو، پلاک از روی ماشین شما برداشته می‌شود یا در اصطلاح فک پلاک انجام می‌شود و پلاک جدید به‌نام خریدار روی خودرو پرچ می‌شود. در‌این‌صورت مسئولیت خودرو و هرگونه مشکلی که حین رانندگی با آن ایجاد شود، به‌عهده صاحب پلاک جدید آن خواهد بود. بعد از فک پلاک می‌توان پلاک را به‌ خودروی دیگر خود انتقال داد یا آن را به انبار تعویض پلاک ارائه کرد.

روش‌های استعلام فک پلاک

استعلام فک پلاک، به‌خصوص زمانی که خودرو به‌صورت وکالتی فروخته می‌شود، اهمیت زیادی دارد. درواقع اگر شخصا برای فروش خودروی خود اقدام نکرده‌اید و برای انجام این کار از وکیل کمک گرفته باشید، باید بعد از انجام معامله، وضعیت پلاک خود را بررسی کنید و از فک‌شدن آن اطمینان حاصل کنید. استعلام پلاک فک‌شده را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد.. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • استعلام پلاک از سامانه راهور ۱۲۰
  • استعلام پلاک ازطریق سامانه سخا
  • استعلام پلاک فک‌شده با مراجعه حضوری به پلیس +۱۰
  • استعلام ازطریق اپلیکیشن‌های موبایلی مانند سوپر اپلیکیشن تاپ

در میان روش‌های گفته‌شده، استعلام پلاک فعال یا فک‌شده ازطریق اپلیکیشن موبایلی تاپ سریع‌ترین نتیجه را داشته و ساده‌ترین فرایند را دارد.

مراحل انجام فک پلاک

اگر نتیجه استعلام پلاک فک‌شده، وجود پلاک فعالی که خودروی آن در اختیار شما نیست را مشخص کرد، باید برای فک پلاک و دریافت آن اقدام کنید. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به مراکز رسمی تعویض پلاک
  • دریافت برگه تعیین نوبت و باجه تعویض
  • تحویل مدارک شناسایی و خودرو به باجه مشخص‌شده
  • تنظیم و اقدامات لازم در مورد برگه سبز
  • مراجعه به پارکینگ به‌همراه برگه اثبات انتقال و فروش خودرو
  • انجام فرایند تعویض پلاک
  • فک پلاک از روی خودرو
  • تحویل پلاک به انبار پلاک یا درخواست انتقال به خودرویی دیگر

اهمیت استعلام پلاک‌های فعال هنگام خریدوفروش خودرو

استعلام پلاک فعال پیش از هر معامله‌ای در مورد خودرو الزامی است و اهمیت آن زمانی‌که خودرو به‌صورت وکالتی خریداری می‌شود، بیشتر است. در‌صورتی‌که خودروی فعالی به‌نام شخص وجود داشته باشد و آن خودرو به شخصی دیگر فروخته شود؛ اما پلاک تغییر نکند، هرگونه ارتکاب جرم با وسیله نقلیه، باعث مجرم شناخته‌شدن مالک پلاک می‌شود. استعلام پلاک همچنین مسائلی مانند سرقتی‌بودن خودرو را مشخص می‌کند.

روش‌های استعلام پلاک فعال

استعلام پلاک فعال خودرو با روش‌های مختلفی قابل انجام است که بهترین آن مراجعه به سوپر اپلیکیشن تاپ و استعلام ازطریق بخش مخصوص این اپلیکیشن است. با استفاده از این اپلیکیشن تنها نیاز به کد ملی و شماره تلفن همراه به‌نام خود که با کد ملی شما مطابقت داشته باشد، دارید.

برای استعلام پلاک ازطریق این اپلیکیشن تنها باید به‌بخش استعلام پلاک فعال مراجعه کنید، اطلاعات را وارد و هزینه لازم برای استعلام را پرداخت کنید.

نتایج ارائه‌شده شامل اطلاعات دقیق فرایند ثبت پلاک و استعلام وضعیت تمام پلاک‌های فعال و فک‌شده هستند. با استفاده از این اپلیکیشن به تاریخچه استعلام‌های قبلی خود نیز دسترسی خواهید داشت و بدون پرداخت هزینه مجدد می‌توانید استعلام‌های قبلی خود را بررسی کنید.

اول استعلام بعد معامله!

عدم‌اطلاع از وضعیت پلاک‌های فعال، جرایم پرداخت‌نشده و… ازجمله مشکلاتی هستند که احتمال بروز آن‌ها در زمان خریدوفروش خودرو وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات استعلام خلافی خودرو پیش از انجام معامله و پرداخت جریمه خودرو دو اقدام مهم هستند. جهت انجام این کار می‌توانید از خدمات سوپر اپلیکیشن تاپ استفاده کنید. استعلام خلافی خودرو ازطریق اپلیکیشن تاپ به‌راحتی انجام می‌شود و بعد از بررسی وضعیت خلافی می‌توان جرایم را در لحظه پرداخت کرد. ازطریق این اپلیکیشن می‌توان استعلام پلاک را نیز انجام داد و از بروز هرگونه مشکلی پیش از معاملات خودرو جلوگیری کرد.

(مطلب تبلیغاتی)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×