چرا برونو ساکو، رئیس سابق طراحی مرسدس بنز، یک استاد بود
به گزارش مجله ماشین، برونو ساکو، رئیس طراحی افسانهای مرسدس بنز، در ۱۹ سپتامبر در سن ۹۰ سالگی درگذشت. ساکو در شمال ایتالیا متولد شد و تحصیلات پایه خود را در آنجا در دانشگاه پلیتکنیک تورین گذراند و سپس در پینینفارینا و جییا کار کرد. اما در سال ۱۹۵۸، او یک شغل در بخش طراحی در مرسدس بنز گرفت و تا پایان عمر در آنجا ماند. ساکو بیش از ۴۰ سال در خودروساز آلمانی کار کرد؛ در طول ۲۵ سال آخر، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۹، او سمت و رئیس طراحی را بر عهده داشت.
مدت زمان حضور ساکو با برتری طراحی و مهندسی مرسدس، یکی از بیتردیدترین سلطنتها در تاریخ خودرو، مطابقت داشت. این اتفاقی نبود. ساکو معتقد بود که طراحی مرسدس باید بیانگر و نماد برتری فنی باشد و هرگز نباید برای پنهان کردن یا جبران کمبود آن استفاده شود. خودروهای بنز در دوران او به طرز دیوانهواری بیش از حد مهندسی شده بودند و به اندازه کافی مقاوم بودند تا ۲۰ یا ۳۰ سال دوام بیاورند. این امر به ساکو اجازه داد تا طراحیهای خود را نه تنها با محدودیت و ظرافت بلکه با ماندگاری ارائه دهد.
طراحیهای اصلی ساکو در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، شور منطقی برند را به قدری محکم بیان میکنند که تقریباً از پیش تعیین شده به نظر میرسند. این تا حدی به دلیل پایبندی او به دو اصل است: وابستگی افقی و وابستگی عمودی. اولی هویت طراحی سازگار در سراسر محدوده یک سازنده را تراز میکند. ( ساکو زمانی گفت: یک مرسدس بنز باید شبیه یک مرسدس بنز باشد) دومی به خودروهای یک سازنده ظرافت ماندگاری میدهد تا مالک هرگز احساس نکند که چیزی قدیمی را رانندگی میکند.
برای بزرگداشت زندگی ساکو، ما این مجموعه را از نه تا از بزرگترین طراحیهای مرسدس بنز او گردآوری کردهایم… و یکی که حتی خودش اعتراف کرد بدترین او بود.
تعدادی از خودروهایی که برونو ساکو طراحی کرد