شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» تازه‌ها و اخبار » معرفی کانسپت رنو امبلِم (Embleme): انقلابی در کاهش کربن
رنو امبلِم

معرفی کانسپت رنو امبلِم (Embleme): انقلابی در کاهش کربن

۱۴۰۳-۰۷-۱۴ زمان مطالعه: 3 دقیقه 5

کاهش کربن در حمل و نقل یکی از اهداف اصلی در مبارزه با تغییرات اقلیمی است. شرکت خودروسازی رنو برای دستیابی به این هدف با چالش‌های متعددی در زمینه‌های صنعت، انرژی، فناوری، تأمین، سرعت و غیره روبه‌رو است. برای رسیدن به انتشار کربن خالص تا سال ۲۰۴۰ در اروپا و ۲۰۵۰ در سطح جهانی، رنو نیاز دارد روش‌ها و فرآیندهای طراحی و ساخت خودروهای خود را به طور کلی متحول کند.

به گزارش مجله ماشین، این رویکرد را می‌توان در خودرو رنو امبلِم که در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۴ به نمایش درآمد مشاهده کرد. این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه خانوادگی، آزمایشگاهی برای نمایش نوآوری‌های توسعه یافته توسط رنو، امپر و شرکای آن‌ها به شمار می‌آید و هدف آن پاسخگویی به الزامات کاهش کربن است.

چالش‌های اصلی پروژه

رنو امبلِم
نمای جانبی رنو امبلِم

چالش اصلی این پروژه در این است که تا چه اندازه کاهش کربن در تمام مراحل چرخه عمر خودرو، از تولید تا از رده خارج شدن، به حداکثر رسیده است. پس از کانسپت «اسکنیک ویژن اچ۲»، رنو امبلِم یک گام جلوتر رفته و انتشار گازهای گلخانه‌ای (معادل CO2) را تا ۹۰ درصد نسبت به خودروی معادل امروزی کاهش داده است؛ به طوری که از تولید تا از رده خارج شدن تنها ۵ تن معادل CO2 تولید خواهد کرد.

برای دستیابی به این هدف، پروژه به بررسی ترکیب‌های هوشمند، معتبر و قابل اجرا پرداخته است که شامل مواد بازیافتی با ردپای کربن کم، مواد طبیعی و فرآیندهای تولید کاملاً مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر می‌شود.

 کارایی در هسته زبان طراحی جدید رنو

رنو امبلِم سمبل رویکرد جدیدی به طراحی خودرو است. طراحی بیرونی آن که شامل منحنی‌های زیبا و خطوط فنی است، به ایجاد یک شیء بسیار مطلوب کمک کرده و با بهینه‌سازی دقیق آیرودینامیک، به افزایش کارایی موتور بدون کاهش زیبایی شناسی کمک می‌کند.

رنو امبلِم
نمای عقب رنو امبلِم

به عنوان مثال، در رنو امبلِم، آینه‌های جانبی با دو دوربین جایگزین شده‌اند و تیغه‌های برف‌پاک‌کن در زیر کاپوت پنهان شده‌اند. طراحی چرخ‌ها به نحوی است که جریان هوا را بهینه‌سازی کند و دیفیوزر فعال به تعادل جریان هوا و کاهش درگ آیرودینامیکی کمک می‌کند.

طراحی ادغام شده با کارایی

رنو امبلِم
رنو امبلِم

طراحی رنو امبلِم به گونه‌ای است که محاسن یک خودروی خانوادگی را با کارایی بالا به نمایش می‌گذارد. این خودرو دارای ابعاد ۴.۸ متر طول و ۲.۹ متر فاصله بین محور است که برای مسافرت‌های خانوادگی و حمل بار مناسب است. همچنین، کاهش وزن به طرز قابل توجهی می‌تواند تأثیر مثبتی بر میزان انتشار CO2 داشته باشد.

 سیستم محرکه پایدار و سازگار با محیط زیست

رنو امبلِم از سیستم محرکه الکتریکی دوگانه‌ای بهره‌مند است که به دو صورت کار می‌کند: یک باتری قابل شارژ معمولی برای استفاده‌های روزمره و یک سلول سوخت هیدروژنی برای سفرهای طولانی. این تنظیم به خودرو این امکان را می‌دهد که مسافت‌هایی تا ۱۰۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ طی کند.

رویکرد نوآورانه کار

برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه کاهش کربن، خودرو امبلِم نیازمند روش‌های جدید کاری بود. بیست شریک متخصص در این پروژه با رنو و امپر همکاری کردند تا هر یک با فناوری یا دانش خود به کاهش ۹۰ درصدی CO2 کمک کنند و نوآوری را بدون مرز بین برندها و شرکا تحریک کنند.

رنو امبلِم
رنو امبلِم

روش‌شناسی مبتنی بر تحلیل چرخه عمر

تحلیل چرخه عمر (LCA) یک روش علمی است که تأثیرات زیست‌محیطی خودرو را از تولید تا از رده خارج شدن ارزیابی می‌کند. این روش شامل استخراج مواد، تولید، مونتاژ، حمل و نقل، استفاده، نگهداری و بازیافت است. در پروژه امبلِم، هدف رسیدن به انتشار فقط ۵ تن معادل CO2 تا پایان چرخه عمر است که نشان‌دهنده کاهش حدود ۹۰ درصدی است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×