شنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۳
» تازه‌ها و اخبار » سرمایه‌گذاری ژاپن در چین ۱۶ درصد کاهش یافت
سرمایه‌گذاری ژاپن در چین ۱۶ درصد کاهش یافت

سرمایه‌گذاری ژاپن در چین ۱۶ درصد کاهش یافت

۱۴۰۳-۰۷-۱۴ زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرمایه‌گذاری‌های ژاپنی‌ها در چین به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته و این روند نگرانی‌های جدی را برای اقتصاد این کشور به همراه دارد. بر اساس گزارشی از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴، سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری‌های محلی ژاپنی‌ها به مدت هفت فصل متوالی کاهش یافته و برای اولین بار کمتر از میزان سرمایه‌گذاری در اروپا شده است.

به گزارش مجله ماشین، این کاهش سرمایه‌گذاری که از خودروسازان ژاپنی آغاز شده، اکنون به تأمین‌کنندگان قطعات و دیگر بخش‌های زنجیره تأمین در چین نیز سرایت کرده است. در این مدت، سرمایه‌گذاری در چین، که شامل هنگ‌کنگ نیز می‌شود، در مقایسه با سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته است.

سهم چین از سرمایه‌گذاری‌های خارجی ژاپنی‌ها به ۱۳.۶ درصد کاهش یافته که این میزان از سهم اروپا در دو فصل گذشته کمتر است. در حالی که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۹، چین ۱۸.۶ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده بود، اکنون میزان این سهم کاهش یافته است.

از آن سو، چین برای ژاپن به عنوان دومین مقصد بزرگ صادرات و تأمین‌کننده اصلی واردات شناخته می‌شود. اگرچه چین ارتباطات جغرافیایی و اقتصادی قوی‌تری با ژاپن دارد، اما اولویت آن به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.

کاهش سرمایه‌گذاری در چین به دلیل چالش‌های خودروسازان ژاپنی به وجود آمده است. در حال حاضر، شرکت‌های چینی در صنعت وسایل نقلیه با کاهش بیش از ۲۰ درصدی درآمدهای فصلی نسبت به سال گذشته مواجه هستند. رقابت با شرکت‌های خودروساز محلی مانند BYD که پیشتاز در تولید خودروهای الکتریکی است، به شدت افزایش یافته است.

نیسان در ماه ژوئن کارخانه‌ای را در چانگژو تعطیل کرد که ظرفیت تولید سالانه آن ۱۳۰,۰۰۰ واحد بود و معادل ۱۰ درصد از تولید کل شرکت در چین محسوب می‌شد. همچنین، هندوستان درپی کاهش ظرفیت در سایر کارخانه‌ها است.

در همین حال، هوندا برنامه‌هایی برای تعطیلی کارخانه‌ای در استان گوانگ‌دونگ و تعلیق تولید در کارخانه‌ای در استان هوبی اعلام کرده است. حتی در نظر گرفتن یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی جدید، منجر به کاهش ظرفیت تولید سالانه به میزان ۲۹۰,۰۰۰ واحد خواهد شد.

تأثیرات این بحران به صنایع تأمین‌کننده قطعات و مواد نیز رسیده است. شرکت‌های مرتبط با هوندا مانند J-MAX در حال فروش بخشی از کارخانه‌ خود در گوانگ‌ژو هستند و همچنین برنامه‌های کاهش ظرفیت تولید در ووهان را دارند.

شرکت Nippon Steel نیز از یک سرمایه‌گذاری مشترک با Baoshan Iron & Steel خارج شده که نشان‌دهنده روند خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی از چین است. به علاوه، رقابت فزاینده‌ای بین تولیدکنندگان محلی نیز به چالش‌های موجود دامن زده است.

با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌های ژاپنی‌ها در چین، پکن همچنان به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. در ماه مارس، دولت این کشور یک برنامه ۲۴ نقطه‌ای برای جذب شرکت‌های خارجی اعلام کرد، شامل کاهش محدودیت‌های واردات و تسهیل روند سرمایه‌گذاری. با این حال، شرکت‌های خارجی هنوز نسبت به این موضوع مردد هستند.

در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴، برای اولین بار در سه فصل اخیر، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین از ورود به کشور کمتر شده است. کارشناسان معتقدند که فضای محدود برای سرمایه‌گذاری آزاد، رکود اقتصادی و رقابت شدید مانع از ورود شرکت‌های خارجی به بازار چین شده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

گروه نویسندگان

تحریریه مجله ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×