دوشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۳
اخطار به فروشندگان خودرو

روش های جدید کلاهبرداری خودرو: راه‌های پیشگیری

۱۴۰۳-۰۷-۱۶ زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، ​سید مهیار قریشی، کارشناس خودرو، در توییتی به ناامنی‌هایی که برخی کلاهبرداران در بازار خودرو به وجود می‌آورند، اشاره کرده و نکات مهمی برای پیشگیری از این مشکلات برای فروشندگان خودرو ارائه داد.​

وی یادآور شد که با توجه به شیوه‌های خاصی که کلاهبرداران استفاده می‌کنند، ضروری است که فروشندگان به نکات زیر دقت کنند:

‏قبل ازفروش،ماشین را به مراکز کارشناسی معتبر ببرید تا از شرایط فعلی اتومبیل باخبر شوید ممکنه ماشینی که شما چند سال پیش خریدین از ابتدا رنگ شدگی داشته باشه و شما ندونید یا اینکه پسر،همسر یاسایر اعضای خانواده بدون اطلاع شما با ماشین تصادف کرده یاحتی خودتان درگذشته رنگ کرده و فراموش کرده باشید.

‏برای فروش اتومبیل حتی اگر تمایل به همکاری با نمایشگاه ماشین ندارید سعی کنید حداقل با مراجعه حضوری به یک نمایشگاه ماشین از قیمت حدودی اتومبیلتان و اخرین شرایط مربوط به هزینه ها مثل عوارض ها و غیره اطلاعات کسب کنید یا از طریق دوست و آشنا که در این زمینه مطلع هستند اطلاعات بگیرید.

‏صداقت بهترین روش معامله است پس اگر از رنگ شدگی یا ایراد اتومبیل اطلاع دارید به خریداراطلاع دهید تابا آگاهی کامل خرید کند زیرا اگر اعلام نکنید با توجه به اینکه همه خریداران تمایل به مراجعه به کارشناسی دارند نهایتا ایراد ماشین مشخص میشود هم وقت شما تلف شده هم خریدار مدعی ضرروزیان میشود.

‏بدترین چیز در معامله هم طمع است زیرا اکثر اینچنین مشکلات زمانی بوجود می آید که یک طرفِ معامله قیمت وسوسه انگیز پیشنهاد میدهد این پیشنهاد باعث مشود که طرف مقابل برای اینکه به آن برسد ازخیلی مسایل به راحتی بگذرد و نکته سنجی و دقت لازم را نداشته باشد و دقیقا همینجاست که لطمه میخورد.

‏درموارد بسیاری دیده شده افرادشیاد با اعلام پیشنهاد قیمت وسوسه کننده برای خرید اتومبیل توجه فروشنده را به خود جلب کرده و پس ازجلب اعتماد ،خودروی چندصد میلیونی یا حتی میلیاردی را با فقط ۲-۳ میلیون تومن بیعانه میکنند یا با پرداخت مبلغ ۱۰ -۲۰ میلیون تومان از طرف مبایعه نامه میگیرند و بااشاره به گفته های فروشنده که اتومبیل رنگ ندارددرقولنامه ضررو زیان تعیین میکنندالبته به او میگویند که به حرف شما اعتماد داریم و نیاز به مراجعه به کارشناسی نیست فروشنده هم خوشحال از اینکه به همین راحتی ماشین رنگ دار خودش رو به عنوان بی رنگ با قیمت بالاتر فروخته است اعتمادکرده و اتومبیل را در پارکینگ امانت میگذارند یا به قولی ۲ قبضه میکنند وفروشنده با این خیال که سند اتومبیل به نامش است و خریدار که فقط چند میلیون داده و یک برگه کاغذ در دست دارد هیچ کاری نمی تواند بکند تن به این کار اشتباه می دهد در صورتیکه متاسفانه خیلی افراد با این روش کاسبی میکنند.

‏ آنها از همان نگاه اول میدانند اتومبیل شما چه شرایط و ایرادی دارد ولی خود را مشتاق و ساده جلوه میدهند تااعتماد شما راجلب و شما احساس کنید که برنده این معامله هستید اما یکباره فردا دقیقا زمانی که شما آماده دریافت پول ماشین هستید اعلام میکنند که خودرو حتما نیاز به کارشناسی دارد! و بعد ازکارشناسی هم طبق ضررو زیانی که درمبایعه نامه ذکر کرده اند ازشما پول سنگینی میگیرند،متاسفانه برخی دلال ها از این روش استفاده میکنند دقیقازمانیکه شما کاررا تمام شده فرض کردید،بیعانه دریافت نموده و برای پول خودرو که دستتان میرسد برنامه ریزی کرده اید این نقشه رااجرا میکنند.

‏خیلی باید مراقب باشید و با هر کسی معامله نکنید حتی اگر به اتومبیلتان مطمئن هستید که سالم است و رنگ شدگی و هیچ مشکلی ندارد به طمع پیشنهاد چند میلیون بالاتر تَن به هر کاری و معامله با افراد مشکوک ندهید.

متاسفانه برخی افراد شیاد و کلاهبردار بعد از پرداخت بیعانه و امانت گذاشتن خودرو در پارگینگ به بهانه اینکه برای آسودگی و اطمینان شما بهتر است ماشین را از پارکینگ خارج نکنیم یکی از همدستان خود را به عنوان کارشناس سیار می آورند تا روی ماشین شما ایراد بگذارد و ضرر و زیان بگیرند، مواظب باشید در دام افراد شیاد که با روش های گوناگون مثل چکش زنی و ضربه زنی کلاهبرداری می کنند نیوفتید چند سال پیش باند کلاهبرداری دستگیر شدند که اتومبیلها را به همین روش قولنامه میکردند آنها اغلب طعمه را از بین افراد و خانواده های ساده و کم اطلاع انتخاب میکردند.

خودرو را باپرداخت مبلغی قولنامه کرده در قولنامه ضررو زیان تعیین میکردند سپس با فروشنده در دفترخانه ای که ازقبل مشخص کرده بودند قرار گذاشته،یک نفر که همدستشان بوددرفرصت مناسب درخیابان باچکش به بدنه یازیر اتومبیل ضربه محکمی میزد دقیقا همان زمانیکه خریدارو فروشنده داخل محضر بودند.

خریدار به بهانه ای ازمحضر بیرون میامد ظاهرا شک میکرد و یک راست میرفت سراغ بدنه ماشین و جای ضربه و فرورفتگی که همدستشان چند دقیقه پیش ایجاد کرده بود از همین برای دریافت ضرر و زیان استفاده میکردند و با دعوا،دادو بیداد وتهدید فروشنده را مجبور میکردند ضررو زیان چندین میلیونی بدهد.

بهتر است قبل از اینکه خریدار و فروشنده از کلیه شرایط اتومبیل،شرایط پرداخت وهزینه ها و کلیه مسایل مربوطه به توافق نرسیده اند اقدام به نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه نکنند و در قبال دریافت بیعانه فقط رسید بدهند.

حتی المقدور از گرفتن بیعانه و کارت به کارت کردن قبل از اینکه خریدار اتومبیل را ببیند و به کارشناسی ببرد پرهیز کنید ، در قبال گرفتن چند میلیون تومان بیعانه خود و اتومبیلتان را درگیر نکنید.

اگر فرد ریسک پذیری نیستید سعی کنید اتومبیل خود را به دوست و آشنا بفروشید حتی به قیمت چند میلیون پایین تر و درگیر معامله با شخص غریبه و دلال که هیچ شناختی از اون ندارید نشوید.

میتوانید اتومبیل خود راازطریق نمایشگاه ماشین معتبر و با سابقه که جواز کسب معتبر داردبفروشیدیا حتی بصورت امانت نزدشان برای فروش بگذارید.

‏شاید از نظر عموم مردم فرق چندانی بین دلال و نمایشگاهی وجود نداشته باشه اما خیلی فرق هست بین دلال(کسی که ماشین خریدوفروش میکنه)با صاحب نمایشگاه. بدون شک صاحب نمایشگاهی که سالیان سال در محل کسب خودش فعالیت داره و جواز کسب معتبر هم داره هیچوقت حاضر نمیشه ماشینی رو بخره که طرف مقابل حتی حاضر نیست ماشین رو امانت بزاره اونجا و این بحث های ۲ قبضه پارکینگ و قبض رو از وسط نصف میکنیم و…‏ فقط مربوط به دلال ها میشه و بس.

اصلا لازم نیست برای فروش اتومبیل پول اضافه و کمسیون به نمایشگاه بپردازید میتوانید خودتان شخصا اقدام نموده و اتومبیل را آگهی کنید و با رعایت نکات اتومبیل را بفروش برسانید.

اگر وقت یا حوصله دغدغه های فروش و درگیر شدن با مشتری و غیره راندارید و ترجیح میدهید خودتان مستقیم عمل نکنید و از طریق نمایشگاه ماشینتان را به فروش برسانید دقت داشته باشید که فقط با صاحب نمایشگاه یا مدیریت مجموعه قولنامه بنویسید و حتما تاکید کنید مهر نمایشگاه هم روی آن بزنند.

دقت داشته باشید هر شخص یا دلالی که داخل نمایشگاه حضور دارد و‌حتی جواب مشتری را هم میدهد به منزله نمایشگاه نیست و اعتبار لازم را ندارد برای خرید و فروش حتما نمایشگاههایی که جواز کسب معتبر دارند را انتخاب کنید تا اگر با مشکل هم مواجه شدید بتوانید از طریق اتحادیه پیگیری کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×