دوشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۳
پراید EV

معرفی کانسپت کیا پراید EV: هدیه تولد کیا بریتانیا به خود

۱۴۰۳-۰۷-۱۶ زمان مطالعه: 5 دقیقه 11

کیا بریتانیا از کیا پراید EV، یک مدل «ریستوماد» منحصر به فرد که به مناسبت 80 سالگی شرکت ساخته شده است، رونمایی کرد.

به گزارش مجله ماشین، این خودروی بازسازی و اصلاح‌شده برای اولین بار در ۶ اکتبر ۲۰۲۴ در نمایشگاه «بایسستر هریتیج» معرفی شد. پروژه پراید EV حاصل همکاری کیا بریتانیا و متخصصان پیشرانه‌های الکتریکی و تبدیل خودروهای کلاسیک به برقی، شرکت الکتروجنیک است.

پراید EV یک «ریستوماد» خاص و بازیگوش است که از همکاری کیا بریتانیا و الکتروجنیک ساخته شده و بر اساس یک خودرو پراید ۱.۳ LX پنج‌دره مدل ۱۹۹۶ از ناوگان خودرویی تاریخی کیا شکل گرفته است.

پراید EV
نمای عقب پراید EV

پراید EV به یک پیشرانه کاملاً الکتریکی مجهز شده است با قدرت بالا، گشتاور فوری و بدون انتشار گازهای آلاینده. تمامی قطعات مربوط به موتور احتراق داخلی خودرو با پیشرانه الکتریکی جایگزین شده‌اند و تنها جعبه‌دنده دستی پنج سرعته و شافت‌های انتقال قدرت به منظور حفظ تجربه رانندگی همچنان حفظ شده‌اند.

این تبدیل از موتور بنزینی به برقی به‌صورت دستی در بریتانیا انجام شده است. پراید EV به‌طور کامل برای تردد در جاده‌های عمومی قانونی است و ترکیبی از یک خودروی کنجکاوی‌برانگیز و سرگرم‌کننده است که به‌عنوان یک هچ‌بک داغ اولیه لذت رانندگی را به ارمغان می‌آورد.

خودرو همچنان طراحی دهه ۱۹۸۰ خود را حفظ کرده است، اما با برخی ویژگی‌های مدرن کیا در سال ۲۰۲۴ سازگار شده است. بدنه خودرو از رنگ آبی «کینگ‌فیشر» اصلی آن به رنگ سفید مرواریدی (که در مدل‌های EV3، EV6، EV9 و نیرو EV نیز استفاده شده است) تغییر یافته است و چراغ‌های جلو و عقب نیز به‌روزرسانی شده‌اند تا بهبود دید در هر شرایطی را فراهم کنند.

مشخصات فنی پراید EV

پراید EV قدرتمندترین نسخه از این مدل است که تا به حال ساخته شده است. موتور برقی آن قدرت خروجی به مراتب بالاتری نسبت به موتورهای چهار سیلندر ۱.۱ یا ۱.۳ لیتری اصلی پراید دارد.

موتور بنزینی ۱.۳ لیتری و سایر اجزای مرتبط جای خود را به یک موتور الکتریکی و دو بسته باتری ۱۰ کیلووات‌ساعتی داده‌اند. این موتور الکتریکی توانایی تولید تا ۱۰۷ اسب بخار (۸۰ کیلووات) و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که به ترتیب ۷۷.۷٪ و ۹۹.۲٪ افزایش قدرت و گشتاور نسبت به نسخه بنزینی ایجاد می‌کند.

سیستم انتقال قدرت دستی پنج‌سرعته خودرو حفظ شده و با یک کیت کلاچ جدید بهینه‌سازی شده است. این خودرو همچنین به یک سیستم فرمان الکترونیکی جدید برای واکنش بهتر در شتاب‌گیری مجهز شده است.

پراید EV
پراید EV

سه حالت رانندگی: ‘Eco’، ‘Sport’ و ‘Auto’

پراید EV دارای سه حالت رانندگی است که به رانندگان امکان می‌دهد بین حالت‌های ‘Eco’ برای رانندگی اقتصادی، ‘Sport’ برای عملکرد بهینه و ‘Auto’ برای رانندگی خودکارتر یکی را انتخاب کنند.

پراید EV سومین خودروی منحصر به فرد کیا بریتانیا است که در سال‌های اخیر ساخته شده است.

گالری تصاویر پراید EV

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×