دوشنبه , ۳۰ مهر ۱۴۰۳
چین در آستانه تسلط بر صنعت خودروهای برقی اروپا

چین در آستانه تسلط بر صنعت خودروهای برقی اروپا

۱۴۰۳-۰۷-۳۰ زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مجله ماشین، با توجه به روندهای موجود، چندان پنهان نیست که خودروسازان غربی تحت فشار رقبای چینی قرار دارند و این موضوع به وضوح در عرصه خودروهای برقی مشاهده می‌شود. خودروسازان اروپایی به ویژه در معرض خطر قرار دارند و با محدودیت‌هایی در بازار چین و احساس فشاری در بازارهای اروپا مواجه هستند. نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۴ به نظر می‌رسد که این روند را تغییر خواهد داد و مدل‌های برقی ارزان‌تری را به نمایش می‌گذارد تا خودروسازان بتوانند در برابر پیشرفت چین در بازار خودروی اروپا مقاومت کنند.

تولیدکنندگان چینی محلی به تولید کپی‌های ارزان از طراحی‌های موفق اروپایی راضی بودند و این خودروها اغلب در آزمایش‌های ایمنی عملکرد ضعیفی داشتند. اما با گذشت زمان، اوضاع تغییر کرده و تولیدکنندگان محلی شروع به استخدام مهندسان و طراحان غربی کردند.

این مسأله کمک‌کننده بود، اما سیاست‌های دولتی نیز واقعاً به خودروسازان چینی کمک کرد تا در برابر رقبای غربی رقابتی عمل کنند. طبق این سیاست، هیچ خودروساز خارجی اجازه تولید خودرو در چین را نداشت مگر اینکه با یک شرکت محلی شریک می‌شد. این محدودیت به صنعت خودروی محلی کمک شایانی کرد و زمینه انتقال تکنولوژی را فراهم کرد.

با افزایش تقاضا، خودروسازان غربی با این توافق خوشحال بودند و حتی توسعه و تولید را به چین منتقل کردند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. با این حال، این مسأله به ضرر آنها تمام شد و وقتی خودروسازان چینی شروع به رقابت با آنها کردند، سهم بازارشان کاهش یافت.

انقلاب خودروهای برقی

تسلط بر خودروهای برقی برای شرکت‌های چینی به مراتب آسان‌تر از خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی بوده است. خودروهای برقی نسبت به خودروهای ICE بسیار کمتر پیچیده‌اند و دارای بخش‌های متحرک کمتری هستند. تولید باتری‌های Li-ion چالش‌برانگیزترین بخش است و چین در این زمینه بسیار جلوتر از دیگران است.

در حال حاضر، با وجود تلاش‌هایی برای ایجاد زنجیره‌های تأمین محلی در اروپا، نتایج موفقیت آمیز نبوده است. بهترین نمونه، Northvolt است که به دنبال ساخت نخستین کارخانه باتری در سوئد بود. این استارتاپ میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از خودروسازان اروپایی جذب کرد، اما به سرعت با مشکلات مدیریتی و مالی مواجه شد.

در حالی که Northvolt اکنون در آستانه ورشکستگی قرار دارد، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت‌های چینی منتظر وقوع این ورشکستگی برای خرید دارایی‌های آن به قیمت مناسب هستند. اگر این اتفاق بیفتد، چین می‌تواند کنترل بخش حیاتی زنجیره تأمین باتری اروپا را به دست گیرد و قدمی به داخل اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شود.

 

جنگ اقتصادی در حال وقوع است!

همه نشانه‌ها حاکی از جنگ اقتصادی است و تعرفه‌های جدید بر واردات خودروهای برقی چینی به اروپا و آمریکای شمالی تنها بخشی از این مسئله است. اگرچه این تعرفه‌ها خود چندان تغییری ایجاد نخواهند کرد، اما موجب تقسیم خودروسازان اروپایی به دو دسته حامی و مخالف شده است.

در این بین، شرکت Stellantis به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران، قرار گرفته است. بدیهی است که آنهایی که در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به جمع مخالفان پیوسته‌اند.

کارشناسان و تحلیلگران حاضر در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۴ اکنون نشانه‌های تغییر را مشاهده می‌کنند به طوری که به نظر می‌رسد اروپا در حال بیدار شدن است. به جای مدل‌های لوکس قبل، خودروسازان محلی سرانجام مدل‌های برقی مقرون به صرفه‌ای را به بازار عرضه کردند که می‌تواند فروش خودروهای برقی را دوباره افزایش دهد.

مدل‌های برقی اقتصادی در نمایشگاه پاریس

شرکت‌های خودروسازی مانند Renault و Stellantis خود را به‌طور ویژه در عرصه خودروهای برقی به نمایش گذاشتند. خودروی Dacia Spring به عنوان یکی از ارزان‌ترین مدل‌های برقی در بازار، توجه قابل توجهی جذب کرد. همچنین، مدل‌های تازه‌ای مانند Renault 4 E-Tech و Twingo E-Tech که قیمت آنها کمتر از ۲۰,۰۰۰ یورو است، می‌توانند مشتریان بیشتری را جلب کنند.

اما در این میان همچنان یک تناقض وجود دارد؛ خودروسازان اروپایی در برابر محصولات چینی، دست به خرید تکنولوژی یا محصولات کامل از آنها می‌زنند. با این حال، این تغییر در روحیه نشان می‌دهد که خودروسازان اروپایی هنوز در تلاش برای حفظ رقابت باقی مانده‌اند.

این خودروهای برقی اقتصادی به نظر می‌رسد که بتوانند به خودروسازان اروپایی کمک کنند تا در این جنگ بقا، خود را در بازار خودروهای برقی حفظ کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×