پورشه شبکه نمایندگی خود در چین را کاهش میدهد
به گزارش مجله ماشین، پورشه، در واکنش به تداوم ضعف تقاضا در بزرگترین بازار خودروی جهان، شبکه نمایندگیهای خود را در چین کاهش خواهد داد. این ضعف تقاضا ضربه سختی به خودروسازان اروپایی وارد کرده و آنها را مجبور به کاهش هزینهها برای حفظ حاشیه سود کرده است.
پورشه پس از اعلام کاهش ۴۱ درصدی سود عملیاتی در سه ماهه سوم، به دنبال صرفهجوییهای چند میلیارد یورویی در هزینهها تا سال ۲۰۳۰ است.
لوتس مِشکِه، مدیر مالی پورشه به خبرنگاران گفت: چین نه تنها برای پورشه، بلکه برای بسیاری دیگر، چالشی باورنکردنی است. ما دیگر نمیتوانیم فرض کنیم که چین برای بازیگران اروپایی به وضعیت گذشته خود بازگردد.
مشکه گفت که ساختار هزینه پورشه برای تطابق با فروش سالانه حدود ۲۵۰ هزار خودرو در سطح جهانی تنظیم خواهد شد. این رقم پایینتر از بیش از ۳۰۰ هزار خودرویی است که این شرکت در سالهای اخیر به فروش رسانده است.
پورشه که اکثر سهام آن متعلق به فولکسواگن است، اعلام کرد که تقاضای ضعیف در چین و تغییر کندتر از حد انتظار به سمت خودروهای برقی، این شرکت را مجبور به بازنگری در خط تولید، بودجه و هزینههای خود کرده است.
مشکه با اشاره به این که هدف از این اقدامات، افزایش انعطافپذیری و مقاومت بیشتر است، گفت: در چین با یک تغییر ساختاری در تقاضا مواجه هستیم، جایی که بحران اقتصادی بر هزینههای کالاهای لوکس تأثیر گذاشته است.
او گفت: ما بازار چین را رها نمیکنیم، اما باید با واقعیتها روبرو شویم. فروش خودرو در چین در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال جاری احتمالا راکد خواهد ماند و پورشه شبکه نمایندگیهای محلی خود را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.
سود عملیاتی پورشه در سه ماهه سوم ۴۱ درصد به ۹۷۴ میلیون یورو (۱.۰۵ میلیارد دلار) کاهش یافت که پایینتر از میانگین ۱.۰۸ میلیارد یورویی برآورد تحلیلگران است. همچنین فروش این شرکت در این دوره به ۹.۱ میلیارد یورو کاهش یافت که منجر به حاشیه سود عملیاتی ۱۰.۷ درصدی شد. این حاشیه سود بسیار پایینتر از چشمانداز میانمدت ۱۷ تا ۱۹ درصدی پورشه است.
اظهارات پورشه با اظهارات همتایان خود یعنی بامو و مرسدسبنز که وابستگی زیادی به چین دارند، همخوانی دارد. این شرکتها تحت فشار کاهش شدید هزینهها و یافتن بازارهای جدید برای فروش محصولات خود هستند.
مرسدسبنز روز جمعه اعلام کرد که پس از نصف شدن سود در سه ماهه سوم به دلیل تقاضای ضعیف و رقابت شدید در چین، هزینهها را افزایش خواهد داد. این شرکت بدترین بازده فروش را از زمان همهگیری در واحد اصلی خودروهای خود ثبت کرده است.
پورشه چشمانداز خود برای سال ۲۰۲۴ را تایید کرد و همچنان فروش ۳۹ تا ۴۰ میلیارد یورو و حاشیه سود عملیاتی ۱۴ تا ۱۵ درصد را پیشبینی میکند. میانگین برآوردهای تحلیلگران از فروش ۳۹ میلیارد یورویی و حاشیه سود ۱۳.۸ درصدی برای سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.