گزارش مسابقه فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
فهرست مطالب:
گزارش مسابقه اصلی فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
با خاموش شدن چراغ ها در شروع مسابقه، ورشتاپن که در جایگاه دوم قرار داشت، بهترین واکنش را نشان داد و در مسیر طولانی به پیچ اول، هلندی از ساینز پیشی گرفت. ساینز که سعی داشت دوباره حمله کند، دیر ترمز گرفت اما گوشه پیست را برید و هنگامی که راننده فراری به سرعت جایگاه را پس داد، راننده ردبول با پیشی گرفتن از ساینز و نوریس، رهبری را به دست گرفت.
با این حال، در عقبتر، تماسی برقرار شد. یوکی تسونودا از آر بی سعی کرد از الکس آلبون در خارج سبقت بگیرد اما با توجه به اینکه راننده ویلیامز توسط پیر گاسلی از آلفارومی فشار میآورد، جایی برای حرکت وجود نداشت و تسونودا به جلوی چپ آلبون برخورد کرد. راننده ژاپنی به دیوار پرتاب شد و به سمت منطقه خارج از پیست لغزید. در همین حال، آلبون سیستم تعلیق جلوی چپ خود را شکست و مجبور شد در کنار پیست متوقف شود.
مسابقه به سرعت خنثی شد و در طول چند دور پشت ماشین ایمنی، استواردها به سرجیو پرز از ردبول به دلیل خیلی جلوتر بودن از جایگاه خود در شروع مسابقه، جریمه زمانی دادند. قهرمان خانگی شروع خوبی داشت و از جایگاه هجدهم به سیزدهم صعود کرد، اما جریمه، همراه با درگیری با لیام لاوسون و لانس استرول از ردبول، در نهایت مکزیکی را به انتهای جدول میرساند.
هنگامی که SC در پایان دور ششم از پیست خارج شد، ورشتاپن شروع مجدد را به خوبی کنترل کرد تا از ساینز در امتداد خط اصلی جلوگیری کند، اما در دور بعد هیچ مقاومتی در برابر راننده فراری وجود نداشت. با فعال شدن DRS، ساینز نزدیک شد و با یک حرکت دیرهنگام، ورشتاپن را غافلگیر کرد و راه خود را برای تصاحب رهبری باز کرد.
این ورشتاپن را به چنگال نوریس انداخت و در دور بعد راننده مکلارن نزدیک شد و حمله کرد. ورشتاپن برای دفاع به بیرون منحرف شد و نوریس مجبور شد گوشه پیست را ببرد. مکلارن پیشی گرفت اما سپس خطی عریض را به سمت پیچ هفتم نگه داشت. ورشتاپن با دیدن فرصت برای بازپسگیری جایگاه دوم، از داخل شیرجه زد اما این بار خیلی از مسیر خارج شد.
این نبرد به لکلرک تماشاگر اجازه داد تا حمله کند و راننده فراری به جایگاه دوم لغزید. درگیری بین ورشتاپن و نوریس تحت بررسی قرار گرفت و استواردها به راننده ردبول به دلیل خارج کردن مکلارن از مسیر، جریمه ۱۰ ثانیه ای دادند. بعدازظهر ورشتاپن چند دور بعد بدتر شد، زمانی که او به دلیل حادثه در پیچ هفتم جریمه ۱۰ ثانیه ای دوم را دریافت کرد.
در جلو، در دور ۲۵، ساینز فاصله ۴.۵ ثانیهای با لکلرک داشت و ورشتاپن پنج ثانیه دیگر در جایگاه سوم قرار داشت. هلندی دوباره تحت فشار نوریس قرار گرفت و با شکایت از کاهش چسبندگی لاستیکهایش، راننده ردبول در دور ۲۷ وارد پیت استاپ شد. پس از دریافت جریمه ۲۰ ثانیهای و تعویض به لاستیکهای سخت، ورشتاپن در جایگاه پانزدهم، پشت استبان اوکون از آلفارومی، مجدداً وارد پیست شد.
ورشتاپن در تلاش برای بهبود وضعیت، به حمله پرداخت و در ۱۰ دور بعدی، با کمک سرعت قوی و توقفهای پیت برای رقبا، خود را به جایگاه ششم رساند. اما با فاصله نه ثانیهای با خودروهای مرسدس جلوتر و با از بین رفتن بسیاری از عمر لاستیکهایش در مسیر پیشروی، پیشرفت او متوقف شد.
در جلو، و با پایان یافتن توقفهای پیت، ساینز شش ثانیه جلوتر از لکلرک بود و نوریس پنج ثانیه دیگر در جایگاه سوم قرار داشت. جورج راسل و لوئیس همیلتون از مرسدس به ترتیب جایگاه چهارم و پنجم را در اختیار داشتند و ورشتاپن در جایگاه ششم قرار داشت.
در جلوتر، نوریس شروع به کاهش فاصله با لکلرک در جایگاه دوم کرد و در دور ۶۲ راننده فراری در پیچ آخر دچار لغزش شد و به شدت به بیرون لغزید. راننده مکلارن حمله کرد و با نه دور مانده به پایان، جایگاه دوم را به دست آورد.
با این حال، ساینز کاملاً کنترل را در دست داشت و پس از ۷۱ دور، راننده اسپانیایی چهارمین پیروزی حرفهای خود را کمی کمتر از پنج ثانیه جلوتر از نوریس با لکلرک در جایگاه سوم مهر و موم کرد. همیلتون در مراحل پایانی از راسل پیشی گرفت و جایگاه چهارم را به دست آورد. با قرار گرفتن مکس در جایگاه ششم، کوین ماگنوسن از هاس جایگاه هفتم را به دست آورد و اسکار پیاستری که از جایگاه هفدهم در شروع مسابقه صعود کرد، جایگاه هشتم را به دست آورد. دو جایگاه برتر ۱۰ نفر برتر به گاسلی و هکلنبرگ رسید.
جدول رده بندی فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
تعیین خط فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
کارلوس ساینز از فراری با اختلاف قابل توجهی نسبت به رقبا، به خصوص مکس ورشتپن از ردبول، به پول پوزیشن دست یافت. اسکار پیاستری از مکلارن و سرجیو پرز، رانندهی خانگی، به دلیل اشتباهات در دورهای پایانی Q1 از دور رقابت حذف شدند. لاندو نوریس از مکلارن در مراحل اولیهی تعیین خط عملکرد بسیار خوبی داشت و سریعترین زمان را ثبت کرد، اما در نهایت به جایگاه سوم رضایت داد.
یوکی سونودا در پایان Q2 با برخورد به دیوارها باعث نمایش پرچم قرمز شد و به برخی رانندگان فرصت بهبود زمان را نداد. مکس ورشتپن علیرغم تلاشهای پایانی، نتوانست از ساینز پیشی بگیرد و در جایگاه دوم قرار گرفت.
کارلوس ساینز با عملکرد درخشان خود در تعیین خط، جایگاه اول را در فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴ به دست آورد. حذف زودهنگام برخی از رانندگان برجسته مانند پیاستری و پرز، یکی از نکات قابل توجه این جلسه بود.
تمرین سوم فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
اسکار پیاستری از مکلارن سریعترین زمان را ثبت کرد و تیمش، مکلارن، جایگاههای اول و دوم را به خود اختصاص داد. کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت. جورج راسل در تمرینهای قبلی تصادف کرده بود و این بر عملکردش تاثیر گذاشت.
مکس ورشتپن به دلیل مشکل فنی در تمرینهای قبلی زمان زیادی را از دست داد. تیمها به تست تایرهای جدید برای شرایط پیست مکزیکو پرداختند.
تمرین آزاد سوم با برتری مکلارن به پایان رسید و پیاستری سریعترین راننده بود. ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت و سایر تیمها نیز برای بهبود عملکرد خود تلاش کردند.
تمرین دوم فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
کارلوس ساینز از فراری سریعترین زمان را در تمرین آزاد دوم به ثبت رساند. جورج راسل از مرسدس در حین تمرین تصادف شدیدی داشت و به دیوار برخورد کرد. تیمها به تست تایرهای جدید پیرلی برای فصل آینده پرداختند. مکس ورشتپن به دلیل مشکل فنی نتوانست در اکثر بخشهای تمرین شرکت کند. الکس آلبون به دلیل آسیب دیدگی در تمرین اول، در این جلسه حضور نداشت.
تمرین آزاد دوم با سرعت بالای ساینز و تصادف راسل همراه بود. همچنین تیمها به تست تایرهای جدید پرداختند و برخی از رانندگان با مشکل فنی مواجه شدند.
تمرین اول فرمول یک مکزیک ۲۰۲۴
اولین تمرین آزاد گرندپری مکزیکو سیتی با سرعت بالای جورج راسل آغاز شد. او سریعترین زمان را ثبت کرد و کارلوس ساینز از فراری را پشت سر گذاشت.
اما این جلسه با دو پرچم قرمز مختل شد. اول به دلیل زباله روی پیست و دوم به دلیل تصادف شدید الکس آلبون و الیور برمن که هر دو از ادامه مسابقه بازماندند.
مکس ورشتپن، قهرمان جهان، در اواخر جلسه به دلیل مشکل در واحد قدرت مجبور شد به پیتلین برگردد.
چندین راننده جوان و ذخیره نیز در این جلسه شرکت کردند و عملکرد قابل قبولی داشتند.