پنجشنبه , ۱ آذر ۱۴۰۳
چین سرمایه‌گذاری در اروپا را متوقف کرد

چین سرمایه‌گذاری در اروپا را متوقف کرد / تشدید جنگ تجاری

1403-08-12 زمان مطالعه: 3 دقیقه

چین به خودروسازان دستور داد تا سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی حامی تعرفه‌ بر خودروهای برقی چینی را متوقف کنند.

به گزارش مجله ماشین، به گفته‌ی دو منبع مطلع، چین به خودروسازان خود دستور داده است تا سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشورهای اروپایی که از وضع تعرفه‌ی اضافی بر خودروهای برقی ساخت چین حمایت کرده‌اند را متوقف کنند. این اقدام احتمالا باعث افزایش شکاف در اروپا خواهد شد.

تعرفه‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا بر خودروهای برقی چین که تا ۴۵.۳ درصد می‌رسد، پس از یک سال تحقیق که باعث اختلاف در این اتحادیه و واکنش تلافی‌جویانه‌ی چین شد، روز چهارشنبه به اجرا درآمد.

در رأی‌گیری این ماه، ده کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا از جمله فرانسه، لهستان و ایتالیا از تعرفه‌ حمایت کردند، در حالی که پنج عضو از جمله آلمان مخالف آن بودند و ۱۲ کشور رأی ندادند.

این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که به خودروسازان چینی از جمله BYD، SAIC و Geely در جلسه‌ای که توسط وزارت بازرگانی در تاریخ ۱۰ اکتبر برگزار شد، گفته شد تا برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌شان در دارایی‌های سنگین مانند کارخانه‌ها در کشورهایی که از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند را متوقف کنند.

این افراد همچنین گفتند که چندین خودروساز خارجی نیز در این جلسه حضور داشتند و به شرکت‌کنندگان گفته شد که در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود در کشورهایی که از رأی دادن خودداری کرده‌اند محتاط باشند و «تشویق شدند» تا در کشورهایی که به تعرفه‌ رأی منفی داده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند.

Geely از اظهار نظر خودداری کرد. SAIC، BYD و وزارت بازرگانی نیز بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اقدام مقامات چینی برای تعلیق برخی سرمایه‌گذاری‌ها در اروپا نشان می‌دهد که دولت به دنبال اعمال نفوذ در مذاکرات با اتحادیه‌ی اروپا برای جایگزینی تعرفه‌ است و مشتاق است تا از کاهش شدید صادرات خودروهای برقی به این بازار کلیدی جلوگیری کند.

بر اساس محاسبات رویترز با استفاده از داده‌های انجمن خودروسازان سواری چین، اروپا در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۰ درصد از خودروهای برقی صادراشی از چین را به خود اختصاص داد.

با توجه به وضع تعرفه‌ی ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی ساخت چین در ایالات متحده و کانادا، کاهش صادرات خودروهای برقی به اروپا می‌تواند مازاد تولید خودروسازان چینی را در بازار داخلی‌شان تشدید کند.

سرمایه‌گذاری در اروپا

در ماه گذشته، طی بازدید نخست‌وزیر اسپانیا، پدرو سانچز، از چین، یک شرکت چینی توافق کرد تا کارخانه‌ای به ارزش ۱ میلیارد دلار در اسپانیا برای ساخت ماشین‌آلات مورد استفاده برای تولید هیدروژن تاسیس کند. اسپانیا یکی از ۱۲ کشوری بود که در اتحادیه‌ی اروپا رأی نداد.

ایتالیا و فرانسه از جمله کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند که برای جذب سرمایه‌گذاری خودروسازان چینی تلاش کرده‌اند، اما آن‌ها همچنین در مورد خطرات ناشی از سرازیر شدن خودروهای برقی ارزان چینی به بازار اروپا به تولیدکنندگان اروپایی هشدار داده‌اند.

شرکت دولتی SAIC، دومین صادرکننده‌ی خودروی چین، در حال انتخاب مکان برای یک کارخانه‌ی تولید خودروی برقی در اروپا است و به طور جداگانه در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح دومین مرکز قطعات اروپایی خود در فرانسه در سال جاری برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای خودروهای برند MG خود است.

یک دستیار وزیر تجارت جوان فرانسه، سوفی پریمات، گفت که آن‌ها پیش از سفر هفته‌ی آینده‌ی او به چین، اظهار نظری ندارند.

دولت ایتالیا در حال گفتگو با چری، بزرگترین خودروساز چین بر اساس صادرات، و سایر خودروسازان چینی از جمله Dongfeng Motor در مورد سرمایه‌گذاری‌های بالقوه است.

وزارت صنعت ایتالیا از اظهار نظر خودداری کرد. Dongfeng بلافاصله پاسخ نداد، در حالی که Chery از اظهار نظر خودداری کرد.

BYD در حال ساخت کارخانه‌ای در مجارستان است که به تعرفه‌ رأی منفی داده است. به گفته‌ی دو منبع جداگانه‌ی مطلع از این موضوع، این غول خودروساز برقی چین همچنین به دلیل نگرانی‌های مربوط به هزینه، در حال بررسی انتقال دفتر مرکزی خود در اروپا از هلند به مجارستان است.

حتی پیش از اینکه پکن دستورالعمل‌های خود را صادر کند، شرکت‌های چینی در مورد راه‌اندازی مستقل سایت‌های تولیدی در اروپا محتاط بودند، زیرا این کار نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و درک عمیق از قوانین و فرهنگ محلی است.

به گفته‌ی این افراد، به خودروسازان در جلسه ۱۰ اکتبر همچنین گفته شد که باید از مذاکرات سرمایه‌گذاری جداگانه با دولت‌های اروپایی خودداری کنند و در عوض برای برگزاری مذاکرات جمعی با هم همکاری کنند.

این دستورالعمل پس از هشدار مشابهی در ماه ژوئیه صادر شد، زمانی که وزارت بازرگانی به خودروسازان چین توصیه کرد که در کشورهایی مانند هند و ترکیه سرمایه‌گذاری نکنند و در مورد سرمایه‌گذاری در اروپا محتاط باشند.

اخبار مرتبط

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×