هوندا با کاهش فروش در چین سود خود را از دست داد
به گزارش مجله ماشین، دومین خودروساز بزرگ ژاپن اعلام کرد که سود عملیاتی آن در سهماهه ژوئیه تا سپتامبر ۲۵۷.۹ میلیارد ین (معادل ۱.۶۸ میلیارد دلار) بوده که اولین کاهش سالانه سود این شرکت در هفت سهماهه اخیر است. این رقم در مقایسه با ۳۰۲.۱ میلیارد ین در دوره مشابه سال گذشته و ۴۲۷.۲ میلیارد ین پیشبینی هفت تحلیلگر بر اساس نظرسنجی LSEG است.
هوندا پیشبینی سود عملیاتی سالانه خود را در سطح ۱.۴۲ تریلیون ین حفظ کرده است. این شرکت در گزارشهای ارائهشده اعلام کرد که فروش آن در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل فشارهای موجود در چین بوده که منجر به جبران افزایش فروش خودرو در ایالات متحده و ژاپن شد.
هوندا هفته گذشته اعلام کرد که فروش جهانی خودروهای این شرکت در نه ماهه اول سال ۲۰۲۴، نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته و به ۲.۸ میلیون دستگاه رسیده است. این کاهش عمدتاً ناشی از افت ۲۹ درصدی فروش در چین و ۶ درصدی در آسیا و اقیانوسیه بوده که کاهشهای قابل توجهی در برابر عملکرد بهتر این شرکت در بازارهای عمدهای چون ایالات متحده و ژاپن است.
هوندا به ویژه در بازار چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، زمینگیر شده است. چین که بزرگترین بازار فروش و تولید این شرکت از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بود، اکنون شاهد انتقال سریع مصرفکنندگان به خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی تولیدی برندهای چینی است. این برندها با قیمتهای پایین و خودروهای با نرمافزارهای پیشرفته مصرفکنندگان محلی را جذب کردهاند.
هوندا برای مقابله با این چالشها، در سال جاری اقدام به کاهش نیروی کار در جوینت ونچرهای خود با دو شرکت دانگفنگ موتور و گروه خودروسازی گوانگژو کرده و تولید در برخی از کارخانههای خود را متوقف کرده تا عملیات خود را کارآمدتر کند.
با این حال، هوندا در بازار ایالات متحده عملکرد بهتری داشته و فروش خودروهای این شرکت در نه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در این کشور ۹ درصد افزایش یافته است.