سهام نیسان پس از اعلام تعدیل نیرو و کاهش تولید سقوط کرد
به گزارش مجله ماشین، این افت، بزرگترین کاهش یک روزه قیمت سهام نیسان از ماه مرداد بوده و در نهایت با قیمت ۳۸۵.۲ ین، کمی بالاتر از پایینترین سطح ۴ ساله آن، به معاملات پایان داد.
سومین خودروساز بزرگ ژاپن روز پنجشنبه پیشبینی سود عملیاتی کل سال خود را ۷۰ درصد کاهش داد و به طور کلی پیشبینی سود خالص را به دلیل برنامهی بازسازی که به گفتهی شرکت منجر به کاهش ۴۰۰ میلیارد ین (۲.۶۱ میلیارد دلار) هزینه در سال مالی منتهی به مارس خواهد شد، کنار گذاشت.
نیسان، مانند بسیاری از خودروسازان جهانی، در چین با مشکل مواجه است. رقبای داخلی مانند BYD با عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی بنزینی-الکتریکی مقرون به صرفه و مجهز به نرمافزارهای پیشرفته، در حال تصاحب سهم بازار هستند.
نیسان همچنین در ایالات متحده با چالشهایی روبرو است، جایی که تقاضا برای خودروهای هیبریدی به شدت بالا رفته اما این شرکت فاقد خط تولید این نوع خودرو است.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، روز پنجشنبه گفت که این شرکت محبوبیت ناگهانی خودروهای هیبریدی در ایالات متحده را پیشبینی نکرده است و تقاضا برای نسخههای بازطراحیشده مدلهای اصلی به قوت مورد انتظار نبوده است.
بازسازی نیسان آخرین فصل از تلاشهای بلندمدت برای احیای کسبوکار این شرکت است که هرگز به طور کامل از برکناری کارلوس گون، رئیس سابق هیئتمدیره، در سال ۲۰۱۸ و کاهش مشارکت خود با رنو بهبود نیافته است.
یوجی موتو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت، روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد حمایت احتمالی دولت از نیسان، از اظهار نظر خودداری کرد.
سوگیورا تحلیلگر آزمایشگاه اطلاعاتی توکای توکیو، بخش اعظم تقصیر وضعیت هیبریدی نیسان در ایالات متحده را بر گردن مدیریت این شرکت میداند که به گفتهی او عمدتاً به فروش مدلهای جدید الکتریکی و مدلهای با سوخت سنتی امیدوار بودهاند.
سوگیورا گفت: این شرکت برنامه میانمدت خود را در بهار اعلام کرد، اما در نهایت هیچ معنایی نداشت. به نظر من درک آنها از وضعیت کاملاً اشتباه است.
برنامه میانمدت نیسان که در ماه مارس اعلام شد، شامل عرضه ۳۰ مدل جدید در طول سه سال آینده، افزایش فروش جهانی به میزان ۱ میلیون خودرو، دستیابی به حاشیه سود عملیاتی بیش از ۶ درصد تا پایان سال مالی ۲۰۲۷ و بازدهی کل سهام بیش از ۳۰ درصد بود.