تاریخچه هوندا سوپرکب: چگونه با دو چرخ دنیا را فتح کرد
1403-08-20 زمان مطالعه: 5 دقیقه 8
فهرست مطالب:
بررسی هوندا سوپرکب
به گزارش مجله ماشین، در طول ۶۵ سال، فولکس واگن بیش از ۲۳ میلیون دستگاه بیتل با موتور هوای سرد تولید کرد. از سال ۱۹۷۷، سری فورد F بهعنوان پرفروشترین وانت در ایالات متحده شناخته شده و ۴۰ میلیون دستگاه از آن تولید شده است. همچنین، تویوتا با مدل کرولا بیش از ۴۳ میلیون دستگاه در ۱۱ نسل مختلف به فروش رسانده است.
اما با تمام احترام، این ارقام برای مقایسه با سوپرکب هوندا، فقط آمارهای تازهکارانه به حساب میآیند.
سوپرکب هوندا: انقلاب موتورهای درونسوز
با بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه فروخته شده در سراسر دنیا، سوپرکب هوندا بهعنوان پرفروشترین وسیله نقلیه بنزینی تاریخ شناخته میشود. این موتور سیکلت کوچک که در سال ۱۹۵۸ معرفی شد، به نوعی بخشی جاودانه از داستان هوندا محسوب میشود، با رنگهای قرمز و سفید ویژه شرکت، که ظاهر آن شبیه به وسیله نقلیهای است که الفهای بابانوئل ممکن است در کارگاه خود از آن استفاده کنند.
اما از ماه مه ۲۰۲۵، هوندا مدل ۵۰ سیسی سوپرکب را از بازار داخلی ژاپن حذف خواهد کرد. دیگر این موتور سیکلت جزو ویژگیهای روزمره زندگی در ژاپن نیست و عمدتاً توسط دوچرخههای برقی و اسکوترها جایگزین شده است. این تغییر همچنین به دلیل عدم توانایی مدل فعلی در دستیابی به استانداردهای آلایندگی صورت گرفته است. به این ترتیب، پایان یک دوران فرا میرسد.
آغاز یک افسانه: از ژاپن به آمریکا
در ابتدا، هوندا علاقه چندانی به این پروژه نداشت و ترجیح میداد روی پیروزی در مسابقات Isle of Man TT تمرکز کند. اما با پیگیریهای فراوان تاکئو فوجیساوا، همکار مالی سوشیرو هوندا، تیم هوندا موفق به خلق یک موتور سیکلت فوقالعاده شد. سوپرکب اولیه دارای یک فریم قدمزن، یک موتور تکسیلندر ۵۰ سیسی با توان ۹۵۰۰ دور در دقیقه، گیربکس سهسرعته نیمهاتوماتیک با کلاچ سانتریفیوژ و یک فیرینگ پلاستیکی بود که از راننده در برابر باد و گرد و غبار محافظت میکرد.
این موتور سیکلت در ژاپن بلافاصله مورد استقبال قرار گرفت و در سال دوم تولید، سوپرکب ۶۰ درصد از فروش موتور سیکلتهای داخلی را به خود اختصاص داد. فوجیساوا همچنین نگاه خود را به سمت بازار آمریکا دوخت. در آن زمان، بازار موتور سیکلت در ایالات متحده بسیار کوچک بود و تنها ۶۰,۰۰۰ دستگاه موتور سیکلت در سال فروش داشت. سوپرکب، با قیمت پایین و طراحی دوستانهاش، بهسرعت در آمریکا محبوب شد.
چگونه سوپرکب به یک نماد فرهنگی تبدیل شد
تبلیغات گسترده سوپرکب در آمریکا با کمپین معروف “You Meet The Nicest People On A Honda” (شما خوشرفتارترین مردم را در هوندا ملاقات میکنید) همراه بود که بهسرعت فروش این موتور سیکلت را به آسمان برد. این کمپین با تصاویری از افراد عادی و محترم در حال رانندگی با سوپرکب، به یک موفقیت عظیم تبدیل شد. سوپرکب بهعنوان یک وسیله نقلیه کوچک و ارزانقیمت، بهسرعت در آمریکا محبوب شد، بهطوری که حتی رئیس هوندا آمریکا، کیهاچیرو کاواشیمای، گاهی مجبور بود خود پشت فرمان کامیونهای تحویل بنشیند.
سوپرکب در جنوب شرق آسیا: کاپکای
سوپرکب نه تنها در آمریکا، بلکه در جنوب شرق آسیا نیز محبوب شد. در مالزی، سوپرکبها بهطور گستردهای تغییر داده شده و بهویژه در میان جوانان این منطقه طرفداران زیادی دارند. اصطلاح “کاپکای” به موتورهای مشابه سوپرکب که در این منطقه استفاده میشود، اطلاق میشود. سوپرکب در ویتنام نیز نقش مهمی ایفا کرد و در طول جنگ ویتنام، حدود ۷۵۰,۰۰۰ دستگاه موتور سیکلت هوندا، عمدتاً از نوع سوپرکب، وارد این کشور شد.
سوپرکب امروز: از یک نماد تا یک اسباببازی کاربردی
امروز، سوپرکب هوندا بهعنوان یک نشانه از دوران خوشبینی میانه قرن بیستم دیده میشود. با وجود اینکه در مدلهای ۱۲۵ سیسی هنوز هم تولید میشود، اما در ایالات متحده فروش زیادی ندارد و در کانادا هم عرضه نمیشود. با این حال، نسلهای جدید سوپرکب هنوز هم در تولید محصولات مرتبط با موتور سیکلت، همچون هوندا گروم و هوندا مانی، تاثیرگذار هستند.
نقش سوپرکب در تاریخ موتور سیکلتسازی
سوپرکب نه تنها یک وسیله نقلیه ساده بلکه یک نماد فرهنگی و تاریخی است که به موتوریزه شدن آسیا و موتورسیکلتسازی در آمریکا کمک کرد. این موتور سیکلت بهدلیل سادگی مکانیکی، قیمت پایین، و قابلیتهای کاربردیاش همچنان در دلهای مردم جای دارد و ادامهدهنده روحیه آزاداندیشانه اولیه خود است.
سوپرکب، تولید شده از تلاشهای بیوقفه سوشیرو هوندا و daring فوجیساوا، همچنان بهعنوان یک ماشین انقلابی شناخته میشود که دنیای موتور سیکلت را تغییر داد. این خودرو نهتنها به یک نماد جهانی تبدیل شد، بلکه همچنان در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آسیای شرقی بهعنوان یک وسیله نقلیه قابلاعتماد و لذتبخش مورد استفاده قرار میگیرد.
سوپرکب هوندا بهواسطه طراحی ساده، قیمت مقرونبهصرفه، و کاربردهای فراوان خود همچنان بهعنوان یک اسطوره در دنیای موتور سیکلتها باقی مانده و از همان ابتدا تا امروز به بخش بزرگی از زندگی مردم در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.