معرفی پولستار ۳: با برد بیشتر از انتظار
به گزارش مجله ماشین، کراس اوور برقی پولستار ۳ در اکتبر ۲۰۲۲ رونمایی جهانی شد و بر روی پلتفرم ماژولار SPA2 (Scalable Product Architecture 2) ساخته شده است که آن را به Volvo EX90 مرتبط میکند. در زمان رونمایی، تنها نسخههای دو موتوره و چهار چرخ محرک پولستار ۳ معرفی شده بودند، زیرا برند پولستار که در سال ۲۰۱۷ از Volvo جدا شده است، خود را به عنوان یک برند اسپرت معرفی میکند و قصد دارد با پورشه رقابت کند.
![معرفی پولستار 3: با برد بیشتر از انتظار معرفی پولستار 3: با برد بیشتر از انتظار](/wp-content/uploads/2024/12/پولستار-3-1.jpg)
به دلیل مشکلات نرمافزاری، تولید پولستار ۳ با تأخیر آغاز شد: از فوریه امسال، تولید این خودرو در کارخانه ولوو در چنگدو چین آغاز شد و از ماه اوت، تولید آن در کارخانه ولوو در ریجویل، کارولینای جنوبی آمریکا نیز آغاز شد. با توجه به فروش ضعیف خودروهای برقی به طور کلی و به ویژه برند پولستار، در ماه ژوئن سال جاری، نسخه پایینتر پولستار ۳ با یک موتور برقی روی محور عقب (به نام Long Range Single Motor) معرفی شد – این نسخه در حال حاضر فقط در ایالات متحده تولید میشود و اخیراً گواهینامه دریافت کرده و وارد بازار شده است.
![معرفی پولستار 3: با برد بیشتر از انتظار پولستار 3](/wp-content/uploads/2024/12/پولستار-3-3.jpg)
قدرت پیک موتور برقی پولستار ۳ Long Range Single Motor 220 کیلووات (۲۹۹ اسب بخار) و گشتاور ۴۹۰ نیوتن متر است، شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۷.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. ظرفیت باتری ۴۰۰ ولتی مانند نسخههای دو موتوره بالاتراز آن ۱۱۱ کیلووات ساعت است، در زمان معرفی نسخه Long Range Single Motor، برد تخمینی آن با یک بار شارژ ۶۵۰ کیلومتر بر اساس چرخه WLTP اعلام شده بود، اما در واقعیت، این خودرو توانست ۷۰۶ کیلومتر را بر اساس چرخه WLTP و ۵۶۳ کیلومتر را بر اساس چرخه EPA طی کند.
قیمت پولستار ۳ Long Range Single Motor در آلمان از ۷۹۸۹۰ یورو و در ایالات متحده از ۶۸۹۰۰ دلار شروع میشود. هنوز مشخص نیست که آیا نسخه تک موتوره در چین نیز عرضه خواهد شد یا خیر، زیرا فروش آن بدون محلیسازی بسیار گران خواهد بود.
![معرفی پولستار 3: با برد بیشتر از انتظار معرفی پولستار 3: با برد بیشتر از انتظار](/wp-content/uploads/2024/12/پولستار-3-6.jpg)
لازم به ذکر است که شرکت پولستار در سه ماهه اول سال جاری ۳۲۳۰۰ خودرو در سراسر جهان فروخته است که ۲۲.۵ درصد کمتر از فروش در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ است. به دلیل فروش ضعیف و افزایش زیانها، مدیریت هلدینگ چینی Geely که مالک اصلی پولستار و Volvo Cars است، در ماه فوریه سال جاری بودجهدهی به Polestar توسط Volvo Cars را قطع کرد و در ماه اوت مدیرعامل و مدیر طراحی Polestar را تغییر داد.
از زمان تغییر مدیریت ارشد، منابع رسمی و غیر رسمی اطلاعات جدیدی در مورد برنامه توسعه پولستار ارائه نکردهاند، در حالی که مشخص است مسیر فعلی شرکت به بنبست منجر میشود، یعنی ورشکستگی/انحلال یا فروش. البته گزینه سوم نیز وجود دارد – ادغام پولستار با یکی دیگر از زیرمجموعههای Geely مانند ادغام اخیر Lynk & Co و Zeekr.